Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

10 tips för dig som har svårt att somna



1
Det går mycket lättare att sova när det är mörkt. Prova därför med en sovmask som stänger ute allt ljus – vilket kan vara väldigt svårt att få till med hjälp av rullgardiner eller persienner.

2
Husdjur kan vara en trygghet och ett lugnande sängsällskap – men du måste vara säker på att du inte har minsta antydan till allergi, för då slås tryggheten ut av att kroppen störs. De kan också vara ”stökiga” och hindra dig från att ha den sovställning som du föredrar och då får du lov att låta dem sova någon annanstans – i alla fall om du ska prioritera din egen sömn.

3
Ställ ett glas vatten bredvid sängen, så att du inte behöver gå upp om du vaknar och är törstig. Det kan också fungera som en bra rutin att när du går på toaletten, så fyller du samtidigt på ditt vattenglas.

4
Sex med din partner kan fungera som ett utmärkt sömnpiller.

5
Däremot lär inte partnern främja sömnen om han eller hon snarkar. Det du själv kan göra i det läget är att lägga dig i ett annat rum och/eller använda öronproppar. Det finns givetvis en hel del partnern själv också kan göra, men det är en annan historia.

6
Under vissa perioder kan det vara bra att sova skilda rum, till exempel när en av er är sjuk eller har olika nattliga ”ovanor” för sig och därmed stör den andra. Det är bättre att åtminstone en får möjlighet att sova gott.

7
Gör vad du kan för att hålla all smärta borta från kroppen. Tala med din läkare om du har någon form av värk som stör sömnen – för det är ytterst svårt att kombinera kroppsliga smärtor med en tillräcklig sömn och återhämtning. Sover du dåligt, så kommer kroppen dessutom att vara i sämre skick och det hela blir till en ond cirkel.

8
Ett vanligt fenomen hos de som har svårt att somna in är att de börjar grubbla och älta saker när de lägger sig i sängen. Då gäller det att se till att göra något åt det. Vi har redan varit inne på hur man kan avsätta tid under dagen för problemfunderingar. Om tankarna ändå dyker upp, så se till att skriva ner dem på blocket du har vid sängen. Ett regelrätt dagboksskrivande på kvällen kan också vara ett bra sätt att komma till ro på. Även om du inte ser det som att du skriver om problem, så kan det vara värt att avsätta den där halvtimmen efter middagen till att skriva ner dagens händelser, tankar och känslor. Gör det i så fall regelbundet, alltså varje dag, och inte enbart när du tycker att du känner ett behov av det.

Veckans bästa boktips❤️


Här är något helt nytt!
Det är inte en kalender - det är din egen unika drömbok!

Här är det roliga
Boken ställer frågorna om vad du vill och du skriver ner dina mål och drömmar för livets alla områden så att du sedan kan göra en egen plan som du kan förverkliga eller bara få med i ditt dagliga liv. Allt för att du ska känna att 2022 blev fantastiskt och inte bara ett år i raden av år som du knappt minns något spännande av.

Slå upp boken och börja berätta för dig själv om:
☑️ Vad du vill lära dig nästa år
☑️ Hur du vill att dina relationer ska se ut
☑️ Hur du ska hitta mer lycka under året
☑️ Dina ekonomiska, yrkesmässiga och kreativa mål
☑️ Vad du vill börja med
☑️ Vad du vill sluta med
☑️ Hur du ska ta hand om dig själv nästa år
... Och mycket mer.

Vad vill DU ha ut av året som kommer?

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i vår egen egen bokhandel ...




9
Om det dyker upp sådana tankar när du lägger dig, så kan du försöka fokusera på något helt annat, till exempel genom att spela musik som du kan ”gå upp i”.

10
För en del passar det bäst med musik som de känner till väl, för då fungerar musiken nästan som en vaggvisa. Sätt ihop en spellista med lugn musik som du ofta och gärna lyssnar på. Spela musiken på så låg volym som möjligt, så att du precis kan höra den. Då bör den kunna gå i en slinga utan att nattsömnen blir störd när du väl somnar.

Ibland har sömnproblem med stress att göra - tar du hand om DIG?
Alla säger ...
...att man ska respektera sig själv
...att man ska ta hand om sig själv
...att man ska vara lycklig
...att man inte ska låta sig bli trampad på
...att man ska förverkliga sina drömmar
...att man inte ska låta andra göra våra hjärtan mörka
...att man ska släppa taget om det förflutna
...att man ska bli känslomässigt ärlig mot sig själv

... ja, att man helt enkelt ska bli sin egen bästa vän.

Felet med de här peppande meningarna är ju inte att de säger fel saker. De säger bra saker, men de berättar inte HUR man ska göra. ATT man ska är nämligen inte samma sak som HUR.

Nedanstående bok som lästs av fler än 46 000 personer berättar HUR du ska göra för att bli din egen bästa vän. HUR du ska göra för att behandla dig själv med respekt och visa dig själv ditt riktiga värde. Läs den. Du får alltid det bästa priset av oss eftersom det är vi som ger ut boken.

Blir det här året då du tar hand om dig själv bättre? ❤️

Möt din egen skyddsängel i den här boken

En läsarröst
"Tack för den bästa bok jag läst! Önskar så att jag läst denna tidigare i livet och tagit hand om mig själv bättre. Jag kommer att bära med mig denna resten av livet och även dela den med nära."
Michaela Johansson

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap