Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

Så blir du framgångsrik på jobbet


Det är måndag morgon och du kommer till jobbet. Det viskas i korridorerna om att ledningen sitter i möte. Rösterna säger att stora delar av företagets funktioner ska outsourcas. Just nu sitter styrelsen i konferensrummet med en lista med namn på personer som är oumbärliga för företaget och som de absolut vill behålla på företaget.
Är ditt namn med på den listan?

Chansen är stor om du följer råden i den här artikeln.

En liten fråga först:
Tjatar du konstant på dina barn om att de ska göra saker?
Varför kan de inte städa sina rum, bli klara för skolan i tid och ha lite ordning och reda?
Tänk nu på din chef. Måste han/hon alltid tala om för dig vad du ska göra? Måste din chef behandla dig som ett barn – eller är du en person som själv tar initiativ?

De flesta människor där ute är passiva drömmare. De vill ha saker – ett bättre jobb, en underbar relation, starkare livsinnehåll eller bara en ny bil. Och de väntar på att de där sakerna ska komma av sig själva. De tror att om de bara står still på samma plats tillräckligt länge och gnäller tillräckligt mycket, så kommer de också att få sina drömmar förverkligade. Automatiskt. Få människor är proaktiva på riktigt och så är det på jobbet också. De flesta lullar runt under sin arbetsdag och tänker inte särskilt mycket längre. Även de som ofta säger saker som ”Jag är redo för allt som kommer i framtiden” verkar ha den inställningen. De bryr sig inte på riktigt. Det enda de gör är att planera för att reagera på krafter utanför deras egen kontroll istället för att ta kontroll över sina egna öden. Lågt värderade anställda gör samma misstag genom att glida igenom sina arbetsdagar, dag efter dag. De utgår från att de bara kommer att följa den karriärväg som företaget har stakat ut åt dem. Problemet är att det knappt finns några företag i världen som drar upp karriärplaner för sina anställda.

Men nu ska vi prata om dig
. Om hur du ska bli så proaktiv, så att du kan svara på frågor som din chef har innan han ens hunnit ställa dem. Här finns massor av bra förebilder från Tv-världen. Om du minns TV-serien ”Mash” och karaktären Radar, så vet du vilken förmåga han hade att veta saker innan de hände. Han hade ofta mer inverkan på hur militärbasen fungerade än de högsta cheferna. Han blev oumbärlig genom att göra saker som att skaffa formulären som behövdes för att få formulären som behövdes för att beställa mer formulär. En annan av mina favoriter är Michael J. Fox karaktär i TV-serien ”Spin City” där Fox spelar vice borgmästaren Michael Flaherty som egentligen var den som styrde New York genom sin osvikliga förmåga att förutse händelser och att alltid backa sin virrige chef borgmästaren.

Allt börjar med något så grundläggande som att acceptera ansvar – totalt ansvar – för sitt eget liv
Du, och ingen annan än du själv, är ansvarig för hur ditt liv blir.
Nej, det finns inget du kan göra åt olika yttre omständigheter, men du kan alltid välja hur du svarar på de yttre omständigheterna. Du kan välja att ge upp när livet tvingar ner dig på knä eller så kan du välja att fortsätta framåt, att fortsätta kämpa och inte ge upp.
Nyckeln är att ta ansvar och eget initiativ. Att bestämma dig för vad ditt liv handlar om - och prioritera de viktigaste sakerna. Det coola är att den som accepterar ansvar också omedelbart blir fri. Du blir fri att agera, fri att testa saker som tar dig framåt. Fri att inte bara öppna dörrar, utan även att skapa dina egna - även på jobbet. Du lär dig skapa möjligheter istället för att bara vänta på att de (kanske) ska dyka upp.

Det hemska alternativet är att bli en av sömngångarna som alltid undrar varför alla andra människor runt omkring dem alltid får nya, spännande möjligheter. Vad den här drömmartypen av människor väljer att inte se är att de som får vad de vill ha inte sitter och väntar. De gör saker. De är ute i världen och letar efter det de vill ha. De skapar möjligheter, jagar och möter motstånd, men kämpar på och vinner till slut.

Så välj att vara proaktiv istället för reaktiv
En levande människa, enligt min egen definition, är en som är villig att ta risker. Det är en person som stolt går från jobbet varje dag och känner att han/hon har gjort skillnad i motsats till de horder av zombier som bara gör som de blir tillsagda och vädrar sitt missnöje eller talar om hur saker egentligen borde göras hemma vid köksbordet istället för på jobbet. Jag skulle vilja påstå att 90 % av alla anställda är just zombier. Det kan bero på att de har dåliga chefer, men främst beror det på deras egen ovilja att våga sticka ut hakan. Man gör bara inte det.
Det finns hela företag som skulle tjäna på att sparka alla medarbetare och skaffa nya hungriga personer istället för att bara blunda för att hela företagets kultur är så förgiftad av negativitet. Jag vet inte vad det beror på, men det finns inte en enda arbetsplats jag jobbat på eller besökt som har den där riktigt sköna “Det här ska vi göra-andan”. Snarare försuras arbetsplatser av “Det går inte- tankar”.
Är det här ett resultat av den svenska mentaliteten?
Jag vet inte.
Det jag vet är hur mycket svenska chefer längtar efter hungriga medarbetare (jag hör det exakt varje dag). Det jag vet är att ägare till företag hoppar jämfota av glädje när de ser en positiv talang som tar ansvar och som kliver fram. Det är så ovanligt med hunger idag och den som visar framfötterna tjänar alltid på det. Se därför till att bli den som styr framtiden istället för att bara reagera på den.

Och här är vad du tjänar på att växla från passiv till proaktiv:


• Du lär dig nya saker om ditt företag och marknaden ni jobbar på och det gör dig till en mer värdefull medarbetare. När ekonomin knackar och företaget måste säga upp folk, vilka tror du att de behåller då? Jo, givetvis individer som är mer mångsidiga och passar för olika funktioner i företaget.

• Du uppnår större självständighet när du visar att du har organisationens intresse för ögonen och att de kan lita på ditt omdöme när du löser problem.

• Du får kunskaper som gör dig mer attraktiv för andra företag. Medarbetare som bara nöjer sig med sina gamla vanliga uppgifter inser inte vilka chanser det finns utanför företaget.

• Du lär dig förutse problem. När du tar initiativ på jobbet kan det förhindra att problem ens hinner uppstå eftersom du redan ligger ett steg före i tankarna. Du kan påpeka möjliga problem istället för att blunda för dem. Många passiv-aggressiva medarbetare älskar när chefens nya plan går åt skogen. De vet att projektet kommer att krascha eftersom de kan förutse saker som kan hända, men de bryr sig inte om att varna för dem.

• Du blir känd som en person som har koll. Försök att vara medveten om många olika projekt som drivs på din arbetsplats. Dina kolleger märker snabbt att du är medveten om vad som händer i omgivningen. Det gör att det känns tryggare för dem att vända sig till dig med frågor som de kanske har. Du kanske blir alltmer uppmärksammad som en pålitlig medlem i teamet och det här når snart också ledningen.

• Du visar att utmaningar inte skrämmer dig. Om nya projekt skrämmer dig och om du föredrar att arbeta varje dag med samma jobb, så kommer dina insatser aldrig att uppmärksammas. En person som är öppen för nya initiativ kommer att dra till sig folks uppmärksamhet mycket snabbare än andra.



Med andra ord - att ta initiativ på jobbet är inte bara ett sätt för dig att hjälpa ditt företag att bli mer framgångsrikt. Det är också ett sätt för dig att få din arbetsgivare att inse vilken nyckelresurs du är. Oavsett vilken bransch du jobbar i eller position du har, så hjälper alla dina initiativ till att särskilja dig från de andra på jobbet som är mer bekväma med att bara göra som chefen säger. Bra initiativ hjälper din arbetsgivare att se dig som ett chefsämne.
Att förbättra sin egen förmåga att ta initiativ är så enkelt.

Det är bara att titta lite närmare på hur du jobbar idag och ställa några enkla frågor:


Kommer du med förslag på möten?
Har du bett om mer jobb?
Har du försökt fixa problem innan du ber din chef om hjälp?
Har du börjat med något nytt innan du blir tillsagd att göra det?
Är du bra på att kommunicera öppet med din chef?
Chefer uppmärksammar sådana här initiativ och det finns flera undersökningar som visar att företagsledare är mer benägna att lyfta upp och lyfta fram personer som ber om mer ansvar.


Boktips för dig:
Handbok för karriärister

Handbok för karriärister

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se