Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Ditt familjeliv

Tips för att sova bättre på natten


1
Undvik sötsaker och bröd när det börjar bli dags att sova. De höjer blodsockret och gör direkt att det blir svårt att sova. Om du ändå lyckas somna, så kan det hända att du vaknar till när blodsockret sjunker och då får svårt att somna om.

2
Även om det finns mycket som du ska undvika att äta på kvällen, så ska du ändå inte vara hungrig när du går och lägger dig. Då riskerar du nämligen att kroppen fokuserar på att du är hungrig och sänder signaler till hjärnan om att du ska gå upp – eller att vakna om du lyckats somna – och få i dig mat.

3
Undvik mat som du är det minsta överkänslig mot. Det är förstås bra att göra rent generellt, men det gäller speciellt till middag. Sådan mat är förstås extra krävande för kroppen att förbränna, vilket kan orsaka problem för insomningen och sömnen – och dessutom orsaka gasbildning som stör sömnen.

4
Undvik rökning. Det är väl ett råd som kan förekomma i en rad olika sammanhang. Men just här beror det på att rökning stimulerar kroppen och frigör adrenalin som är uppiggande och försämrar sömnkvaliteten.

5
Om du är överviktig lider du ökad risk att drabbas av sömnapné, alltså tillfälliga andningsstopp i sömnen, som gör att sömnkvaliteten minskar markant. Ett långsiktigt mål för att förbättra sömnen är i så fall att arbeta för att hitta ett sätt att gå ner i vikt (och hålla vikten!)


6
Se till att signalera till kroppen att det är dags att varva ned genom att medvetet röra dig långsammare. Dessutom bör du undvika att träna eller göra krävande fysiska aktiviteter timmarna före läggning.

7
Sitt inte heller med arbetsuppgifter under den här perioden, alltså under de närmaste timmarna innan du går och lägger dig. Läs en bok eller umgås med familjen istället. En lugn promenad kan också fungera, speciellt om du etablerar det som en daglig vana. Då blir det som en automatisk signal till din kropp att det är läggdags.

Veckans bästa boktips❤️


Här är något helt nytt!
Det är inte en kalender - det är din egen unika drömbok!

Här är det roliga
Boken ställer frågorna om vad du vill och du skriver ner dina mål och drömmar för livets alla områden så att du sedan kan göra en egen plan som du kan förverkliga eller bara få med i ditt dagliga liv. Allt för att du ska känna att 2022 blev fantastiskt och inte bara ett år i raden av år som du knappt minns något spännande av.

Slå upp boken och börja berätta för dig själv om:
☑️ Vad du vill lära dig nästa år
☑️ Hur du vill att dina relationer ska se ut
☑️ Hur du ska hitta mer lycka under året
☑️ Dina ekonomiska, yrkesmässiga och kreativa mål
☑️ Vad du vill börja med
☑️ Vad du vill sluta med
☑️ Hur du ska ta hand om dig själv nästa år
... Och mycket mer.

Vad vill DU ha ut av året som kommer?

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i vår egen egen bokhandel ...




8
Olika räkneuppgifter är riktigt illa för hjärnan när syftet är att komma till ro. Ta itu med allt sådant tidigare under dagen. Eller spara det till nästa dag.

9
Undvik – om möjligt – bråk eller upprörande diskussioner med vänner eller familjemedlemmar före läggdags. Nedvarvning är nyckelordet.

10
En halvtimme för läggdags bör du inte ha några inplanerade aktiviteter. Om du ska titta på teve – vilket egentligen inte rekommenderas – ska du i alla fall inte se något som är för spännande eller läskigt. Läs inte heller några böcker som rör upp känslor eller tankar så nära sovdags.

Ibland har sömnproblem med stress att göra - tar du hand om DIG?
Alla säger ...
...att man ska respektera sig själv
...att man ska ta hand om sig själv
...att man ska vara lycklig
...att man inte ska låta sig bli trampad på
...att man ska förverkliga sina drömmar
...att man inte ska låta andra göra våra hjärtan mörka
...att man ska släppa taget om det förflutna
...att man ska bli känslomässigt ärlig mot sig själv

... ja, att man helt enkelt ska bli sin egen bästa vän.

Felet med de här peppande meningarna är ju inte att de säger fel saker. De säger bra saker, men de berättar inte HUR man ska göra. ATT man ska är nämligen inte samma sak som HUR.

Nedanstående bok som lästs av fler än 46 000 personer berättar HUR du ska göra för att bli din egen bästa vän. HUR du ska göra för att behandla dig själv med respekt och visa dig själv ditt riktiga värde. Läs den. Du får alltid det bästa priset av oss eftersom det är vi som ger ut boken.

Blir det här året då du tar hand om dig själv bättre? ❤️

Möt din egen skyddsängel i den här boken

En läsarröst
"Tack för den bästa bok jag läst! Önskar så att jag läst denna tidigare i livet och tagit hand om mig själv bättre. Jag kommer att bära med mig denna resten av livet och även dela den med nära."
Michaela Johansson

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap