Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du kan åstadkomma vad som helst i livet


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

För tre år sedan bestämde jag mig för att inte säcka ihop bara för att jag var över fyrtio år. Jag kände starkt att det var dags att ta itu med fläskmagen och bygga en fungerande kropp som jag kunde vara stolt över, både funktionellt och på badstranden. Jag började styrketräna med en personlig tränare och lärde mig vilka övningar som tränar vad i kroppen och började resan mot en bättre och snyggare kropp. Den resan pågår fortfarande.

Har du också ett mål som du vill nå men det finns något som hindrar dig från att komma igång? Ditt mål kan vara enkelt som att sluta titta på TV så mycket eller större som att byta karriär eller hitta någon att älska. Vilket ditt mål än är och vilka hinder du än satt upp för att nå målet så finns det metoder som är idiotsäkra för att hjälpa dig hela vägen fram. Vi ska prata om det nu.

Många av oss har mål i livet som vi aldrig ger en riktig chans. Vi påminner oss om att vi verkligen borde… och sedan glömmer vi det till skuldkänslorna kommer tillbaka (eller så påminns vi när vi ser oss i spegeln). När det gäller träning till exempel så är det vanligt att man sätter upp ett mål om att kunna springa en mil. Det känns toppen att ha målet. Sedan gör vi några ryck och springer fem gånger till något gör att vi slutar. Vi tröttnar eller börjar tänka på andra saker istället.

Att besegra mentala barriärer och verkligen göra något är det största av allt och det är därför vi ska börja att plocka ner ursäkterna till varför man inte gör saker man egentligen vill göra.

Ursäkt nummer 1 - Jag har inte tid.
Det är den största lögnen vi använder för att rättfärdiga bristen på handling. Enkel matematik avslöjar oss direkt. Att träna kräver en timme per gång och om du räknar ut alla timmar du lägger på TV, Facebook, surfa på nätet och ingenting så kommer du se att du är en lögnare. Du har tid. Det är också vanligt att ljuga för sig själv och säga att man kommer att ha mer tid framöver: ”När projektet är avslutat”, ” I sommar”, ”I vinter” eller någon annan lämplig lögn som gör att vi kan stilla samvetet och ändå inte göra något. Det är så här enkelt: Om något är tillräckligt viktigt för oss så skapar vi tid till det. Tricket är att skapa tillräckligt starka skäl till varför något är viktigt.

Ursäkt nummer 2 - Det är jobbigt.
Ju mer fokuserad du är på hur jobbigt något är, desto mindre motiverad blir du och ju fler ursäkter kommer du att hitta på innan du lägger av helt och hållet. När det gäller träning till exempel så går det att skylla på att det regnar, att man har ont någonstans, att det är kallt ute, att det är varmt ute, att det är mörkt ute – det är bara att välja.

Ursäkt nummer 3
Det är egentligen inte en ursäkt men en viktig faktor för att inte göra något är att du inte riktigt vet varför du ska göra det. Du vet att du borde göra något men har inte gjort klart för dig själv varför. Du kanske vill börja en träna men är inte direkt tjock och trött nu. Människor fungerar ju så att vi gör mer för att undvika smärta än vi gör för att söka njutning.

Ursäkt nummer 4 - huvudet i sanden.
När man borde göra något är det inte lika viktigt som när man måste göra något. Det är därför många inte börjar motionera förrän doktorn säger till. Ibland är den bästa motivationen just det faktum att vi når en riktig svacka. Det kan vara när vi ser oss i spegeln eller när chefen är taskig för femtioelfte gången och vi känner att det är dags för den där utbildningen så vi kommer därifrån snart.


Och vad är lösningen? Här kommer den i tre steg:

1. Skapa en tydlig vision.
De flesta av oss har en otydlig bild av vad vi vill åstadkomma. Vi vet ungefär vilket håll vi ska gå åt men eftersom vi inte ser målet tydligt så hoppar vi åt det håll som vinden blåser. Utan en tydlig vision kommer vi att överanalysera och inte klara av att göra de saker som krävs för att nå målet. Om du vill komma i form till exempel så räcker det inte att ”vilja träna”. För min egen del var målet och visionen att jag skulle klara att lyfta 100 kilo i bänkpress. För att klara det måste man träna hela kroppen och sköta kosten. 100 kilo i bänkpress är konkret och jag klarade det efter några månader. Nästa mål är att minska kroppsfettet till 15 %. Också konkret. Det håller jag på med nu.
Vilken vision har du? Var specifik när du beskriver det resultat du vill ha.

2. Fokusera på resultatet och syftet.
Att veta vad man vill ha räcker inte som hjälp att knuffa oss framåt. Vi måste veta mer om varför vi vill ha det. Varför är det så viktigt att vi når resultatet? När vi når fram till målet, vad kommer det att ge oss? Utan starka skäl kommer vi inte att göra det som krävs. Så enkelt är det. För min egen del handlar det om utmaningen att göra något jag aldrig har gjort eller varit. Jag har aldrig varit tjock men heller aldrig vältränad. Jag hatade gymnastiken i skolan med bollsporter och annat som jag tycker är tråkigt. För mig skulle det vara en revansch att komma i bra fysisk form – och särskilt eftersom jag är 46 år nu. Uppförsbacken är mycket brantare. Det är roligt att ha ett jobbigt mål – och att inte ha en ölmage som alla andra farbröder i min ålder.

3. Skapa en plan som ger meningsfulla resultat.
Du har en tydlig vision av resultatet tillsammans med starka skäl till varför du ska göra det du vill göra – nu är det dag att göra en plan för hur du ska nå resultaten du letar efter. När du väl har din plan är det dags att göra små saker på en gång. Sedan förbinder du dig till att fler steg mot målet mer regelbundet. Det spelar ingen roll hur små dina steg är i början, de kommer att ta dig närmare målet hela tiden och dessutom hjälpa dig att skapa lyftkraften du behöver för att göra hela jobbet till du är framme.



Viktiga extratips att ha med dig på resan

Du vet vad du vill, varför du vill det och du har en plan för att nå dit och nu behöver du bara några tips för att inte halka på vägen dit. Här kommer de:

Räkna och mät.
Det som du kan räkna på och mäta kommer du att göra lättare. Det är viktigt att se att du går framåt hela tiden och därför är det bra att hitta det du kan mäta framgången med. I mitt fall var det antal kilo och andel fettprocent. Det kan också vara en lapp där du sätter ett kryss varje gång du ägnat dig åt det du ska göra för att nå fram.

Lär dig dina egna ursäkter.
Gör en lista över dina egna ursäkter för att inte göra saker och skriv ner ett motargument för varje ursäkt.

Fokusera på ett mål i taget.
När vi försöker nå flera saker samtidigt är det svårt att lyckas. För min del skulle jag klara 100 kilo i bänkpress. Resultatet av det blev också att jag blev stark på andra sätt men det var inte viktigt, mer en bonus.

Ändra ditt språk lite.
Ändra dina ”måste” till ”vill”. Språket vi använder för att uttrycka saker har massor av inbyggd energi, bra och dålig. Om du säger att du vill göra något kommer du att känna på ett annat sätt än om du säger att du måste göra det. Det låter kanske flummigt men det fungerar.

Var orubbligt konsekvent.
När man försöker få en ny vana är det viktigt att låta den få ett ordentligt fäste. Då är det viktigare att konsekvent ägna sig åt vanan än vilken kvalitet du gör det med. Så fort man struntar i att göra en sak en gång är det otroligt lätt att falla av vagnen och sluta helt och hållet. Och hoppar man över ett par tre gånger så är det plötsligt så att man har lagt av helt.

Gör det kul.
Leta efter sätt att göra det du ska göra på ett roligt och trevligt sätt. Du kanske gör det med en vän eller köper böcker och läser om det du vill göra och får energi av dem.

Trettiodagarsutmaningen.
Om du kan repetera en aktivitet i en månads tid så blir det en vana och den får chans att få plats i dina rutiner. Så ta ett första steg och bestäm dig för att göra något i en vecka, förläng det till två veckor och sedan tre veckor och trettio dagar. Om du klarar trettio dagar så är du hemma.

Ändra dina frågor.
Om du inte får de resultat du vill ha kan det bero på de frågor du ställer till dig själv. Det är därför du ska ställa frågor som leder till möjligheter istället för begränsningar. Här kommer några exempel på begränsande frågor ställda mot bättre alternativ.

  • Varför kan jag inte göra det här? – ersätt med - Hur kan jag få det här att fungera?
  • Varför kan jag inte tjäna mer pengar? – ersätt med – Hur kan jag lägga till mer värde?
  • Varför händer det här? – ersätt med – Vad kan jag göra för att förändra det här?
  • Hur kan de göra så här mot mig? – ersätt med – Hur kan jag använda det här?
  • Vad är det för fel med mitt liv? – ersätt med – Vad är jag tacksam för?


  • Lycka till nu


    (annonsen kan ej hittas)


    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

    Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

    Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

    Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap