Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

8 livsfarliga saker som du måste sluta med nu om du vill längre


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det enda som är säkert är att det inte går att vrida tillbaka den biologiska klockan – eller?

Sant är att åren går och att vi inte kan göra något åt tiden i sig, men det finns massor att göra för att leva längre och lura din biologiska klocka att tro att du är betydligt yngre. Och det kvittar hur gammal du är i passet – det är aldrig försent att skapa nya, bättre och mer hälsosamma vanor.

Sluta med det här, må bättre och lev längre:

1. Äta processad mat

Vi äter idag mer processad mat än någonsin förut, vilket gör att vi stoppar i oss alldeles för mycket onyttiga fetter, natrium och mer socker och mindre fibrer. All mat är, förutom raw food, egentligen processad. Men boven i dramat är alla halvfabrikat, dvs. ”Micromat”, malet och pressat friterat kött, fiskpinnar, fiskbullar, köttbullar och pulverpotatismos. Vitt bröd är mer processat än grovt bröd eftersom vetet som används för att baka det vita brödet har förlorat sin fiberrika del som även innehåller vitaminer och mineraler. Ät istället mer grönt, mer fisk och mindre snabbmat.

2. Röka

Faktum kvarstår – rökning dödar fler människor än cancer i världen. Behövs det mer motivation än så för att sluta förkorta ditt liv? Att fortsätta bolma och tänka ”de drabbar bara andra, inte mig själv” är som att spela rysk roulette. Turen håller garanterat inte i sig i längden. Idag finns det hundratals sätt att få hjälp med att sluta röka – om du själv verkligen vill sluta röka. Om inte viljan finns kommer du aldrig att kunna ge upp tobak. Effekterna av att sluta röka märks nästan direkt – du får bättre blodvärden, bättre blodcirkulation och friskare hy.

3. Stillasittande

Stillasittande arbete i kombination med en stillasittande fritid ökar risken att dö i förtid. Att göra det till en vana att röra på sig lite mer och motionera – det kan räcka med korta stunder varje dag – kan i sin tur förlänga livet ganska dramatiskt. En studie som gjordes 2011 i Taiwan och som omfattade drygt 400 000 män och kvinnor visade att en kvarts lättare motion om dagen ökade folks livslängd med i genomsnitt tre år.

4. Ilska och irritation
Att ständigt gå omkring och vara arg slukar massor av energi. Ilskan ökar kroppens produktion av stresshormoner och kan leda till hjärtbesvär. Fråga dig själv om det verkligen är värt en skenande puls, dunkande hjärta och problem med magen att reta upp dig på vissa saker.

5. Ensamhet

Studier har visat att ensamhet bidrar till ett sämre immunförsvar och kan öka omedveten stress. Ett regelbundet socialt umgänge gör däremot att vi lever längre. Även de som trivs med att vara själva är i farozonen här – tänk på att det aldrig är försent för att återknyta kontakten med gamla vänner och att lära känna nya människor.

6. Rädsla för förändringar

Vi kan tycka vad vi vill om förändringar – det enda i livet som är beständigt är att allt förr eller senare förändras. Ibland blir vi stressade över att ingenting tycks hända i livet, att vi står kvar på samma ställe och bara stampar i åratal. Vi blir frustrerade över att vi inte kommer någon vart. Tänk då på att även små förändringar kan skapa stora möjligheter. Allt behöver inte rivas upp från grunden för att det ska hända nya, bra saker. Även små steg leder till stora förändringar.

7. Sömnbrist

Bristen på sömn förkortar våra liv i onödan. Studier har visat att de som sover mindre än sex timmar per dygn löper en ökad risk att dö i förtid. En god natt sömn motverkar stress, depressioner och hjärt- och kärlsjukdomar.

8. Stress
Stress gör att vi sover sämre och ökar risken för hjärtrelaterade sjukdomar. Stress sätter också sina spår rent fysiskt och kan få oss att se 10 år äldre än vi egentligen är. Gör det till en vana att dra i nödbromsen så fort pulsen börjar skena – ta en time-out, oavsett hur viktigt det du håller på med än är. Skriv dagbok, motionera eller meditera – det är enkla, men effektiva sätt att få hjärnan att varva ned och återhämta sig.

Kör hårt och börja helst redan idag - eller varför inte NU!

Lästips som andra har gillat

Gör det nu - eller ångra dig i graven

”Fem poäng av fem! Perfekt språk – direkt till läsaren. Det finns sammanfattningar, frågeformulär, saker att komma ihåg eller tänka på. Personlig, tydlig och med stor empati. Man får tillit till författare från första raderna – det syns direkt att han vet vad han skriver om. Uppmuntrar och vägleder. Lagom djup, mycket psykologisk och väldigt nyttig. Boken hjälpte mig att förstå mig själv bättre. Jag fastnade i vissa avsnitt och fick läsa om dem, t. ex, om beroende av andra människor, då fick jag tänka om mina relationer med de andra och förstå att det är/var bara bra att släppa taget och gå vidare, att bli mer vuxen och oberoende.”
Marina Wallin, Stocka

”Jag blev lite besvärlig för familjen hemma efter jag läst boken men också otroligt peppad och glad, mycket för att jag förstod att det faktiskt finns fler som är som jag och det går att göra något åt det. Jag började sakta tänka i andra banor. Jag är inte dålig på att genomföra saker, men är av den oroande karaktären som funderar väldigt mycket på "vad som kan hända längre fram" och går in i en ond cirkel som stjäl otroligt mycket energi. Förändringarna började sakta ta form allt efter sidorna i boken och nu känns livet enklare, roligare och nu tar jag rätt steg och gör rätt saker i mitt liv. En bok att ha med sig lång tid.”
Anette Dahlgren, Trekanten

”Man får sig en tankeställare att tiden går men det man lär sig är att det inte är för sent att starta nya projekt och utmaningar... Boken innehåller många tänkvärda kapitel som faktiskt hänger ihop med mental träning också...”
Maud Gradh Karlsson

”Det bästa med boken var sättet den var skriven på, enkel att förstå och gav konkreta tips.
Den har absolut hjälpt mig, den gav mig verkligen en spark i baken och fick mig att inse att det bara var att bestämma sig! Jag kommer förmodligen läsa om den flera gånger. Jag skulle rekommendera den till alla, även den andra boken jag köpte, "Rivstart" var hur bra som helst.”

Emelie Karlsson, Ulricehamn

”Den svenska modellen bygger bland annat på trygghetsnarkomani, och den här boken utmanar oss att lämna detta trygga landskap. Boken har fått mig att tänka till och i högre grad värdera vad jag sysslar med (och inte sysslar med). Den har påverkat mina vägval inför framtiden i en hälsosam riktning (och gjort mig mindre beroende av trygghet). Köp den!”
Lollo Vestlund

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap