Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

6 supereffektiva tips för att bli mentalt starkare

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Stå på dig - annars gör någon annan det

'

Egentligen finns det bara en enda sak som vi kan vara helt säkra på – livet blir aldrig som vi har tänkt oss. Hur vi än planerar, förebygger och gissar, vad vi än hoppas på, drömmer om och strävar efter, så kommer tillvaron alltid att överraska oss negativt och sätta käppar i hjulen. Men livet blir också mycket lättare att leva och motgångarna också betydligt enklare att hantera så fort vi accepterar att vi aldrig kan ta kontroll över allt som händer. Om vi vågar inse att misslyckanden är en naturlig del av tillvaron, så blir motgångarna inte lika tuffa att tackla. Mental styrka handlar om att förbereda sig på att hantera fallgroparna på vägen genom livet.

Vad tänker du annars när du hör ett begrepp som ”mental styrka”?
Det finns många definitioner av mental styrka.
En av dem är förmågan att hantera sina känslor, kontrollera sina tankar och utnyttja en inre drivkraft för att lyckas gå vidare när vi kört fast i jobbiga situationer, trots yttre omständigheter. Det är alltid lättare att känna sig mentalt stark när livet rullar på och problemen är små och överkomliga. Verklig mental styrka är sådant man bygger upp när det är kris på riktigt och de flesta människor kapitulerar för motståndet och kastar in handduken istället för att bita ihop och kämpa vidare.

Mental styrka handlar om att hitta (eller rättare sagt, skapa) modet att våga leva efter sina egna värderingar och att vara tillräckligt tuff för att skapa sin egen definition av framgång, tillfredsställelse och lycka. Att öka sin mentala styrka handlar också om mer än bara ren viljestyrka. Det krävs tid, en hel del hårt jobb och tålamod för att lära sig tänka som en krigare och för att se möjligheter där de flesta andra bara ser svårigheter.
Hemligheten med att bli mentalt starkare ligger i att skapa nya vanor – att ersätta gamla och trötta, negativa vanor med nya, mer positiva vanor och att lägga mer av sin tid och energi på att ta bättre hand om sig själv och fokusera mer på egna behov än på att bara tillfredsställa andra människor.


Här kommer en handfull värdefulla tips som hjälper dig att bli tuffare innan det börjar ta emot:

1. Utvärdera dina grundläggande värderingar
Grundläggande värderingar är tankar, upplevelser och erfarenheter som vi samlar på oss med åren. Det är de som formar oss som person, som färgar våra tankar och som skapar vår identitet. Våra grundläggande värderingar är de som talar om för oss hur vi ser på oss själva som individer och hur vi ser på världen omkring oss i stort. Det här är uppfattningar som också förändras med åren och som påverkas av allt vi går igenom.
Många människor skulle förmodligen inte ens under pistolhot kunna definiera sina grundläggande värderingar, men det kvittar.
Oavsett om vi är medvetna om vilka de uppfattningarna är, så genomsyrar de alla våra tankar, vårt beteende och våra känslor. Kort sagt – det här är värderingar som styr våra liv.

Våra grundläggande värderingar är inte alltid så som vi egentligen vill att de ska vara. Ibland är de felaktiga, självdestruktiva och motsägelsefulla. Om du ständigt intalar dig själv att är för gammal, för dum eller obildad för att lyckas med något, så påverkar det hela din person. Om du känner dig värdelös, så syns det också på dig och genomsyrar allt du gör. Om du förväntar dig att misslyckas blir det också mycket lättare att också misslyckas. Med andra ord blir en felaktig grundläggande värdering ofta självuppfyllande – helt i onödan.

Fundera i lugn och ro på vilka dina grundläggande värderingar är. Försök att definiera dem genom att klä dina tankar i ord. Leta efter sådant som känns antingen svart eller vitt och försök sedan hitta undantagen som bekräftar regeln – dvs. de värderingar som verkligen berör dig. Det finns få saker i livet som ”alltid” eller ”aldrig” är sanna.
Tänk så här:
  • Vad tycker du är viktigt att lägga ned tid och energi på i livet?
  • Vilka av dina egenskaper värdesätter du mest och varför?
  • Vad tycker du är rätt och fel i tillvaron?
  • Vad vill du helst prioritera?

  • LÄS OCKSÅ: Hemligheten med att aldrig behöva vara ensam och olycklig

    Leta själv efter fler frågor och skriv ned svaren på ett papper.
    Var så detaljerad du kan.
    Det hjälper dig att identifiera och utvärdera de tankar som styr allt du gör och alla beslut du tar – eller väljer att inte ta. Den här enkla övningen kan bli en ögonöppnare och förändra resten av ditt liv om du orkar fokusera på den tillräckligt länge, vara ärlig mot dig själv och verkligen anstränga dig.

    2. Fokusera
    Bli bättre på att hushålla med din mentala energi och fokusera på sådant som du kan kontrollera
    Alla vet att det är mentalt utmattande att oroa sig för saker som vi inte kan påverka eller kontrollera. Ändå tillåter vi oss själva att konstant slösa bort onödig energi på just sådana tankar. Ju mer vi fokuserar på att tänka på sådant som vi inte kan lösa, desto mindre energi får vi över till att orka hantera verkliga problem.
    Träna på att bli mer uppmärksam på när dina tankar söker sig till saker som du inte kan påverka. Då kan du också medvetet styra tankarna till andra, mer positiva och kreativa funderingar. Och ju oftare du lyckas störa de negativa influenserna och ersätta dem med produktiva tankar, desto fortare gör du det till en bra vana – en vana som dessutom hjälper dig att använda din mentala styrka till att verkligen lösa problem och hantera sådant som du faktiskt själv kan kontrollera.

    Veckans bästa boktips❤️


    Här är något helt nytt!
    Det är inte en kalender - det är din egen unika drömbok!

    Här är det roliga
    Boken ställer frågorna om vad du vill och du skriver ner dina mål och drömmar för livets alla områden så att du sedan kan göra en egen plan som du kan förverkliga eller bara få med i ditt dagliga liv. Allt för att du ska känna att 2022 blev fantastiskt och inte bara ett år i raden av år som du knappt minns något spännande av.

    Slå upp boken och börja berätta för dig själv om:
    ☑️ Vad du vill lära dig nästa år
    ☑️ Hur du vill att dina relationer ska se ut
    ☑️ Hur du ska hitta mer lycka under året
    ☑️ Dina ekonomiska, yrkesmässiga och kreativa mål
    ☑️ Vad du vill börja med
    ☑️ Vad du vill sluta med
    ☑️ Hur du ska ta hand om dig själv nästa år
    ... Och mycket mer.

    Vad vill DU ha ut av året som kommer?

    Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i vår egen egen bokhandel ...




    3. Tänk om och tänk rätt
    De flesta av oss är inte medvetna om hur mycket tid och energi vi faktiskt lägger ned på att gräma oss över gamla misstag, dåliga beslut och älta negativa tankar om oss själva. Våra huvuden är fulla av falska anklagelser, orättvisa beskyllningar och överdrivet negativa ”förklaringar” till varför vi inte gjort si eller misslyckats med att göra så. Det är också uppförstorade tankar som ”Jag kan aldrig göra någonting rätt” som begränsar oss och som gör hindrar oss från att nå vår verkliga potential.
    Lösningen ligger i att bli bättre på att avbryta de negativa tankarna innan de hinner växa sig för starka och bli för självdestruktiva. Det gör du genom att identifiera och ersätta dem med mer produktiva tankar. Det behöver inte vara extremt positiva tankar, det viktigaste är att du känner att de är realistiska. Ett konkret exempel kan vara att istället för att tillåta dig själv att tänka; ”Jag klarar inte av någonting, jag är totalt misslyckad”, så fokuserar du på att styra tanken till ett annat alternativ – tänk istället; ”Jag har mina svagheter, men jag är också bra på en massa andra saker”.
    Det tar tid och det krävs tålamod för att vänja sig vid att styra om sina tankar på det här viset. Men det fungerar faktiskt även rent praktiskt.

    4. Lär dig att utmana och tolerera obekväma situationer
    Det pratas mycket om att man måste våga ta sig ur sin ”komfortzon” för att kunna förändra på sin tillvaro - och det är precis vad den här punkten handlar om. Om du vill förändra dig själv (som i det här fallet att bli mentalt starkare), så måste du också våga förändra din vardag rent praktiskt. Så länge du går kvar i samma fotspår kommer det inte att hända någonting, hur mycket du än vill och hoppas.
    Att vara mentalt stark handlar inte som en del tycks tro om att blunda för sina känslor. Mental styrka innebär tvärtom att du vågar konfrontera olika slags känslor – och lär dig att sätta ord på dem och på så vis också bli bättre på att hantera dem. Mental styrka handlar om att acceptera sina känslor utan att låta dem kontrollera dig.
    Rädsla är ett utmärkt exempel – du vet själv hur svårt det är att tänka och handla rationellt när du är rädd. Samma sak när du är ledsen, arg eller upprörd. Vi blir lätt handfallna och paralyserade, eller fattar mindre lyckade beslut, när vi låter känslorna ta överhanden. Det är förstås en mänsklig svaghet, men det är också en svaghet som du kan lära dig att ta kontroll över.
    En mentalt stark person vet när man ska göra precis tvärtemot vad känslorna som översvämmar huvudet säger. För att våga göra saker som du inte känner dig bekväm med, så måste du våga utmana dig själv.
    Jag vet, ”måste” är ett jobbigt ord, men det finns faktiskt ingen annan utväg. Du måste våga göra mer av allt som känns obekvämt och nervöst. Det behövs bara små steg åt gången. Huvudsaken är att du ger dig själv en chans att prova nya saker och konfrontera sådant som du inte tror att du klarar av.
    Det är tjatigt att få höra att det här också kräver tid och tålamod för att lyckas, men det finns ingen annan utväg. Genom att våga utsätta dig för och lära dig att ”härda” ut jobbiga situationer, så lär du dig också att bli bättre på att hantera tillfällen som känns obekväma. Självförtroendet ökar för varje gång du utsätter dig för en stunds obehag och känner att du klarar av det – för det gör du. Och det gör dig förstås också mentalt starkare för varje nytt obehag du vågar konfrontera.

    5. Reta inte upp dig själv i onödan
    Vi ”vet” ofta exakt hur det är – men har lika ofta fel. Allt är inte alltid ser det verkar. Undvik därför att ta ut saker och ting i förskott. Ta saker och ting för vad de är. Låt bli att överanalysera och läs inte in en massa dolda budskap som egentligen inte finns i vad andra människor gör eller säger. Folk i din omgivning schemalägger i regel inte sin tid för att irritera just dig och göra din tillvaro så jävlig som möjligt.

    LÄS OCKSÅ: 4 orsaker varför mentalt starka människor är idiotmagneter

    Många människor söker omedvetet efter sådant som gör oss förbannade eller frustrerade. Det märks, om inte annat, på insändarna i Metro. Det är ingen hejd på I-landsproblemen här – folk skriver och gnäller för att bankomaten bara lämnar ut femhundralappar, de klagar på människor som smaskar när de äter frukt i tunnelbanan och på nyinköpta skor som gnisslar när de används. Jag läste nyligen också om någon som klagade på att folk klampar ”som argsinta tjurar” när de går på bussar och spårvagnar på morgnarna och om en insändare som kräver skärpta straff för snatteri av lösgodis.
    Det är lätt att skratta åt den här sortens idioti, men tänk efter – skulle du själv kunna vara en av dessa lättretliga individer som retar upp dig på småsaker alldeles i onödan?
    Om du vill hitta något som kan göra dig kränkt, upprörd eller arg så kommer du garanterat också att hitta det - så låt bli.

    6. Utvärdera din utveckling
    Det är en lång process att förbättra sin mentala styrka. Det händer saker varje dag som gör dig starkare. Därför är det också viktigt att hålla koll på din utveckling. Vi lever i ett samhällsklimat som lurar oss att stressa i onödan. Försök att kliva ut ur hamsterhjulet då och då. Egentid är ingenting som saknas din uppskruvade vardag – det är något som du själv måste skapa. Ta en stund varje kväll och reflektera lite över vad du har lärt dig om dig själv, om dina tankar, känslor och om ditt beteende och hur du förändras lite i taget. Fundera lite på vilket ditt nästa steg är. Vad vill du förändra, förbättra och åstadkomma imorgon?

    Och en sak till!
    Dåligt självförtroende är något som de flesta av oss drabbas av förr eller senare. För somliga handlar det bara om tillfälliga svackor, för andra blir problemet större och mer långvarigt. Onödigt långvarigt och onödigt stort eftersom det faktiskt finns konkret hjälp att få.
    Här nedan kan du läsa om en av våra mest populära böcker som hjälpt tusentals människor att lyfta upp sig själva – inför sig själva.

    Läs den och få ett lyft. Om du beställer den av oss får du dessutom boken minst hundra kronor billigare än i bokhandeln

    Har du provläst den här boken än?

    Handbok i att lyfta fram DITT självförtroende❤️

    Här är boken för dig som satt dig själv lite på sparlåga och vill känna dig starkare och säkrare.

    En läsarröst
    ”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig.”
    Nathalie Andersson

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
    (Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 100 kronor billigare än i bokhandeln).

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook

    Andra läser om...

    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

    Köpinformation  |  Integritetspolicy

    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

    Sitemap