Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 orsaker till att tänka mer som björnen Baloo


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

”Var nöjd med allt som livet ger och allting som du kring dig ser glöm bort bekymmer, sorger och besvär.”
- Baloo, Djungelboken


1. Lär dig att alltid se problem ur ett större perspektiv
När du ställs inför problem eller känner oron växa över någonting, så är det viktigt att lära sig att tänka om – och att lära sig att se på problemet ur ett nytt och större perspektiv.
Tänk så här:
”Kommer det här att ha någon betydelse för mig om en månad? Om ett halvår? Om ett år?” Om svaret är ”nej” eller ”inte särskilt mycket”, så har du själv direkt gett dig svaret på frågan – du har inget verkligt problem att oroa dig för. Varför då lägga ned värdefull tid och energi för att lösa ett problem som inte existerar?

Om du däremot kommer fram till att någonting kommer att påverka dig – antigen på kort eller lång sikt (eller kanske båda delarna) - så kan du använda den insikten för att motivera dig själv till göra något åt problemet. Det kan handla om att du behöver ändra ditt sätt att hantera vissa saker. Det kan också innebära att du lär dig att undvika att göra samma misstag igen och skapa ett nytt perspektiv på problemet.

2. Jämför på rätt sätt
Hur ofta jämför du dig med andra människor?
Hur ofta sneglar du på andra och tycker att de är så fantastiska och du själv är så misslyckad?
Du behöver inte svara.
Jag gissar att du brottas med det här problemet varje dag – och kanske t.o.m. flera gånger om dagen. Facebook, Instagram och alla andra sociala medier är förstås orsaken till att så många människor mår dåligt alldeles i onödan.
Men lösningen är enkel.
Lägg ned allt vad sociala medier heter. Skit i att titta på och läsa om andra människor och hur fantastiska de och deras liv är.
Blev du nervös på blotta tanken på att inte få surfa runt på nätet längre?
Okej, då kan vi kompromissa.
Fortsätt kolla alla människors svindlande uppdateringar, men ta för givet att alla (ja, alla) alltid bara ljuger.
Och – viktigast av allt – sluta jämför dig med alla de där digitala posörerna. Lita på att det finns sprickor under ytan på den välputsade fasaden i form av svek, ekonomiska problem, gräl och andra eviga vardagsbekymmer.
Tänk på att du på sociala medier bara ser vad andra människor vill att du ska se, så sluta jämför dig med dem. Från och med nu ska du bara jämföra dig med dig själv.
Vad händer i ditt eget liv? Vilka framsteg har du gjort? Vad har du lärt dig den senaste månaden? Det är svaren på sådana frågor som kommer att ge dig en rättvis jämförelse med hur du var tidigare och hur du är som person idag.

3. Se på dina problem ur ett nytt och sundare perspektiv
Kvällstidningarna är mästerliga på att måla upp händelser som ”katastrofer” och ”tragedier”. Det är ingen ”katastrof” för att en kvasikändis blir utröstad ur ”Let's Dance” lika lite som att det är en ”tragedi” för att rörmokare från Grums bränner såsen i ett avsnitt av ”Sveriges mästerkock”.
Jag vet, det är lätt att ta till versalerna när vi misslyckas eller går på pumpen. Det kan vara svårt att se motgången för var den egentligen är när besvikelsen rusar som ett snälltåg genom kroppen. Det är mänskligt att betrakta efterspelet som en katastrof direkt efter att något har gått snett. Men här gäller det att tänka om och tänka rätt. Låt känslorna svalna lite och adrenalinet sjunka undan en aning. Då blir det också lättare att tänka mer rationellt. Det är då du ska fråga dig så här igen:
Fråga dig själv; ”Kommer det här att ha någon betydelse för mig om en vecka? Tänk på att du bara ser vad de vill att du ska se. Om ett år? Om en månad?
Sjukdomar, dödsfall, mord och naturkatastrofer handlar om verkligen tragedier. Påminn dig själv om det här när du suckar och tänker ”katastrof” nästa gång. Att få parkeringsböter, misslyckas med ett prov eller att upptäcka att det inte finns mer juice kvar i kylen precis kan vara en känsla som tycks omänskligt svår att hantera just här och nu – men du vet också att det blir lättare att se saker och ting ur ett mer rättvist och rationellt perspektiv när du har lugnat ned dig själv lite.
Gör det därför till en vana att stanna upp, ta ett steg tillbaka och reflektera lite över dina motgångar, missräkningar och misslyckanden. Se problemet för vad det egentligen är och inse att världen inte stannar bara för att du har gått på pumpen.

4. Satsa mer energi på produktiva problem
Tänk på allt som du oroar dig över och sortera det i två kategorier:
”Produktivt” och ”Icke produktivt”.
Produktiv oro är ett problem som du kan göra något åt direkt - motsatsen handlar om något som du inte kan styra över. Det handlar mer om ”Vad händer om”-tankar som du inte har kontroll över och där det inte finns någonting konkret som du kan ta fasta på för att hitta en lösning.
Produktiva problem är de som du kan göra något åt nu (till exempel om du är oroad över dina räkningar, så kan du ringa dina fordringsägare och be om en avbetalningsplan).
Icke produktiva problem är sådant som inte har hänt än och därför inte går att göra något åt just nu - t.ex. att oroa sig för att få cancer en dag eller att vara rädd för att ens barn kanske ska råka ut för en olycka.
Jobba med att sortera tankarna på det här viset - fokusera på den produktiva oron och sluta slösa tid och energi på allt som du ändå inte kan göra något åt.

5. Bli bättre på att uppskatta vad du har
Det finns alltid något att vara tacksam för om du bara ger dig tid att stanna upp och tänka efter lite – så gör det oftare. Fokusera mer på allt du har – jobb, vänner, familj, barn ¬– istället för på allt som du saknar och som du tror att du måste ha för att vara lycklig. Och tänk så här istället för att gnälla – jag har tak över huvudet, mat på bordet, kläder att ta på mig och min familj mår bra. Vad mer behöver jag egentligen för att vara nöjd och tillfredsställd med mitt liv?
En vis man lär en gång ha sagt: ”Jag klagade över att jag inte hade några skor tills jag mötte en man som inte hade några fötter”.
Tänk på det när du tycker att din tillvaro bara är misslyckad och meningslös.


Så där, lite att börja med

Lästips som fler än 75 000 andra har gillat

Stå på dig - annars gör någon annan det


Så här tycker läsarna

"Efter att ha läst ett otal böcker om självhjälp för alltför snälla människor som mig själv, fick jag ett råd av en väninna att läsa boken ”Stå på dig annars gör någon annan det" av Stefan Ekberg.
Denna bok har förändrat mitt liv! Jag har förstått så många saker som inga böcker eller psykologer lyckats övertyga mig om efter ett många år i terapi och efter att ha läst de flesta böcker på marknaden.
Äntligen en bok som verkligen hjälper mig att ta saken i mina egna händer!
Stefan talar direkt till mig och jag kan inte smita! Jag blir tvungen att se sanningen i vitögat; jag måste lära mig att ta mitt liv i egna händer och inte tillåta att andra människor styr och ställer i mitt liv.
Han ger mig råd som fungerar och säger exakt vad jag skall tänka på och göra när jag befinner mig i en situation där jag blir trampad på.
Denna bok har verkligen förändrat mitt liv och efter 25 år av psykisk misshandel har jag nu vågat ta steget att lämna denna relation.
Jag hade aldrig klarat detta om jag inte läst denna bok. Jag känner att Stefan är med mig hela tiden och att han verkligen förstår hur jag känner mig….för han har själv varit där…
Denna bok är nu min nya bibel. Jag har med den i väskan hela tiden för att kolla vad jag skall göra när jag befinner mig i situationer som jag inte klarade av innan.
Kanske jag äntligen vågar ta tillbaka mitt liv...
Jag kan verkligen rekommendera denna bok till alla ni som inte tror att ni kan förändra era liv, för med hjälp av denna bok så blir allt möjligt!"

Gabriella Bonalumi

"Jag köpte boken till min syrra som går på knäna på jobbet. Alla överöser henne med uppgifter de inte vill ha och hon ler bara på jobbet men är superstressad själv. Jag hoppas att hon får hjälp av den. Man kan inte gå runt och vara snäll hela tiden. Då går man sönder."
Eva-Britt Lindberg

"Man blir fast direkt från första kapitlet eftersom det känns att författaren vet vad han pratar om. Han pratar direkt med mig och jag har fått massor av konkreta tips att använda i alla möjliga situationer. Den här boken är en riktig pärla för den som känner sig lite nedtryckt ibland."
Katja Jönsson

"Jag har lärt mig vad det kostar att vara för snäll hela tiden. Man tjänar inget på det men jag lärde mig också hur man känner igen snälla och inte så snälla personer på deras beteenden. Jag tror liksom boken på att vara snäll mot de snälla och tuffare mot de tuffa om man ska må bra på sikt."
Beata Lundqvist

"Det var en tuff bok att läsa för mig eftersom jag kände igen mig i nästan allt. Jag har insett att det här med integritet är så viktigt för att få respekt. Jag kommer aldrig att acceptera att mitt självförtroende ska stiga och sjunka med andras gillande eller ogillande längre."
Johan Björk

"Äntligen har jag hittat ett verktyg för hur jag säger ifrån. Nu börjar mitt nya liv där ingen elak typ sätter sig på mig. Jag gillar särskilt kapitlet om hur man framstår som självsäker även när man inte är det. Så smart! Tack för det."
Charlotte Mårtensson

“Jag måste bara berätta för er vilken kanonbra bok jag köpte (Stå på dig annars gör någon annan det), fick även en gratis bok på köpet (Stressfri på jobbet). Jag är 25 år och har aldrig i hela mitt läst en hel bok, jag har aldrig haft ro i kroppen för att läsa, jag kan inte koncentrera mig helt enkelt trots att jag hade läshjälp under mina skolår, provat många sorters böcker osv men nu har jag läst ungefär 30 sidor i streck igår kväll i boken jag köpte av er, anledningen till att jag slutade läsa var för att jag va nära att somna annars hade jag kunnat läsa ut den i ett streck, den är väldigt intressant, jag känner igen mig väldigt mycket i boken, det är som att boken talar till just mig. Jag har tänkt på boken hela dagen och vill bara hem och läsa mer nu.”
Robin B, Mora


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap