Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så skapar du bättre matvanor för dina barn


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att ge sina barn bra matvanor är ett av de viktigaste stegen man kan ta som förälder idag. För trettio år sedan var livet så mycket enklare på många sätt. Det fanns inte tillgång till samma typ av ren skräpmat, läsk och godis som det finns idag - och det är dessutom billigare idag. Samtidigt bombarderas våra barn av reklam som får dem att välja onyttiga alternativ framför nyttiga. Så hur kan vi hjälpa dem? Här följer några tips som gör att du kan skapa en miljö där dina barn kan välja nyttiga alternativ istället för skräp.


10 tips om bättre matvanor för barn

1. Undvik restriktioner på mat.
Att ständigt prata om hur onyttigt allt är kan ge negativa effekter för ditt barn. Istället för att bannlysa viss mat, prata om alla de nyttiga alternativ som finns och uppmuntra familjen att välja frukt, grönsaker, fiberrikt, smalare kött och undvika processad mat med dålig kvalitet.

2. Se till att det finns nyttig mat hemma.
Barn äter det som finns tillgängligt. Ha frukt i en skål på bänken, inte gömt inne i kylen. Och när du själv äter mellanmål, ta ett äpple. Det du gör är naturligtvis viktigare än det du säger att man bör göra. Att vara en bra förebild skapar bra vanor.

3. Beröm bra mat.
Istället för att säga att viss mat är bra och annan är dålig kan du knyta bra mat till saker som ditt barn bryr sig om. Bra proteiner kommer hjälpa ditt barn att bli bättre på fotboll till exempel. Antioxidanterna i frukt och grönt ger bättre hud och finare hår. Att äta en bra frukost gör att de orkar mer.

4. Beröm bra val.
Ge dina barn ett stolt leende och beröm när de väljer hälsosammare mat som frukt, grönsaker, fiberrikt bröd och annat som är bra.

5. Tjata inte om ohälsosamma val.
När barn väljer feta, stekta ohälsosamma alternativ, visa dem vägen till bättre alternativ. Istället för chips och dip, erbjud tortillachips och salsa. Om ditt barn vill ha godis, försök att doppa färska jordgubbar eller fruktbitar i smält mörk choklad. Har du inte tid – ha torkad frukt tillgängligt för ett snabbt mellanmål.

6. Använd inte mat som belöning.
Att belöna med chips och godis är fel tänkt eftersom det skickar signaler om att det är lyxigt och bra med skräp och det firar man med. Det här med mat som belöning leder ofta till viktproblem senare i livet. Gör något kul som belöning istället.

7. Samlas till middag.
Om det inte är tradition i din familj att alla samlas till middagen, försök att ändra på det. Det har visat sig i undersökningar att barn som äter vid ett middagsbord med familjen får i sig mer näring och dessutom är det mindre sannolikt att de hamnar i problem som tonåringar (ja, det är faktiskt bevisat).

8. Förbered tallrikarna i köket.
Det är bättre att du lägger upp bra matportioner på tallrikarna direkt i köket än att var och en tar själva. På det sättet kan dina barn både lära sig vad som är en bra portion mat och vad som ingår i en sådan. Och släng ut de stora tallrikarna som du kanske använder nu och köp normalstora tallrikar (sådana som du själv hade som barn).

9. Ge barnen lite egen kontroll.
Be dina barn ta tre bitar av allt som finns på tallriken och betygsätta dem mellan 1-5. När nyttig mat, och särskilt vissa grönsaker ger höga betyg, servera dem oftare och servera de saker dina barn inte gillar mindre ofta. Det låter dina barn vara med och besluta om maten.

10. Om du har ett barn som är överviktigt.
Prata med ditt barns läkare innan du sätter igång en barndiet eller för den delen försöker få ditt barn att öka i vikt. Gör helt enkelt inte diagnosen på om ditt barn är över- eller underviktigt själv. Prata alltid med doktorn om det.

Till sist
Du kan lyckas ändra dina barns matvanor med lite list och klurighet. Den främsta nyckeln är att ändra lite i taget. Den som helt plötsligt ändrar allt kommer antagligen att misslyckas. Och dessutom är det så att allt utanför dina dörrar verkar vilja få ditt barn att bli överviktigt. Det finns oändlig tillgång på socker i billig och frestande form. Om ditt barn får rätt mat hemma kommer alla de här frestelserna bli mycket mindre.

Lycka till

Lästips

Så ger du ditt barn ett fantastiskt självförtroende

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap