Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ett trick som kan förändra hela ditt liv

Ibland kan man bli riktigt hjärtinfarktsfrustrerad:

På jobbet:

  • En leverantör levererar inte - igen
  • En grinsill på jobbet surar, gnäller och klagar - igen
  • Chefen kritiserar småsaker - igen

  • Eller privat:
  • Din kompis kommer inte i tid - igen
  • Din svärmor kommer med en ny dräpande kommentar - igen
  • Din brorsa är allmänt taskig - igen

  • Vet du den knäppa anledningen till att du blir så frustrerad?
    Jo, för att du förväntar dig att få äpplen av någon som gång på gång bevisat att han/hon inte har några äpplen.

    Ändå är du envis. Du har ju haft samma problem med den här personen länge och trots det står du där med handen utsträckt och tror att du ska få ett äpple den här gången. Visst är det lite pinsamt? Visst känns det lite löjligt? Att du tror att du ska kunna önska fram en förändring menar jag.

    Ett hälsobefrämjande förslag
    Istället för att bli tokig/arg/ledsen/sårad eller bara frustrerad när du har med leverantören, grinsillen, chefen, din äkta hälft, din kompis eller svärmor att göra - vila i sanningen att det inte går att förvänta sig äpplen av någon som inte har dem. Ställ dig över situationen helt enkelt och fråga dig själv: Förväntar jag mig äpplen av någon som inte har dem?

    Det smarta med det här är att frustrationen släpper och att man plötsligt fattar att det är meningslöst att elda upp sig över något man inte kan förändra - och istället fortsätta framåt med sitt eget positiva liv.

    Ahh...känner du hur lätt det blir att andas?

    Lästips som andra har gillat

    Konsten att hantera superjobbiga människor

    "De kan vara kompisar, arbetskollegor, kunder eller chefer; de jobbiga människorna som förpestar ditt liv. Stefan Ekberg vet vad du ska göra med dem"
    Metro

    "Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."
    Expressen

    "Tycker boken hade ett suveränt upplägg, den var mycket lättläst och texterna flöt på mycket bra. Roligt att man verkligen känner igen vissa personlighetstyper i boken. Det är även lätt att gå tillbaka i boken om man stött på någon jobbig typ för att läsa om hur det var man skulle försöka göra. Den har hjälpt mig med att förstå vissa situationer med personer som jag har irriterat mig på och hur jag faktiskt ska bemöta dem. Otroligt bra bok att ha hemma, för alla, jag ska snart läsa igenom den en gång till!"
    Emelie Blomqvist

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

    Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap