I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

6 smarta sätt att utnyttja stress till din fördel




Stress är en naturlig del av vårt liv nuförtiden. De flesta ser stress som något enbart negativt, men det finns faktiskt sätt att förvandla stress till något positivt och kreativt. Det går att välja att se stress som en tillgång och inte som en fiende.

1. Välj att ha en positiv attityd
Forskning visar att det finns både negativ och nyttig stress. Den negativa stressen förlamar och begränsar oss. Den nyttiga utmanar och sporrar oss att utnyttja den som en drivkraft. Egna deadlines är exempel på en nyttig och positiv stresskänsla. Blunda för alla gamla misslyckanden och negativa erfarenheter. Fokusera istället på att se framåt. En positiv attityd hjälper dig att se stress som en naturlig del av vardagen – ett problem som du kan hantera och övervinna – i stället för något som känns som en katastrof.

2. Öppna dig för nya perspektiv
Stress gör att vi begränsar oss i onödan. Vi hinner inte stanna upp och förändra allt som skapar vår stressiga tillvaro. Men det är också hemligheten med att bli kvitt sin stress – att stanna upp, ta ett steg tillbaka och se på sin tillvaro och sina vanor ur ett annorlunda perspektiv. Bryt mönstret. Åk bort en dag eller två. Ett miljöombyte öppnar upp för nya tankar, idéer och perspektiv.

3. Släpp taget
Kontrollbehovet är numera kanske den främsta orsaken till stress. Känslan av att missa någonting om man inte scannar av sociala medier varannan minut håller på att ta kål på folk. Hemligheten med att slippa den negativa stressen är att logga ur och stänga av allt mer och inse att det ändå aldrig går att hålla koll på allt och alla – och att det heller inte är nödvändigt. Ta kontroll över din egen tid och ditt eget liv istället. Skit i vad andra gör, tycker och tänker. Fokusera på dina egna drömmar och planer. Det finns alltid något att bli arg, kränkt eller ledsen av på nätet. Välj bort det och släpp taget om de digitala bajamajorna. De skapar bara en onödig stress som aldrig leder till annat än mer stress, avundsjuka och irritation.

4. Fokusera på en bit i taget
Det är fullt naturligt att känna sig stressad av att vilja eller tvingas hantera en stor, svår uppgift. Hemligheten med att minska stressen är att inse att man inte behöver – och att det inte går – att göra allt på en gång. Dela upp uppgiften i mindre. Överkomliga delar och fokusera på en del i taget.

5. Sov ordentligt
Det är skrämmande hur många människor som är för stressade för att kunna koppla av tillräckligt för att sova ordentligt. Sömn lindrar stress som inget annat och ger både kropp och själ ny energi. Stäng av mobilen, logga ur datorn och göm undan surfplattan. Håll sovrummet fritt från sådana distraktioner som får dig att tro att du måste vara uppdaterad på allt dygnet runt.

6. Lufta dina tankar
Ingen mår bra av att älta tankar, bekymmer och problem för sig själv. Det skapar en undermedveten stress som kan resultera i fysiska och psykiska besvär. Vädra dina funderingar och problem. Prata ut med någon som du litar på eller skriv dagbok. Det hjälper dig inte bara att göra dina tankar mer konkreta genom att klä dem i ord, utan det fungerar också som en otroligt nyttig ventil för ditt själsliga välbefinnande. Det hjälper dig också att inse att alla problem kanske inte är så stora som de verkar i dina egna tankar. Pratar du med någon kan du få helt nya perspektiv på saker och ting. Det kan också räcka att du skriver ned något som oroar dig för att du ska kunna omformulera problemet och kanske inte ens definierar det som ett verkligt problem längre.

Där har du något att börja med


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se