Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 effektiva sätt att ta kontroll över dina känslor


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Känslor är svåra att hantera ibland. Känslor är just känslor och inte alls en konkret verklighet. Sådant som vi tycker är farligt behöver inte alls vara särskilt farligt. Vissa gånger reagerar på ett sätt, andra på ett annat – trots att det handlar om samma slags situation. Hur många gånger har du intalat dig att något är sant, trots att du vet att det egentligen inte är sant? Känslorna tar över från det logiska tänkandet – vi tänker inte rationellt utan bara reagerar. Och det kan bli både bra och dåligt. Känslostyrda handlingar utan förnuft kan leda till katastrofer.

Men det finns en del enkla sätt för att lära sig kontrollera sina känslor:

1. Tänk positivt

Ja, det har blivit trendigt att inte vara så positivt och istället bejaka sina negativa tankar. Men eftersom våra känslor styr våra tankar och i regel blir självuppfyllande, är det fortfarande ganska smart att tänka positivt. Det framkallar positiva känslor. Vad brukar negativa tankar locka fram?

2. Ifrågasätta känslorna

Motstå frestelsen att handla instinktivt och låta känslorna styra dina val och beslut. Hejda dig själv och ifrågasätta ditt känsloläge. Varför känner jag så här? Finns det någon speciell orsak? Vilka konsekvenser skulle mitt känslomässigt styrda handlade få?
Det är svårt att göra det här eftersom den känslomässiga delen av hjärnan nästan alltid är starkare än den logiska, men ansträng dig lite och öva på att ge det rationella tänkandet en chans att göra sig hörd. Då skapar du tid till att tänka efter lite och slipper spontana infall som kanske inte alltid är det bästa valet i alla situationer.

3. Identifiera dina ”triggers”
Finns det något gemensamt för de gånger du blir känslomässigt extra påverkad? Är det speciella situationer eller vissa människor som skapar reaktionerna som du har svårast för att hantera? Titta lite närmare på din omgivning och din vardag. Försök identifiera vilka ”knapparna” är och varför ditt humör triggas särskilt mycket vissa gånger. Kan du undvika den sortens situationer eller människor som påverkar dig negativt, helt eller delvis? Negativa människor skapar negativ energi – så är det bara. Det handlar inte om partikelfysik. Se upp med den sortens människor. Om det inte går att undvika dem helt, så får du försöka distrahera dig själv för att för att få bukt med känslorna. Andas djupt och räkna baklänges från 50 är enkla tricks som med lite träning kan fungera när du känner dig emotionellt pressad.

4. Ta ansvar för vad du känner

Vi kan sällan eller aldrig påverka vad andra människor tycker, tänker och gör. Vi kan däremot alltid påverka hur vi själva väljer att reagera och svara på andra människors handlingar. När vi skyller våra egna negativa uttryck och känslor på andra, så beror det ofta på att vi väljer att blunda för att vi alltid har ett eget ansvar för våra handlingar och känslor. Ta det ansvaret. Välj själv hur du vill reagera på vad andra säger till dig och vad de gör. Finns det någon logisk orsak till deras handlande? Sätt dig in i motpartens tankar och situation. Kan du se på t.ex. kritik som du får ur ett annat perspektiv? Kan kritiken rentav vara befogad? Istället för att bryta ihop och tycka du är värdelös och misslyckad, så kan du välja att ta kritiken som ett sätt att lära dig något nytt och bli bättre på.

5. Ta time-out
Ibland kan det bli för mycket, helt enkelt. Då är det allra bästa rådet att ta en time-out och ta ett stag tillbaka från allt som du blir upprörd, stressad och arg över innan du säger eller gör något som du kan komma att ångra. Är du på jobbet, så åk hem och andas ut. Befinner du dig i ett sällskap ute på stan eller på krogen, så ursäkta dig och lämna platsen. Tänk igenom din situation. Vad orsakade ditt emotionella bryt? Gå en promenad och koppla av eller gå till gymmet och låt adrenalinet jobba för dig istället för emot dig.

Så där, nu har du lite att börja med


Skaffa självförtroendet du vill ha och kanske behöver

Jag vill - jag kan - Jag ska!

"Jag har läst ett enormt antal "självhjälpsböcker" och böcker om mental träning, nlp m.m, för jag har ett stort intresse i detta ämne, men när jag snubblade över "Jag vill, jag kan, jag ska" av Thomas Nilsson så kände jag att om jag hade hittat denna bok för flera år sedan så hade jag inte behövt köpa nån mer bok. Helt otroligt bra är den!!!
Kent Ögren

”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig. ”
Nathalie Andersson

”På ett lättsamt och trevligt sätt tog boken mig tillbaka till mig själv. Många "livscoach-tips" är antingen så analyserande så man till slut tror att allt man gjort i livet har varit fel. Andra är så äckelhurtiga så man tröttnar på att läsa/lyssna efter fem minuter. Den här boken är full med tips och trix som är lätta att ta till sig var man än är i livet och man känner att man växer i lagom takt. Boken har hjälpt mig enormt. Den ligger på nattduksbordet och jag läser något passande kapitel i den så fort jag börjar känna mig lite låg. Superbra och billig form av terapi! Jag vill-jag kan-jag ska har (tillsammans med boken Rivstart) hjälpt mig att ta steget för att förverkliga min dröm, att starta eget företag och bli min egen chef. Efter lite peppning från boken tog jag mod till mig och sade upp mig från mitt jobb, ett jobb som inte har varit roligt på många år, på en arbetsplats som enbart andas kaos, knäckta medarbetare utan framtidstro osv. Jag har tipsat mina kollegor om den här boken. Risken är att det blir tomt på arbetsplatsen om alla läser den.”
Agneta Hermansson, AH Stallkonsult

"Boken ifrågasätter mycket och konfronterar tankar som man har! Man får aha-upplevelser och man kan se på saker från olika synvinklar. Den är lättläst och har ett bra format!"
Paul Spartalis

"Boken innehåller många användbara tips när man kört fast och det känns tungt med försäljningen. Den är mycket lättläst och rekommenderas av mig."
Michael, Eksit Data

"Jag köpte boken ”Jag vill – jag kan – jag ska” till en mycket kunnig kollega som gör ett bra jobb men behöver stärka sitt självförtroende och förstå hur bra jobb hon gör.
Det gör mig gott att hjälpa henne att bli starkare och må ännu bättre i sitt yrkesliv."

Börje Johansson, Hill-Rom Liko Nordic

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap