Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 viktiga frågor du måste ha svar på som företagare när det gäller din strategi för att synas i sociala medier


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Driver du ett eget företag, stort eller litet, är det viktigt att synas och marknadsföra sig själv i sociala medier. Förr brukade man säga att om man inte syns på internet, så finns man inte. Idag gäller samma sak för sociala medier. Men det finns en hel del att tänka på när det gäller din närvaro på Instagram, Twitter och Facebook. Det finns många fallgropar som lika gärna stjälper som hjälper ditt företag.


1. Hur ser min närvaro ut i sociala medier jämfört med hur jag profilerar mig i övrigt på nätet?
Allt du gör på nätet i ditt eget och företagets namn ska följa en röd tråd. De som följer dig ska kunna se ett tydligt sammanhang. Den ena delen av dig kan inte skilja sig från den andra. Tänk på att det inte finns något som är privat på nätet – allt du skriver och lägger upp hamnar förr eller senare i rampljuset och kopplas till ditt företag. Se därför till att det är positiva saker som gynnar ditt företags namn, verksamhet och goda rykte.

2. Vilket är mitt mål?
Det är lönlöst att bara lägga upp lite kommentarer, bilder och annat på måfå. Allt du lägger ut som kan kopplas till ditt företag måste ha ett syfte och ett mål. Det spelar ingen roll vilket ditt mål är – att få mer trafik till din hemsida, bli mer aktiv i olika forum eller öka antalet följare. Det viktigaste är att du sätter upp tydliga mål och delmål och att de alltid är mätbara.

3. Hur ser jag om det jag gör får några positiva effekter?
Svaret är detsamma som i förra punkten. Sätt upp tydliga och mätbara mål och stäm av regelbundet. Om du, t.ex. vill locka fler besökare till din hemsida räcker det inte bara med att räkna antalet besökare. Gräv djupare. Ta reda på vilken typ av besökare du får, vad de tittar på och hur länge de stannar. De finns många olika mätinstrument för att få mer specifika svar. Använd dem.

4. Vilken typ av innehåll föredrar mina följare på sociala medier?
Åter igen – det räcker inte med att bara posta lite roligare bilder och kommentarer då och då. Utbudet av information på sociala medier är oändligt idag och ditt företag drunknar i flödet om du inte sticker ut. Det gör du genom att ha ett tydligt mål med din närvaro. Uppdatera regelbundet, men framför allt – ta reda på vad dina följare förväntar sig att få av dig på sociala medier och ge dem det.

5. Och vad är det de vill ha då …?
De vill veta mer om dig som person, om ditt företags historia och få känna sig delaktiga i din tillvaro och verksamhet. Det handlar inte bara om produkten eller tjänsterna du säljer. Det personliga engagemanget är nästan ännu viktigare. Dina kunder ska också bli dina ”vänner” på nätet.

Lär dig att få fart på din kreativitet - som proffsen gör

Kreativitet utan flum

"Jag hade förmånen att få läsa den här boken som korrektur och det första jag tänkte på är att det här är en bok för proffs och kanske lite för tuff för känsliga personer som egentligen bara har kreativitet som hobby. Hela boken är som ett citat från TV-serien Fame: "You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying - in sweat!" Dessutom skrattade jag nästan hela tiden. Jag älskar den!"
Torbjörn Blom, Stockholm

"Kreativitet utan flum är den välmenande men bestämda smockan, sparken, eller skjutsen du behöver för att skapa kreativa resultat. Boken är ovanligt konkret för sin genre - du får lära praktiska tips på hur du kommer igång, tar dig förbi idétorkor och tacklar din allra största fiende - dig själv."
Leif Denti, Tusentips.se

"Jag har läst allt som finns att läsa om kreativitet och köpte boken bara för att det var Stefan som skrivit den utan större förhoppningar om något nytt men om en bra läsupplevelse. Och så blir jag knockad igen. Du skriver så man blir förälskad varje gång. Du provocerar och visar vägen, lyfter upp och skakar om samtidigt. Nu sitter jag här med mitt eget kreativa projekt och är full av konkreta råd om hur jag kommer vidare. Tack igen. Det här är en fantastisk bok som borde vara obligatorisk läsning för alla eftersom den inte bara hjälper till att få projekt, utan själva livet framåt."
Eva Nilsson, Täby

"Äntligen en rakt på sak-bok om hur alla snabbt kan bli kreativa utan att behöva gå en yogakurs först. Exemplen i boken om hur kända människor både var kreativa och lite småtokiga är väldigt stimulerande och bekräftande för oss som redan anser oss som fantasislösande personer men blir tveksamma ganska ofta när omgivningen inte hänger med i vår spontanitet. Ser fram emot uppföljaren fylld med ännu fler fallexempel och personbiografier från människans kreativa historia genom århundradena!"
Jack Hansen från idésajten Copywriter.se

"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent bl. a


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap