Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 enkla, men smarta sätt att bli morgonmänniska istället för en nattuggla


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Egentligen är det kanske ingenting man ska sträva efter. Somliga människor fungerar bäst på tidiga morgnar. Andra är naturligt piggare och mer effektiva på sena kvällar och nätter. Men nu kan ju inte alla välja hur och när man ska jobba. Många är tvungna att kliva ur sängen tidigt och gå till jobbet. Och det kan vara en pärs som blir svårare och svårare att ta sig igenom för varje år som går. Här kommer lite tips på hur du kan gå från typisk nattuggla till att bli mer av en morgonmänniska – om du nu måste!

1. Planera för morgondagen
Det är ett vanligt och trist råd, men samtidigt osvikligt effektivt. Samla ihop att du behöver inför morgondagen varje kväll. Lägg fram de kläder du ska ha. Det tar bara några minuter på kvällen, men gör stor skillnad på morgonen och minskar stressen som uppstår när du rusar runt och letar efter allt du behöver ta med dig hemifrån. Den extra tid du får genom att göra så här kan du utnyttja till att äta en ordentlig frukost, kanske hinner du också läsa tidningen. Det är alltid en bra start på dagen att slippa behöva stressa.

2. Sov på nätterna
En vuxen behöver i snitt mellan 7,5 och 8 timmars sömn för att fungera normalt. Sömn är lika viktigt, oavsett när du sover. Men det finns en anledning till att de flesta främst sover när det är natt – mörkret och tystnaden är ju naturens sätt att säga nu är det dags att låta kroppen vila. Försök att hitta en rytm som gör det lättare för dig att följa naturlagarna.

4. Planera och effektivisera din dag bättre
Det är inte alla som trivs med att vara vakna på nätterna. Många blir mer eller mindre ofrivilligt nattsuddare för att vi inte hinner göra det vi ska på dagtid och tvingas ta stora delar av nätterna till att hinna ikapp. Kan du planera din dag bättre och bli mer effektiv? Se över dina rutiner och vanor – och, inte minst, dina ovanor.

5. Omdefiniera morgnarna

Tillhör du dem som ”hatar” morgnar? Vet du varför du avskyr att kliva upp tidigt? Finns det andra orsaker än att du ”bara är trött”? Rannsaka dig själv och försök omdefiniera alla gamla fördomar om tidiga morgnar. Skriv upp minst tre saker som skulle kunna vara positivt med att gå upp tidigare på morgnarna. Ett exempel – säg att du vill lära dig ett nytt språk, men du har inte tid. Gå upp tio minuter tidigare varje morgon och plugga. Tio minuter om dagen i en vecka blir 70 minuter på en vecka – tid som du normalt sett allstå inte trodde att du hade. Hur mycket extra tid över får du då på en månad? På ett år? Och vilka drömmar kan du förverkliga med den tiden?


Så där, lite att börja med

Hur du motiverar dig själv när allt suger

Hur du motiverar dig själv när allt suger

"Det är invikta sidor, understrykningar och det känns som att jag var tillbaka i skolbänken och läste favoritämnet igen. Det är så mycket som är bra att det är svårt att börja. Jag gillar tonen, ämnena och det konkreta tilltalet. Det här kan vara den bästa bok jag har läst inom ämnet personlig utveckling. Och då har jag läst många!"
Henrik Persson, Hisingen

"Jag fick den här boken i handen av en vän som läst den. Han tyckte att jag behövde lyftas upp och jag var skeptisk till att en bok skulle kunna hjälpa mig med det. Men snart satt jag där och log. Fantastisk bok som verkligen visar konkret hur man ska få fart på sig själv. Jag ska snart köpa ett exemplar själv."
Daniela Björklund, Sigtuna

"Det bästa med boken är att den är rolig också. Författaren har en skön förmåga att både visa hur man ska göra och samtidigt skoja om våra tillkortakommanden som människor. Kul. Bra. Rekommenderas."
Krister Nordström, Vellinge

"Den här boken har hjälpt mig att göra mina arbetsveckor mycket roligare. Jag har känt mig träffad många gånger och skulle vilja spela tillbaka tiden 20-30 år och gjort saker annorlunda från början."
Peter Stensson, Oxie

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap