I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 viktiga saker som du kan göra varje dag för att trimma din hjärna




Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Hjärnan är vår viktigaste ägodel. Men det gäller att underhålla den för att hålla den på gott humör och fungera som den ska.

1. Ta en tupplur
Studier har visat att hjärnan snabbt hämtar energi om du vilar en stund eller tar en tupplur. Det kan räcka med 15 min för att ge hjärnan en hälsosam ”re-boot”.

2. Gör något kreativt innan du ska sova

Hjärnan är aktiv även när vi sover och har en fantastisk förmåga att hitta kreativa lösningar på diverse problem. Ny forskning har visat att det inte alls är stressigt att syssla med något kreativt innan man ska sova, tvärtom. Hjärnan gillar att jobba när vi sover, så bli inte förvånad om du lägger dig med ett problem och vaknar med en självklar lösning i tankarna.

3. Fokusera på en sak i taget

Studier har visat att det i princip är omöjligt för hjärnan att hantera många olika uppgifter samtidigt. Fokusera på en sak i taget, så hjälper du hjärnan att få ut maximal effekt och slipper splittra koncentrationen.

4. Motionera
Det räcker med en halvtimme om dagen för att ge hjärnan ny ”muskelkraft”. Du blir smartare, bättre på att minnas och hitta lösningar på problem genom att motionera regelbundet. Och här handlar det inte om tungt gymmande – ibland räcker det med en rask promenad.

5. Utmana hjärnan
Tänk på din hjärna som en hundvalp. Den blir sur och rastlös om den inte får något att jobba (leka) med. Utmana den (hjärnan, alltså) med korsord, Sudoku och läs böcker.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se