I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

5 viktiga frågor du måste ha svar på som företagare när det gäller din strategi för att synas i sociala medier




Driver du ett eget företag, stort eller litet, är det viktigt att synas och marknadsföra sig själv i sociala medier. Förr brukade man säga att om man inte syns på internet, så finns man inte. Idag gäller samma sak för sociala medier. Men det finns en hel del att tänka på när det gäller din närvaro på Instagram, Twitter och Facebook. Det finns många fallgropar som lika gärna stjälper som hjälper ditt företag.


1. Hur ser min närvaro ut i sociala medier jämfört med hur jag profilerar mig i övrigt på nätet?
Allt du gör på nätet i ditt eget och företagets namn ska följa en röd tråd. De som följer dig ska kunna se ett tydligt sammanhang. Den ena delen av dig kan inte skilja sig från den andra. Tänk på att det inte finns något som är privat på nätet – allt du skriver och lägger upp hamnar förr eller senare i rampljuset och kopplas till ditt företag. Se därför till att det är positiva saker som gynnar ditt företags namn, verksamhet och goda rykte.

2. Vilket är mitt mål?
Det är lönlöst att bara lägga upp lite kommentarer, bilder och annat på måfå. Allt du lägger ut som kan kopplas till ditt företag måste ha ett syfte och ett mål. Det spelar ingen roll vilket ditt mål är – att få mer trafik till din hemsida, bli mer aktiv i olika forum eller öka antalet följare. Det viktigaste är att du sätter upp tydliga mål och delmål och att de alltid är mätbara.

3. Hur ser jag om det jag gör får några positiva effekter?
Svaret är detsamma som i förra punkten. Sätt upp tydliga och mätbara mål och stäm av regelbundet. Om du, t.ex. vill locka fler besökare till din hemsida räcker det inte bara med att räkna antalet besökare. Gräv djupare. Ta reda på vilken typ av besökare du får, vad de tittar på och hur länge de stannar. De finns många olika mätinstrument för att få mer specifika svar. Använd dem.

4. Vilken typ av innehåll föredrar mina följare på sociala medier?
Åter igen – det räcker inte med att bara posta lite roligare bilder och kommentarer då och då. Utbudet av information på sociala medier är oändligt idag och ditt företag drunknar i flödet om du inte sticker ut. Det gör du genom att ha ett tydligt mål med din närvaro. Uppdatera regelbundet, men framför allt – ta reda på vad dina följare förväntar sig att få av dig på sociala medier och ge dem det.

5. Och vad är det de vill ha då …?
De vill veta mer om dig som person, om ditt företags historia och få känna sig delaktiga i din tillvaro och verksamhet. Det handlar inte bara om produkten eller tjänsterna du säljer. Det personliga engagemanget är nästan ännu viktigare. Dina kunder ska också bli dina ”vänner” på nätet.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se