Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ge konstruktiv kritik på ett bra sätt


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Trots att de flesta av oss är bekanta med begreppet konstruktiv kritik, så är det ändå få som vet vad det verkligen är och hur man ger någon det på ett, just det, konstruktivt sätt.

Här kommer därför ett antal tips som kan hjälpa dig att leverera kritik snyggare nästa gång - och få med dig mottagaren i båten på samma gång. ( i motsats till att skapa dåligt självförtroende och försvarsbeteenden).


1. Först och främst - vänta inte för länge. Om du tar upp något som har hänt mer än en gång, eller som hände förra månaden kommer folk bara undra varför du tog så lång tid på dig att säga det. Du måste ta hand om och ta upp problemet omedelbart, medan det fortfarande är aktuellt.

2. Hantera ett (1) problem i taget. Kom inte dragandes med en lista över saker du är frustrerad över. En sak per gång är nog och det betyder att du måste välja vad du vill ta upp noga.

3. Ha känslorna under kontroll. Försök inte förbättra andra människor när du själv är arg.

4. Gör det enskilt. Kritisera aldrig någon inför andra eftersom det är nedvärderande och dessutom gör det bara den som blir kritiserad låst och försvarsbenägen.

5. Försök att leverera din kritik som en fråga. Istället för att säga: "Du blir aldrig klar i tid", kan du fråga "Hur kommer det sig att du är sen med leveranserna så ofta?"

6. Undvik känsliga och kategoriska ord. "Alltid" och "aldrig" är ord som uppmuntrar till strid. Om du säger "Du lyssnar aldrig" så ber du om bråk istället för lösningar.

7. Ta upp saker som kan ändras. Att peka ut problem utan att du bryr dig om att hjälpa till att lösa dem är både elakt, meningslöst och kortsiktigt. Om du inte vill vara med och lösa problemet så har du inte rätt att ta upp det.

8. Låt den du levererar kritiken till prata mycket själv. Han/hon är antagligen en bra person och är så klart generad över att bli kritiserad. Lyssna på förklaringar och ursäkter med ett öppet sinne så länge som han/hon visar att han/hon förstår vad det är du vill prata om och håller sig till det.

9. Hantera ilska. Om någon är arg - släng inte bensin på brasan genom att säga saker som "Du måste lugna ner dig lite".Säg istället: "Jag kan inte ta in det här om du inte lugnar ner dig". Då är det deras val. Vill de att du ska förstå problemet är det bäst att de lugnar ner sig.

10. Säg något bra också. Om du vill att din kritik ska bli riktigt konstruktiv och inte bara gnäll är det smart att också ge den du kritiserar komplimanger för något. Det visar att du också har bra saker att säga om handlingarna du kritiserar. Hörde du det där sista? Handlingarna - kritisera dem, inte personen.

Lästips som andra har gillat

Konsten att hantera superjobbiga människor

"De kan vara kompisar, arbetskollegor, kunder eller chefer; de jobbiga människorna som förpestar ditt liv. Stefan Ekberg vet vad du ska göra med dem"
Metro

"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."
Expressen

"Tycker boken hade ett suveränt upplägg, den var mycket lättläst och texterna flöt på mycket bra. Roligt att man verkligen känner igen vissa personlighetstyper i boken. Det är även lätt att gå tillbaka i boken om man stött på någon jobbig typ för att läsa om hur det var man skulle försöka göra. Den har hjälpt mig med att förstå vissa situationer med personer som jag har irriterat mig på och hur jag faktiskt ska bemöta dem. Otroligt bra bok att ha hemma, för alla, jag ska snart läsa igenom den en gång till!"
Emelie Blomqvist

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap