Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

4 tecken på att du har fastnat i gamla grubblerier och negativa tankar


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Tvångstankar är något som vi alla lider av – och märkligt nog är det lika vanligt att fastna i mörka tankar när livet rullar på och allt egentligen borde vara toppen som när vi får problem. Vi fokuserar helt enkelt gärna mer på negativa tankar än på positiva, oavsett hur tillvaron ser ut.

De flesta av oss skulle antagligen aldrig ta det ordet i mun och erkänna att vi är besatta av att älta negativa funderingar och vältra oss i besvikelser och gamla misslyckanden. Men besatt är ett rättvisande uttryck eftersom hjärnan fortsätter att mala de negativa tankarna om och om igen – som en gammal hackig vinylskiva om du är tillräckligt gammal för att veta vad det är. Det stora problemet med att fastna i sådana här icke-produktiva tankegångar är att de negativa tankarna blir svårare och svårare att bryta ned. De släpper helt enkelt inte självmant in förslag på lösningar och nya infall. Det negativa ältandet blir som en mur – men det går att knacka hål i den.

1. Jag kan aldrig göra någonting rätt
Det första och viktigaste steget att bli kvitt sin besatthet av negativa tankar som t.ex. ”Jag kan aldrig göra någonting rätt” är att lära sig bli uppmärksam på att du faktiskt tillåter dig själv att frossa i nedsättande tankar om dig själv. Det är inte helt lätt att stanna upp och fokusera på att inte tänka nedsättande saker om sig själv. De flesta av oss gör det så ofta – i många fall varje dag och under stora delar av dagen dessutom – att vi inte ens är medvetna om att vi tillåter de negativa tankarna att ta över helt. Det är ungefär som att bita på naglarna eller hela tiden kolla sin mobil – det är ovanor som är sitter så djupt rotade att vi inte ens tänker på att vi gör det eller hur ofta vi faktiskt gör det.
Nästa gång du hör din inre röst säga till dig själv att ”du klarar ju ingenting”, så avbryt den tvärt. Säg: ”Sluta. Jag kan om jag vill” högt. Gör det till en vana att bryta din ovana att prata skit om dig själv genom att ersätta de negativa kommentarerna med positiva. Psykologin pratar om ett relativt nytt begrepp som kallas ”självmedkänsla” – det innebär att vi tenderar att döma oss själva hårdare än vi dömer människor i vår omgivning. Det leder också till att vi sällan ger oss själva en ärlig chans att känna oss riktigt nöjda med oss själva – trots att folk runt oss kanske ger oss beröm och uppskattning och tycker att vi är duktiga, ambitiösa och trevliga.

Ett annat bra tips för att bli medveten om sina destruktiva tankar är att ha ett gummiband runt handleden. Så fort du märker att du börjar plåga dig själv med överdrivet självkritiska kommenterar, så ge dig själv en snärt med gummibandet.

2. Jag vet att det kommer att hända något dåligt
Det är otroligt vanligt att vi tar ut misslyckanden och annat elände i förskott, även om det inte finns några som helst tecken på att något dåligt ska inträffa. Du läser kanske i tidningen om någon som blivit svårt sjuk och tänker” Jaha, det är ju bara en tidsfråga innan jag också blir sjuk” eller tror att du också kommer att få sparken bara för att en kollega på jobbet har blivit uppsagd.
Orsaken till den här sortens tankar bottnar ofta i rädsla. Eller kanske handlar det om ren vidskeplighet – det får man förstås inte säga, men rannsaka dig själv. Och var ärlig. Sätt namn på vad du är rädd och orolig för? Finns det någon konkret grund att bygga den rädslan på eller handlar det bara om hjärnspöken? Om skrockfullt tänkande? Jo då, den moderna människan är fortfarande full av skrock och låter gamla fördomar styra och förstöra mycket.
Försöka identifiera din oro genom att fråga dig själv: ”Vad är det värsta som kan hända och vad skulle jag göra om det händer”?
Svaret är nästan uteslutande alltid ”Det kommer nog inte att hända, men om det händer så klarar jag att hantera det”.

3. Jag kan ändå inte sluta oroa mig
Det pratas mycket om ”Mindfullness”, men det är inte bara ett flummigt modeord. Egentligen är det inte särskilt viktigt vad man kallar det – det viktiga är att hitta ett sätt att avbryta sin oro på genom att lära sig styra sina tankar. Mycket av dem oro vi slösar värdefull tid och energi på är negativa tankar som fungerar som ett slags ”autopilot”. Vi ”känner” oro utan att tänka på om den oro är verklig eller bara påhittad och oberättigad.
Titta närmare å hur din vardag ser ut. Det mesta vi gör är sådant vi gör av gammal vana. Vi tänker inte så mycket på vad vi gör – vi duschar och borstar tänderna, gör frukost, hämtar och lämnar på dagis, åker till jobbet, handlar, lagat middag, kolla mobilen, ser på TV och nattar barnen. Det är givetvis inget fel i rutiner. Mycket av det vi gör är sådant som krävs för att få vardagspusslet att gå ihop.
Men öva dig själv på att bryta vanorna ibland. Det kan räcka med att du tar en helt ny väg till jobbet – eller varför inte tar ledigt en dag mitt i veckan och gör en utflykt med ditt barn till ett museum?
Gör det till en vana att använda fler sinnesintryck för att uppleva din vardag på ett nytt sätt. Utmana dina vanor.
När du äter, så ät långsamt en dag. Fokusera på dofterna och smaken istället för att bara fylla magen. Detaljer är viktiga – och något som vi nuförtiden är alldeles för stressade för att uppmärksamma och uppskatta.

Det viktiga är du vågar slå av autopiloten då och då – det ger dig mod och kraft att våga tänka lite mer självständigt och samtidigt ifrågasätta din oro.
Du blir helt enkelt mer medveten om vad du gör och varför du gör det – och hur du tänker och varför du tänker som du gör.
En del kallar det här ”Mindfulness”.

4. Varför kan jag inte känna mig nöjd och glad?
Lösningen är att försöka hitta roten till dina oroskänslor. Grunden till många negativa tankar är att vi ältar gamla misstag och oroar oss för vad som kanske kan hända i framtiden.
När du märker att dina tankar börja vandra och då gärna söker sig till negativa minnen eller oro för framtiden, så kan du använda det där gummibandet runt handleden för att avbryta de funderingarna och istället styra tillbaka tankarna till nuet. Inse att du varken kan påverka det förflutna eller framtiden. Det är här och nu som du kan ta kontroll av.
Fråga dig själv: ”Kan jag göra någonting åt det här nu”?
Är svaret ”nej”, så släppa taget och gå vidare.
Är svaret ”ja”, så vet du förmodligen också vad du kan göra för att få bukt med problemet.
Men tillåt dig också att känna dig arg och ledsen ibland. Ibland behöver det inte finnas några stora, omvälvande orsaker bakom varför vi känner oss deppiga eller arga. Acceptera känslan som sådan och tillåt dig själv att känna och leva ut den känslan.


Så där, lite att börja med

Hur du motiverar dig själv när allt suger

Hur du motiverar dig själv när allt suger

"Det är invikta sidor, understrykningar och det känns som att jag var tillbaka i skolbänken och läste favoritämnet igen. Det är så mycket som är bra att det är svårt att börja. Jag gillar tonen, ämnena och det konkreta tilltalet. Det här kan vara den bästa bok jag har läst inom ämnet personlig utveckling. Och då har jag läst många!"
Henrik Persson, Hisingen

"Jag fick den här boken i handen av en vän som läst den. Han tyckte att jag behövde lyftas upp och jag var skeptisk till att en bok skulle kunna hjälpa mig med det. Men snart satt jag där och log. Fantastisk bok som verkligen visar konkret hur man ska få fart på sig själv. Jag ska snart köpa ett exemplar själv."
Daniela Björklund, Sigtuna

"Det bästa med boken är att den är rolig också. Författaren har en skön förmåga att både visa hur man ska göra och samtidigt skoja om våra tillkortakommanden som människor. Kul. Bra. Rekommenderas."
Krister Nordström, Vellinge

"Den här boken har hjälpt mig att göra mina arbetsveckor mycket roligare. Jag har känt mig träffad många gånger och skulle vilja spela tillbaka tiden 20-30 år och gjort saker annorlunda från början."
Peter Stensson, Oxie

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap