Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

5 smarta tips för att hålla dig lugn när hela havet stormar




Det är lättare sagt än gjort att hålla huvudet kallt, tänka rationellt när stressen omfamnar oss och att inte får ett utbrott när ilskan kokar i kroppen. Men oavsett situation finns det några enkla knep att ta till för att slippa göra och säga sådant man ångrar i efterhand – och för att hålla kontroll på stresshormonerna.

LÄS OCKSÅ: Hemligheten med att skapa ett inre lugn - 5 konkreta tips

1. Gapa inte över för mycket
”Mycket vill ha mer” säger det gamla ordspråket – och det stämmer fortfarande bra. Vi lever i ett samhälle där allt ska jämföras och granskas, mätas och visas upp. Men ge upp prestigejakten. Uppskatta allt du redan har och sluta jämföra dig med alla andra som skryter om nya prylar och sitt fantastiska liv på sociala medier. Spara pengar och bekymmer genom att sluta jaga efter allt som du tror du behöver.

2. Koppla ur
Ge dig själv en stund varje dag till att hämta andan och lyssna på dina egna tankar. Logga ut och koppla ur dator, mobil och surfplattor. Du behöver inte vara uppkopplad och uppdaterad jämt. Världen snurrar på utan dig en timme eller två om dagen.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


LÄS OCKSÅ: De 40 bevisade hemligheterna för att bli av med stressen i ditt liv

3. Sluta prata dig om dig själv med dig själv
Ju mer bränsle du ger dina egna negativa tankar om dig själv, desto starkare blir de – och desto mer framstår alla inbillade tankar som sanning. De allra mesta av vårt skitprat om oss själva – med oss själva – är bara påhitt. Avbryt dina egna tankar så fort du märker att du börjar tröska i samma spår och konfrontera påståendet – är det verkligen sant att du är värdelös? Dum och misslyckad? Nej, naturligtvis inte.

4. Skaffa nya perspektiv
Det är lätt att fastna i negativa tankar. Bolla dina problem med andra människor och försöka skapa nya perspektiv på saker och ting. Allt är inte som det ser ut att vara även om vi gärna tror det och klamrar oss fast vid ”sanningar”.

LÄS OCKSÅ: Vad oroar dig just nu?

5. Umgås med positiva och stöttande människor
Lugna, intelligenta och positiva människor är en nödvändig motvikt till alla självupptagna, högljudda och negativa typer som förpestar vår vakna tillvaro. Tillbringa mer tid med dem som stöttar och uppmuntrar dig än de som bara gnäller, klagar och stressar.

Brukar du också oroa dig för mycket?

I boken "Sluta oroa dig" får du 182 snabba och konkreta tips som gör skillnad när oron slår till.

En läsarröst
"Den samlade klokskapen är portionerad lagom små doser. I de 182 punkterna får man som läsare viktiga speglingar och viktiga frågor. När man ser det beskrivet så där svart-på-vitt blir det liksom lättare att få grepp om och hantera onödig oro - som bara tar viktig energi. Varaktig förändring sker ju genom små steg i taget. Mitt tips till läsaren är att ta hand om vart och ett av bokens 182 insikter - kanske i doser om ett om dagen eller ett per vecka. Genom att på detta sätt ge tid för att både reflektera och ta in skapas en grund för att agera annorlunda."
Birgitta Hjelm, Bromma

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Sitemap