Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur man motiverar sig själv att träna


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det svåra med att träna är inte att sätta igång, det kan alla göra. Det svåra är att fortsätta träna även när motivationen är ganska liten eller helt borta för att det bara känns jobbigt och man hellre vill sitta i soffan och titta på TV.

Det är lätt att känna efter för mycket. Det är lätt att skylla på att man har så mycket att göra just nu så det går bara inte att pussla in träningen. Här kommer därför några tips om hur du kan behålla motivationen att träna.

1. Koppla din hälsa till något som du verkligen vill ha – du kanske vill bli snyggare, imponera på någon, få nya kompisar eller vad du nu vill ha. Att koppla träningen till ett starkt mål som du kommer att nå på lite sikt hjälper dig att resa dig från soffan.

2. Lova dig själv att ge det en chans under en kortare tid, säg två veckor. Bestäm att du ska träna 20-30 minuter bara och se hur det känns. Ofta är det just tröskeln i början som är jobbigast att komma över.

3. Om du tränat ett tag och du märker att du hittar på undanflykter för att inte gå dit, testa något annat. Prova simning, promenader, intervallträning, styrketräning, badminton eller något annat som du inte gjort förut. Det brukar ge energi.

4. Ta med en kompis. Att bli moraliskt tvingad att gå till träningen hjälper många att hålla sig på rätt spår och tycka att det är roligare att träna.

5. Skaffa en träningskalender. I den skriver du i vad du tränade och när du gjorde det. Lägg gärna in en belöning som du får när du tränat 50 gånger.

6. De dagar du inte kommer iväg till träningen men borde ha gjort det – träna lite hemma. Det är ett psykologiskt trick. Du kommer inte ha lika dåligt samvete som du får om du inte gör något alls. Det är väldigt lätt att fortsätta hoppa över träning om man gör det ett par gånger. Den som gör lite armhävningar, situps, tar en rask promenad eller går upp och ner i trappan känner att de inte svikit sig själva lika mycket som om de hoppat över träningsdagen.

7. Förknippa din träning med positiva saker. Du får en stund för dig själv. Du kan lyssna på din favoritmusik. Du skapar tid för dig. Det är viktigt idag. Om du kan göra dina träningsdagar till positiva dagar så kommer du att se fram emot dem mycket mer även när motivationen inte är på topp.

Lästips som andra har gillat

Handbok i att leda sig själv - 258 nödvändiga tips som ger dig självdisciplinen du vill ha

"Det som skiljer den här boken från andra i genren och också är dess förträfflighet är alla korta handfasta tips! Den är full av kraftfulla råd och är enkel att slå upp när motivationen tryter. Det är som om någon sammanfattat alla mina ledarskapsböcker i en enda späckad handbok. Inget tomt prat för att fylla ut sidorna. Boken ligger ständigt överst i högen av böcker på nattduksbordet! Förutom att den hjälper mej att coacha mej själv så har jag haft väldig nytta av den då jag jobbar med att coacha andra. Inte sällan börjar jag prata med vänner och kollegor kring tipsen i boken och får ofta höra att jag inspirerat dom till att göra den förändring de längtar efter. Och det gör mej väldigt väldigt glad! Boken är en must have för alla som är villiga att ta ansvar för att leva det liv de önskar!"
Tanja Sivonen, HM

”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan

”Den är perfekt att alltid ha med sig eller placerad på ett ställe som gör att man alltid kan ta upp den när man har lite tid över. Genom att lägga någon ynka minut om dagen hjälper den dig att hålla mod och fokus uppe på dina mål men den hjälper även med tips om hur man kan prioritera och strukturera för att göra det enklare att lyckas fortsätta. Boken har hjälpt mig att hålla modet och fokus uppe då jag håller på att starta upp ett eget företag men även i mitt vanliga jobb har det hjälpt mig att fokusera, prioritera och sträva efter rätt saker och inte försöka göra allt på en och samma gång.”
Jonatan Gunnarsson, Varberg

"Jobbig bok som ställer mig mot väggen hela tiden. Jag skojade bara. Det här är verkligen en energikick att plocka fram hela tiden och tvinga sig själv att läsa istället för att låta latmasken i en bestämma."
Johan Andrén, Helsingfors

"Jag gillar att det är så lätt att ta till sig tipsen. Bara att bläddra fram ett och testa. Superbra format som gör att man kan ha med sig boken. Om jag ska säga något negativt så är det väl att man börjar analysera sin omgivning så förbaskat."
Roger Svensson, Täby

"Jag sitter på bussen och måste bara skriva till er om ”Handbok i att leda sig själv,” Jag skrattar högt åt hur den kniper åt om mina nerver och avslöjar mina svagheter. Nu ska jag göra karriär och jag vet hur. Tack för det…”
Bea Forsberg, Boden

"Inte visste jag att det var så lätt att få självdisciplin. Ja, lätt och lätt – men nu har jag verktygen i alla fall. Det finns inga undanflykter längre."
Staffan Holmström, Skara

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap