I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Bättre relationer

Vem mer vill lära sig hur man tar kontroll över sina känslor?




Känslor är svåra att hantera ibland. Känslor är just känslor och inte alls en konkret verklighet. Sådant som vi tycker är farligt behöver inte alls vara särskilt farligt. Vissa gånger reagerar på ett sätt, andra på ett annat – trots att det handlar om samma slags situation. Hur många gånger har du intalat dig att något är sant, trots att du vet att det egentligen inte är sant? Känslorna tar över från det logiska tänkandet – vi tänker inte rationellt utan bara reagerar. Och det kan bli både bra och dåligt. Känslostyrda handlingar utan förnuft kan leda till katastrofer.

Men det finns en del enkla sätt för att lära sig kontrollera sina känslor:

1. Tänk positivt

Ja, det har blivit trendigt att inte vara så positivt och istället bejaka sina negativa tankar. Men eftersom våra känslor styr våra tankar och i regel blir självuppfyllande, är det fortfarande ganska smart att tänka positivt. Det framkallar positiva känslor. Vad brukar negativa tankar locka fram?

2. Ifrågasätta känslorna

Motstå frestelsen att handla instinktivt och låta känslorna styra dina val och beslut. Hejda dig själv och ifrågasätta ditt känsloläge. Varför känner jag så här? Finns det någon speciell orsak? Vilka konsekvenser skulle mitt känslomässigt styrda handlade få?
Det är svårt att göra det här eftersom den känslomässiga delen av hjärnan nästan alltid är starkare än den logiska, men ansträng dig lite och öva på att ge det rationella tänkandet en chans att göra sig hörd. Då skapar du tid till att tänka efter lite och slipper spontana infall som kanske inte alltid är det bästa valet i alla situationer.

3. Identifiera dina ”triggers”
Finns det något gemensamt för de gånger du blir känslomässigt extra påverkad? Är det speciella situationer eller vissa människor som skapar reaktionerna som du har svårast för att hantera? Titta lite närmare på din omgivning och din vardag. Försök identifiera vilka ”knapparna” är och varför ditt humör triggas särskilt mycket vissa gånger. Kan du undvika den sortens situationer eller människor som påverkar dig negativt, helt eller delvis? Negativa människor skapar negativ energi – så är det bara. Det handlar inte om partikelfysik. Se upp med den sortens människor. Om det inte går att undvika dem helt, så får du försöka distrahera dig själv för att för att få bukt med känslorna. Andas djupt och räkna baklänges från 50 är enkla tricks som med lite träning kan fungera när du känner dig emotionellt pressad.

4. Ta ansvar för vad du känner

Vi kan sällan eller aldrig påverka vad andra människor tycker, tänker och gör. Vi kan däremot alltid påverka hur vi själva väljer att reagera och svara på andra människors handlingar. När vi skyller våra egna negativa uttryck och känslor på andra, så beror det ofta på att vi väljer att blunda för att vi alltid har ett eget ansvar för våra handlingar och känslor. Ta det ansvaret. Välj själv hur du vill reagera på vad andra säger till dig och vad de gör. Finns det någon logisk orsak till deras handlande? Sätt dig in i motpartens tankar och situation. Kan du se på t.ex. kritik som du får ur ett annat perspektiv? Kan kritiken rentav vara befogad? Istället för att bryta ihop och tycka du är värdelös och misslyckad, så kan du välja att ta kritiken som ett sätt att lära dig något nytt och bli bättre på.

5. Ta time-out
Ibland kan det bli för mycket, helt enkelt. Då är det allra bästa rådet att ta en time-out och ta ett stag tillbaka från allt som du blir upprörd, stressad och arg över innan du säger eller gör något som du kan komma att ångra. Är du på jobbet, så åk hem och andas ut. Befinner du dig i ett sällskap ute på stan eller på krogen, så ursäkta dig och lämna platsen. Tänk igenom din situation. Vad orsakade ditt emotionella bryt? Gå en promenad och koppla av eller gå till gymmet och låt adrenalinet jobba för dig istället för emot dig.

Så där, nu har du lite att börja med


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se