Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sju livsviktiga orsaker till varför du ska sätta upp mål


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


1. Ingenting händer av en slump. Stora upptäckter och fantastiska uppfinningar blev inte verklighet av att folk bara drömde, pysslade lite oplanerat eller väntade på att någon annan skulle ta tag i saker och ting. Vasco Da Gama, da Vinci, Pasteur och Edison hade alla en sak gemensant – ett mål. En vilja och en konkret, utarbetad plan. Det är bara genom att hitta ett syfte och sedan skapa en väg till ett mål som du kommer att lyckas förändra någonting på allvar. Att slumpen leder oss in på stickspår då och då behöver inte betyda något negativt, tvärtom, men utan ett mål blir de tillfälligheter som dyker upp meningslösa. Med ett mål i sikte förvandlas de istället till viktiga små pusselbitar.

2. Att nå mål, oavsett hur stora eller små de är, stärker alltid självförtroendet. Det kan inte sägas för många gånger.

3. Målinriktade människor mår bättre. De är gladare, friskare och mera positiva. Det blir du också när du vet vad du vill och har något konkret att sträva efter – och inte minst när du börjar förverkliga dina mål.
Att ”bara ta dagen som den kommer” är en gammal korkad livsfilosofi. Hippe-eran dog ut på 70-talet. Det borde den här inställningen också ha gjort.

4. Tidsbrist är en återkommande bortförklaring till varför vi inte hinner sätta upp några mål. Hur man än vänder och vrider på saken, kommer dygnet alltid att bara ha 24 timmar. Har du tänkt på att det är genom bättre planering och genom att ha tydliga mål som du lär dig att utnyttja tiden bättre? Så är det i alla fall!

5. Det viktiga är inte vilket ditt mål är. Det viktiga är att du sätter upp ett (eller flera) mål. Det är inte heller så viktigt om du lyckas till 100 % att nå ditt mål. Det låter kanske konstigt, men det viktigaste är att du har satt upp ett mål som du strävar efter. Även om du bara når halvvägs dit, har du ändå hunnit dubbelt så långt som om du inte hade gjort någonting alls!

6. Att sätta upp mål är ett fantastiskt effektivt sätt att kanalisera energi på. Det blir mycket lättare att samla och utnyttja sina krafter om man vet vad man strävar efter.

7. Många människor påstår att de inte vet vad de vill. Det är bara skitprat. De flesta vet mycket väl vad de vill ha eller vad de vill uppnå. Att förneka det är bara en ursäkt för att slippa ta ansvar för sitt liv. Att inte ta ställning är detsamma som att ta ställning, för oavsett vad du gör eller inte gör, så gör du ett val. Antingen väljer du att tro på dig själv eller så väljer du att inte tro på dig själv. Det finns inget annat alternativ. Valet är alltid oundvikligt och valet är alltid ditt eget.


Dags att sätta upp målen – så här gör du:

• Plocka fram papper och penna
Ja, det är kanske tjatigt att höra, men att klä sina mål i ord är otroligt effektivt. En vanlig orsak till att många människor aldrig når det de vill, är helt enkelt för att de glömmer bort vad de strävade efter. Så är det faktiskt. Tro inte att du kan hålla allt du vill i huvudet, för det går inte. Vi är otroligt bra på att överskatta vårt minne. Hjärnan bombarderas av miljoner intryck varenda sekund, dygnet runt. Det är lätt att bli distraherad, även om du är målmedveten. Finns inte målet nedskrivet på papper, så kan du lugnt räkna med att detaljerna snart luckras upp. Tiden är också hänsynslös mot vårt minne. Den bleker även de mest underbara av minnen. Hemskt, men sant.

Många är överens om att det är smart att skriva ned viktiga saker, men de flesta orkar ändå inte göra allvar av det. Vet du varför du måste lära dig att tänka om i det fallet? För att studier har visat att det visuella minnet är överlägset våra andra sinnen och att vi minns 87 % av det vi läser.
”Jag kommer ihåg ändå”, säger du.
Ja, kanske det, men varför chansa?

• Vad vill du ha?
Egentligen finns det ingenting som hindrar dig från att få exakt allt du vill ha så länge du vet vad det är du vill ha. En annan orsak till att många misslyckas med att nå det han eller hon vill, är också att vi alldeles ofta svävar på målet. Våra drömmar och planer är för luddiga, för odefinierbara. Resultatet blir då att de rinner ut i sanden. Därför gäller det att ringa exakt det du vill ha. Sätt ord på vad du vill uppnå och var specifik. ”Jag vill ha ett bättre jobb” är inte specifikt. ”Jag vill bli lejontämjare” är specifikt.

• Är det här verkligen vad jag vill?
Vi förändras som person hela tiden och våra mål förändras också med tiden. Det är inget konstigt med det. Var flexibel och lyhörd. Det är inget misslyckande att ändra sig och byta mål. Se bara till så att ditt nya mål är lika konkret och specifikt som ditt gamla. Lyssna på dina instinkter. Våga lita på din magkänsla. Det brukar skrämmande ofta visa sig vara den allra bästa lösningen.

• Är det realistiskt överkomligt?
Winston Churchill sa en gång att ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. Det är skön inställning att ta med sig ut i livet, men det är precis lika nyttigt att ta sig en allvarlig funderare ibland. Hur ser verkligheten ut? Är mitt mål realistiskt? Var ärlig mot dig själv. Gör en ”reality check” när du sätter upp ditt mål.


Satsa på en sak i taget

• Det stora misstaget de flesta gör är att gapa över för mycket på en gång. Att sätta upp för stora mål gör att risken för att tappa fokus och förlora tålamodet ökar. Då blir vi också snabbare på att ge upp när vi börjar tappa sugen.
Hemligheten med att lyckas nå sina mål är enkel. Det handlar om att bryta ned stora mål till mindre delmål. Fransmannen Michel Lotito, även kallad ”Monsieur Mangetout” ("Han som äter allting") åt ett flygplan av modell Cessna 150. Det tog honom två år och tricket var förstås att dela upp planet i tusentals småbitar och äta en liten bit åt gången.
Det är kanske inget bra exempel, men du förstår poängen …?

• Vad är det som hindrar dig från att redan ha nått ditt mål?
Livet är som en skogsstig, fullt av hinder. Det är lika bra att inse att det finns svårigheter med allt, särskilt med det som du ännu inte har förverkligat. Men vem har sagt att livet ska vara en räkmacka? Tänk igenom vad den här frågan egentligen handlar om. När du vet vilka hindren är för att nå ditt mål, vet du också vad som behöver göras för att ta dig förbi dem.

• Vad har du redan idag och vad behöver du skaffa som kan hjälpa dig att nå det du vill?
Vilka resurser har du (och folk i din närhet) som du kan utnyttja? Finns det verktyg i fråga om kontakter, kunskaper eller erfarenheter som du kanske inte tänkt på? Ibland ser vi inte skogen för bara träd. Saknar du några pusselbitar, så ta reda på vad du kan göra för att skaffa dem. Var specifik här också. Att bara ha viljan och en positiv attityd räcker inte, för då hade du redan nått ditt mål för längesen, eller hur? Du behöver kanske gå en kurs, vidareutbilda dig, flytta eller börja träna. Ju fler användbara verktyg du har i verktygslådan, desto lättare blir det att nå dit du vill.

• Hur kan du lättast nå ditt mål?
Vad är det första du måste göra för att nå ditt mål? Vilket är det första steg som du kan ta redan idag för att komma närmare? Finns det flera sätt att komma igång på? Vilket är bäst? Vilket är snabbast? Vilket känns mest realistiskt?

• Vad skulle det innebära för dig om du verkligen fick det du vill ha?
Tänk efter. På vilket sätt kommer du eller din tillvaro att förändras om du når ditt mål? För att nå dit du vill, måste du veta att din strävan är värd dina ansträngningar. Den här frågan ger dig svaret.

• Vad händer när jag fått det jag vill ha?
Använd fantasin. Föreställ dig hur det känns när du har nått ditt mål. Vad ser du? Vad hör du? Vad känner du? Hur reagerar andra människor? Beskriv det för dig själv så detaljerat du kan. Om du nått fram i tankarna, vet du att du även kan nå dit i verkliga livet.

• Hur ser min plan ut?
Se till att skriva ned den på papper. Var så detaljerad du kan. Se till så att du alltid har planen tillgänglig. Du kan ha en mindre variant som du alltid bär med dig och en större uppsatt hemma eller på jobbet. Sätt upp planen så att du omöjligt kan missa att se den.

• När vill du ha uppfyllt ditt mål?
Sätt ett datum för när du börjar och ett för när du vill ha uppfyllt ditt mål. Ansträng dig för att hålla den tidsplanen, men deppa inte ihop om du stöter på hinder. Det perfekta schemat existerar inte. Skriv om planen och byt riktning om det behövs, men fortsätt framåt. Se alltid till att ha en plan.

• Fånga ögonblicket
En av de viktigaste upptäckter man kan göra, är att inse att nuet är det som gäller. Att vi slösar bort en onödig massa tid och energi på att älta det som varit och oroa oss för vad som ska hända i framtiden. Hur gärna vi än vill, kan vi inte påverka det förflutna och framtiden vet vi ingenting om. När du sätter upp mål är det lätt att falla i en fälla och tro att planering handlar om att försöka gå händelserna i förväg. Det kan låta motsägelsefullt, men genom att koncentrera dig för mycket på framtiden, försummar vi ofta allt det som kan göras nu. Här och nu är det enda som du kan påverka konkret, så se till att göra det också!

• Det handlar om kvalitet, inte kvantitet
Det viktiga är inte hur mycket du åstadkommer, utan hur bra du gör det du gör.

Beslutsamhet är nyckeln
• Det räcker inte med ett bra självförtroende för att saker och ting ska börja hända i ditt liv. Det krävs ren beslutsamhet också och det är just den viljestyrkan som nästan alltid blir tungan på vågen och avgör om vi får ”tummen ur” eller inte. Om du lidit av dåligt självförtroende under många år, kommer ingenting att förändras över en natt nu, utan räkna med att det krävs en hel del uppoffringar från din sida – och, framför allt, beslutsamhet. Du måste helt enkelt bestämma dig för att få ett nytt, bättre självförtroende!


Bestäm dig

• Alla beslut som vi tar – och det gäller även att bestämma sig för att få bättre självförtroende – handlar alltid om att väga fördelar mot nackdelar. Det handlar om att hitta alternativ. Om att hitta den balans som krävs för att kunna ta ett beslut när vi ställs inför ett avgörande ögonblick och avgöra vilka konsekvenserna blir efter att vi tagit det beslutet.

”Vad har jag att vinna på om jag gör så här nu”? ”Vad kommer att hända om jag väljer att inte göra det nu”? ”Vad är det värsta som kan hända”?, ”Kommer fördelarna att överväga nackdelarna”? och ”Vilka blir de långsiktiga och kortsiktiga konsekvenserna av mitt val”?

Det är den sortens frågor som vi, medvetet eller omedvetet, alltid ställer oss när det gäller att ta olika beslut. Många gånger sker de här besluten instinktivt och blixtsnabbt, andra gånger har vi tid att fundera och överväga följderna i lugn och ro. Det första beslut som dyker upp i huvudet är ofta också det bästa alternativet, magkänslan är en otroligt underskattad resurs. Våga lita mer på den!

Skriv ned minst tio fördelar som du kan dra nytta av om du hade ett bättre självförtroende. Det kan handla om allt från jobb och familj till dina egna drömmar och förhoppningar. Hur kommer ditt nya bättre självförtroende att påverka de förändringar du vill göra? På vilket sätt kommer du att påverka din omgivning med en bättre självkänsla och en större självinsikt?

Skriv också ned minst tio orsaker till varför du inte bara kan fortsätta att plåga dig själv med ett så uselt självförtroende. Vad kommer du att förlora eller gå miste om genom att inte våga förändras?

Skaffa självförtroendet du vill ha och kanske behöver

Jag vill - jag kan - Jag ska!

"Jag har läst ett enormt antal "självhjälpsböcker" och böcker om mental träning, nlp m.m, för jag har ett stort intresse i detta ämne, men när jag snubblade över "Jag vill, jag kan, jag ska" av Thomas Nilsson så kände jag att om jag hade hittat denna bok för flera år sedan så hade jag inte behövt köpa nån mer bok. Helt otroligt bra är den!!!
Kent Ögren

”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig. ”
Nathalie Andersson

”På ett lättsamt och trevligt sätt tog boken mig tillbaka till mig själv. Många "livscoach-tips" är antingen så analyserande så man till slut tror att allt man gjort i livet har varit fel. Andra är så äckelhurtiga så man tröttnar på att läsa/lyssna efter fem minuter. Den här boken är full med tips och trix som är lätta att ta till sig var man än är i livet och man känner att man växer i lagom takt. Boken har hjälpt mig enormt. Den ligger på nattduksbordet och jag läser något passande kapitel i den så fort jag börjar känna mig lite låg. Superbra och billig form av terapi! Jag vill-jag kan-jag ska har (tillsammans med boken Rivstart) hjälpt mig att ta steget för att förverkliga min dröm, att starta eget företag och bli min egen chef. Efter lite peppning från boken tog jag mod till mig och sade upp mig från mitt jobb, ett jobb som inte har varit roligt på många år, på en arbetsplats som enbart andas kaos, knäckta medarbetare utan framtidstro osv. Jag har tipsat mina kollegor om den här boken. Risken är att det blir tomt på arbetsplatsen om alla läser den.”
Agneta Hermansson, AH Stallkonsult

"Boken ifrågasätter mycket och konfronterar tankar som man har! Man får aha-upplevelser och man kan se på saker från olika synvinklar. Den är lättläst och har ett bra format!"
Paul Spartalis

"Boken innehåller många användbara tips när man kört fast och det känns tungt med försäljningen. Den är mycket lättläst och rekommenderas av mig."
Michael, Eksit Data

"Jag köpte boken ”Jag vill – jag kan – jag ska” till en mycket kunnig kollega som gör ett bra jobb men behöver stärka sitt självförtroende och förstå hur bra jobb hon gör.
Det gör mig gott att hjälpa henne att bli starkare och må ännu bättre i sitt yrkesliv."

Börje Johansson, Hill-Rom Liko Nordic

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap