Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

6 livsviktiga sätt att förändra dig vardag och börja göra mer som du själv vill


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

1. Byt fokus och tänk positivt
Det är inte så konstigt att den moderna människan är mentalt stressad.
Vår hjärna bombarderas hela tiden med nya intryck. Vetenskapen har räknat ut att
det handlar om ca 2,1 miljoner intryck per sekund under vår vakna tid. Det gör det otroligt svårt för oss att sortera och prioritera exakt vad det är som vi tar till oss.
Den information som finns i ett exemplar av Dagens Nyheter är lika mycket information som man på 1800-talet fick tillgång till under hela sin livslängd.

Det finns inte en chans att hjärnan ska klara av att hantera allt som utan avbrott sköljer över oss, men i grunden är alla intryck helt neutrala. Det är först när vi bearbetar dem som de får ett värde, en mening och en innebörd. Det är också du själv som måste börja välja vad av allt som strömmar genom din hjärna som du ska fokusera på.

Orsaken till att vi oftast har lättare för att fokusera på negativa saker än på positiva är att många har så dålig självbild och ofta dröjer sig kvar i ett långvarigt negativt sinnestillstånd.
Då faller det sig naturligt att skicka ut signaler till hjärnan att fortsätta leta efter negativa influenser eftersom du redan är deppig. Vi fokuserar på saker som förstärker det negativa humöret och blockerar samtidigt möjligheten att tänka annorlunda.
Du väljer själv vad din hjärna ska uppmärksamma och det som du sätter fokus
på blir då också verklighet – oavsett om det intrycket är realistiskt eller ologiskt.
Därför ska du tänka om.
Inse att allt inte är antingen svart eller vitt.
Välj vad du vill fokusera på, välj det positiva och hoppfulla istället för det negativa och hopplösa.

Lär dig att byta fokus när du känner att du börjar måla in dig i ett hörn och bara låter de negativa tankarna gå runt, runt, runt. Det gör du genom att byta miljö (antingen för stunden, för dagen eller för en längre tid), läsa, gå ut i naturen, promenera, träna, lyssna på musik, se film eller prata med människor som du vet brukar ha en positiv inverkan på dig.
Exakt vad du gör är, som alltid, inte det viktiga.
Det viktiga är att du verkligen byter fokus. Att du bryter mönstret och känner hur avbrottet förändrar din sinnesstämning.

2. Skaffa dig rätt attityd
Ingenting är på förhand dömt till att misslyckas.
Utmana dina fördomar.
En negativ attityd är som ett punkterat däck. Du kommer inte vidare förrän du bytt.

3. Omvärdera din definition på ett misslyckande
Vad är ett misslyckande annat än ett ord bland tusen andra ord?
Det finns ingenting som är ett totalt misslyckande. Alla gör misstag och det kvittar hur många vi gör, de är livsnödvändiga för att vi ska utvecklas som person. Se på dina misstag som något du kan lära dig något av. Så fort du lärt dig att avdramatisera ordet ”misslyckande”, kommer det också att förlora sin innebörd.

4. Intala dig själv att du alltid kan om du verkligen vill
När du säger att du inte kan, så betyder det egentligen att du inte vill.
Det handlar om att det finns något som någon annan i din omgivning väljer åt dig att göra eftersom han/hon eller de anser det vara viktigare för dig.
Du kan alltid själv välja bort det som håller dig tillbaka – om du verkligen vill och om du är beredd att betala priset för det. Om du däremot väljer att inte välja bort din nuvarande tillvaro, utan bara fortsätter att traska vidare i dina gamla vanliga fotspår, så får du så klart göra det – om du erkänner för dig själv att det faktiskt också är ditt eget, medvetna val.
Erkänner du det, så finns det inte heller någon annan kvar att skylla på.
Då måste du börja ta ansvar för dina val.
Det är också först då som du verkligen tar kontroll och bestämmer över ditt eget liv.
Det finns ingenting som heter ”jag kan inte” eller ”jag orkar inte”.
Antingen vill du eller så vill du inte.
Du har alltid ett eget val och du kan alltid välja att vilja.
Vill du så kan du – så enkelt är det faktiskt!
Då ser du också till att skaffa dig motivation, energi och tid för att göra det som du verkligen vill göra.

5. Förvänta dig mer
Kom ihåg att du alltid är summan av alla dina val.
Förutom sjukdomar, olyckor och andra yttre omständigheter som du inte kan påverka, är ditt liv nästan uteslutande ett resultat av vilka val du gör och har gjort. Vi har en osviklig förmåga att matcha de förväntningar som vi ställer på oss själva – och som andra människor ställer på oss – så förvänta dig mer, så får du också mer.
Kort sagt – det blir alltid som man tänkt sig.

6. Sluta jämföra dig med andra
Det är mänskligt att vilja bli sedd och bekräftad. Problemet är det har gått till överdrift med hetsjakten som översvämmar alla sociala medier och som får människor långt ned i åldrarna att känna sig grå, obetydliga och mindre värda helt i onödan.
Så här är det:
Det kvittar hur du än kämpar och försöker.
Det spelar ingen roll hur framgångsrik och skicklig du blir på någonting.
Det finns alltid de som är rikare, snyggare, skickligare och mer framgångsrika än du.
Acceptera det och inse att det säkert finns de som också är avundsjuka på dig.
Livet är ingen tävling. Alla människor är unika och har sina bra och dåliga sidor. Jämförelser motiverar inte oss att anstränga oss mer. Jämförelser får oss bara att känna oss otillräckliga och olyckliga, så sluta jämföra dig med andra människor!
Döm dig själv utifrån din egen kapacitet och dina egna förutsättningar.
När du lyckas med det, så kommer livet också att bli mycket roligare.

Så där, lite att börja med

Lästips som andra har gillat

Gör det nu - eller ångra dig i graven

”Fem poäng av fem! Perfekt språk – direkt till läsaren. Det finns sammanfattningar, frågeformulär, saker att komma ihåg eller tänka på. Personlig, tydlig och med stor empati. Man får tillit till författare från första raderna – det syns direkt att han vet vad han skriver om. Uppmuntrar och vägleder. Lagom djup, mycket psykologisk och väldigt nyttig. Boken hjälpte mig att förstå mig själv bättre. Jag fastnade i vissa avsnitt och fick läsa om dem, t. ex, om beroende av andra människor, då fick jag tänka om mina relationer med de andra och förstå att det är/var bara bra att släppa taget och gå vidare, att bli mer vuxen och oberoende.”
Marina Wallin, Stocka

”Jag blev lite besvärlig för familjen hemma efter jag läst boken men också otroligt peppad och glad, mycket för att jag förstod att det faktiskt finns fler som är som jag och det går att göra något åt det. Jag började sakta tänka i andra banor. Jag är inte dålig på att genomföra saker, men är av den oroande karaktären som funderar väldigt mycket på "vad som kan hända längre fram" och går in i en ond cirkel som stjäl otroligt mycket energi. Förändringarna började sakta ta form allt efter sidorna i boken och nu känns livet enklare, roligare och nu tar jag rätt steg och gör rätt saker i mitt liv. En bok att ha med sig lång tid.”
Anette Dahlgren, Trekanten

”Man får sig en tankeställare att tiden går men det man lär sig är att det inte är för sent att starta nya projekt och utmaningar... Boken innehåller många tänkvärda kapitel som faktiskt hänger ihop med mental träning också...”
Maud Gradh Karlsson

”Det bästa med boken var sättet den var skriven på, enkel att förstå och gav konkreta tips.
Den har absolut hjälpt mig, den gav mig verkligen en spark i baken och fick mig att inse att det bara var att bestämma sig! Jag kommer förmodligen läsa om den flera gånger. Jag skulle rekommendera den till alla, även den andra boken jag köpte, "Rivstart" var hur bra som helst.”

Emelie Karlsson, Ulricehamn

”Den svenska modellen bygger bland annat på trygghetsnarkomani, och den här boken utmanar oss att lämna detta trygga landskap. Boken har fått mig att tänka till och i högre grad värdera vad jag sysslar med (och inte sysslar med). Den har påverkat mina vägval inför framtiden i en hälsosam riktning (och gjort mig mindre beroende av trygghet). Köp den!”
Lollo Vestlund

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap