Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om brainstorming


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Har du försökt att brainstorma med en tolvåring någon gång?
Jag brukade göra det med min son när han var yngre och oftast om vad vi skulle äta för middag. Men hur jag än förklarade reglerna om att få till ett flöde av idéer utan kritik, så gick det aldrig.

Så här lät det:
Jag: OK, vi säger en maträtt var i tre minuter och så ser vi om det är något som passar alla i familjen.
Jag: Kyckling.
Han: Blä.
Jag: Men jag har ju sagt att du inte ska svara, du ska inte säga någonting annat än din egen idé.
Han: OK. Då säger jag pizza.
Jag: Då säger jag fiskpinnar.
Han: Blä!
Och så där fortsatte det. Han var expert på att dra ner mina idéer i smutsen när han var liten.

Med andra ord, så fungerade han precis likadant som de flesta företag i Sverige:

Brainstorming fungerar när människor använder varandras idéer för att trigga sitt eget tänkande. De flesta människors hjärnor associerar bra och en tanke drar lätt igång en annan. Om vi använder andras tankar, så hjälper de oss att slippa bli fångna i våra egna tankestrukturer.
Enkelt - och ändå så svårt. Meningen med brainstorming är ju att få ur sig halvtänkta tankar eller konstiga förslag och vara uppmuntrad att göra det. Man får vara ”dum” och man får vara ”barnslig”.

Jag är inte en vän av kompromisser och konsensustänkande när det handlar om idéer. Jag tror att de allra bästa idéerna kommer från en (1) person som brinner för att genomföra dem. Det går inte att ta en svart och en vit lösning och blanda den om man inte får fram något med verklig spets. Det jag menar är att man måste hitta en idé som inte blir spenvarm i vår iver att göra alla till lags. Resultatet blir bara att alla tycker att den är halvbra och så får idén inte den chans den skulle fått om någon verkligen brann för den.

Därmed inte sagt att idéer kan förbättras av att diskutera dem. Brainstorming är ett klassiskt sätt att samla ett gäng smarta personer som får lägga fram sina idéer och så utvärderar man allt som kommer fram under mötet. Det här visste du ju redan. Men visste du att det är en ganska korkad metod om man inte gör rätt? Det finns så många fallgropar med brainstorming.

Bara en sån sak som att det inte är säkert att alla vågar säga vad de tycker, utan de sitter kanske och trycker på en helt underbart galen idé som han/hon är rädd ska kritiseras. Och ännu värre är det med personer som egentligen bara tycker om att höra sin egen röst och kommer med idé efter idé, helt omedvetna om att deras hjärnor egentligen inte är tillräckligt stora för att vara ute på egen hand. Det här fascinerar mig oerhört mycket av det enkla skälet att jag själv kanske mer tillhör den första kategorien som nästan blir blockerad av att höra en pratkvarn häva ur sig det ena dummare än det andra utan internt filter bara för att han/hon är så glad över sina egna idéer. Jag brukar checka ut mentalt vid såna tillfällen och gå in i en egen liten mysig värld där allt kan hända.

Så brainstorming på rätt sätt är svårt, men det är fantastiskt effektivt om man gör rätt.


Här kommer några viktiga tips inför nästa brainstormingmöte:

1. Sätt ihop gruppen rätt
Låt Medicieffekten jobba för dig. När den brittiska underrättelsetjänsten under Andra världskriget skapade den kodknäckargrupp som hade i uppgift att lösa gåtan bakom den tyska chiffreringsmaskinen Enigma valde man förutom kryptologer också att inkludera matematiker, vetenskapsmän, klassicister, stormästare i schack och korsordsfanatiker. Den idémässiga mångfald som de representerade anses vara en av orsakerna till att man efter några månaders internering på herrgården Bletchely Park lyckades knäcka Enigma. Britterna kunde därigenom vända krigslyckan till havs där de tyska ubåtarna plågat de brittiska konvojerna med sina koordinerade anfall, koordinerade genom meddelanden som tidigare krypterats med Enigma. Du kan göra samma sak genom att samla ihop en grupp som representerar många discipliner, men också genom att blanda olika kulturer, åldrar, länder, kulturer och kön. Det ger dig mycket större större chans att komma på nya och unika idéer.

2. Gör det öppet och fritt
Mötet ska vara lättsamt, så att alla som är med blir sugna på att bidra. Det ska vara bekvämt och i så stor utsträckning som möjligt en miljö fri från egna agendor. Om du är chef har du en chans att verkligen vara ett föredöme genom att komma med något riktigt utflippat att starta med mötet. Berätta att mötet handlar om att komma med helt galna idéer. Det är jobbet.

3. Ha en smart ledare
Någon måste hålla i mötet och se till så att alla tolvåringar hålls i schack, så att deltagarna inte tänker så mycket. Berätta att ju galnare eller dummare idé – desto bättre. Det finns inga dåliga idéer, men gärna roliga som lockar till skratt.

4. Lyft fram idéerna visuellt
Skriv ner alla idéer, gärna på en whiteboard, så att de syns och kan inspirera till nya.

5. Tysta alla ”Det där går inte-personer” snabbt
Jag brukar själv säga så här när någon gnällfis talar om att det inte går:
”Om det var lag på att vi skulle genomföra den här förändringen – hur skulle vi göra då”? Gnäller de fortfarande och sätter sig på tvären tar jag i lite mer:
”Om vi skulle bli skjutna ifall vi inte gjorde den här förändringen - hur skulle vi göra då”?
Det här fungerar förhållandevis ofta.

6. Förbered flödet
När mötet stagnerar och folk börjar bli rosiga om öron och kinder är det bra om du har förberett några ”idéstartare” (se nästa del) som får igång folk igen.

7. Glöm inte den mänskliga faktorn
När alla idéer är nedskrivna är det dags att bedöma dem, men bara på ett sätt – positivt. Det går inte att slå ner på idéer eftersom det så slår ner stämningen och kan leda till att deltagare börjar försvara sina egna idéer. Alla sitter ändå där och vet vilken idé de själva kom med och undrar vad andra ska säga om den. Bara bra saker får sägas.


Efter brainsstormingen

• Ge folk en viss tid att skicka in fler idéer – någon kanske inte vill eller vågar komma med riktigt galna idéer eller kommer på saker efteråt.
• Gör en Swot-analys. Vilka är styrkorna, svagheterna, möjligheterna och hoten?
• Swot-analysen öppnar ofta upp nya idéer och tankar som utvecklar mer.
• Testa idéerna på andra. Testa på medarbetare, anställda, kunder och andra som du litar på.
• Håll koll på talangerna. Om du har personer i din grupp som utmärker sig med ett rörligt intellekt, kom ihåg vilka de är – där har du din framtida guldgruva. Det är de personerna som du måste hålla dig väl med, visa uppskattning för och premiera dem. De andra kan du låta dina konkurrenter få överta.


Idéstartare att använda under brainstormingen

• Res i tiden. Hur skulle du hantera det här om du befann dig i en annan tidsperiod? För tio år sedan? För hundra år sedan? För tusen år sedan? Och framtiden. Om tio, hundra eller tusen år?

• Teleportering: Hur skulle det vara om du hade det här problemet på en annan plats? I ett annat land? I en annan geografisk region? I ett annat universum? Hur skulle du hantera det?

• Byt attribut. Hur skulle du tänka på det här om du hade ett annat kön. En annan ålder? Ett annat intellekt? En annan längd eller vikt eller en annan nationalitet? Med varje förändring, så får du ett annat perspektiv på problemet.

• Byt roll. Vad skulle du göra om du var någon annan? Dina föräldrar, din lärare, din chef, din partner, din bästa vän eller din fiende?

• Bli en ikonisk figur. Hur skulle problemet se ut om du var en ikon? Om du var Buddha? Jesus? Einsten? Eller varför inte Moder Teresa?

• Hur skulle problemet se ut om du hade superkrafter. Om du var Stålmannen eller Hulken? Vad skulle du göra?

• Fyll luckorna. Identifiera var du står just nu – punkt A - och var ditt slutmål är – punkt B. Vad är det för lucka som finns mellan A och B? Vad är det för saker du behöver för att fylla luckorna? Skriv ner dem och ta reda på vad som krävs för att skaffa dem.

• Använd Mind Mapping. Det är ett bra verktyg för att ta fram så många idéer du kan och skapa ett hierarkiskt träd och olika kluster. Börja med att skriva ner ditt mål i mitten och gör grenar ut till underområden som du fortsätter att skapa grenar på tills du har så många underområden som du behöver


En genial metod för att sluta be om ursäkt för sina idéer

En sak är helt hopplös, nämligen att vi människor alltid behöver framstå som så smarta hela tiden. Vi tänker efter för mycket innan vi öppnar munnen och om vi inte är säkra på att det är smart – eller om vi inte känner oss trygga i sammanhanget – så säger vi inget. Dvs. vi säger det inte när vi ska säga det, utan till en kompis efter mötet istället. Och de som är modiga och säger mycket hela tiden är inte alltid så smarta. Det där är ett problem. De tomma tunnorna på mötet skramlar vidare och de som kan ha något smarta att säga är för känsliga för att ta ton av risk för att det de säger inte är tillräckligt bra.


Låt mig presentera lösningen - en gammal god vän till mig – B7.
När jag skrev TV-serier, så satt jag och min medförfattare och pladdrade om idéer hela dagarna. Vårt jobb var att föra serien framåt och att komma med historier och idéer som gjorde just det jobbet. När man sitter så hela dagarna, så är det bara att konstatera att det mesta som sägs inte går att använda. Vi kände inte varandra alls sedan tidigare och här skulle vi, två extremt högavlönande huvudförfattare, sitta och våga komma med idéer som kanske var korkade eller ogenomförbara och det är just det man måste göra för att komma vidare framåt. För att slippa sitta och säga: ”OK, jag har inte tänkt igenom det jag ska säga nu. Det är säkert dumt och det funkar kanske inte och”…(Fyll i med egna ursäkter i all oändlighet) innan man kommer till saken. Därför uppfann vi begreppet B7.

Om man säger B7 innan idén, så innehåller B7 alla ursäkter man har för att det man snart ska säga kan vara idiotiskt eller ogenomtänkt. Och jag kan lova dig att det begreppet sparade både timmar och dagar för oss under våra sexmånadersperioder av intensivt arbete. Jag vet inte var själva B7 kom ifrån, men det fungerar. Prova själv.

Här är boken jag skrivit om hur du kan bli ännu mer kreativ:

Lär dig att få fart på din kreativitet - som proffsen gör

Kreativitet utan flum

"Jag hade förmånen att få läsa den här boken som korrektur och det första jag tänkte på är att det här är en bok för proffs och kanske lite för tuff för känsliga personer som egentligen bara har kreativitet som hobby. Hela boken är som ett citat från TV-serien Fame: "You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying - in sweat!" Dessutom skrattade jag nästan hela tiden. Jag älskar den!"
Torbjörn Blom, Stockholm

"Kreativitet utan flum är den välmenande men bestämda smockan, sparken, eller skjutsen du behöver för att skapa kreativa resultat. Boken är ovanligt konkret för sin genre - du får lära praktiska tips på hur du kommer igång, tar dig förbi idétorkor och tacklar din allra största fiende - dig själv."
Leif Denti, Tusentips.se

"Jag har läst allt som finns att läsa om kreativitet och köpte boken bara för att det var Stefan som skrivit den utan större förhoppningar om något nytt men om en bra läsupplevelse. Och så blir jag knockad igen. Du skriver så man blir förälskad varje gång. Du provocerar och visar vägen, lyfter upp och skakar om samtidigt. Nu sitter jag här med mitt eget kreativa projekt och är full av konkreta råd om hur jag kommer vidare. Tack igen. Det här är en fantastisk bok som borde vara obligatorisk läsning för alla eftersom den inte bara hjälper till att få projekt, utan själva livet framåt."
Eva Nilsson, Täby

"Äntligen en rakt på sak-bok om hur alla snabbt kan bli kreativa utan att behöva gå en yogakurs först. Exemplen i boken om hur kända människor både var kreativa och lite småtokiga är väldigt stimulerande och bekräftande för oss som redan anser oss som fantasislösande personer men blir tveksamma ganska ofta när omgivningen inte hänger med i vår spontanitet. Ser fram emot uppföljaren fylld med ännu fler fallexempel och personbiografier från människans kreativa historia genom århundradena!"
Jack Hansen från idésajten Copywriter.se

"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent bl. a


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap