I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

Mörkrädd? - så här blir du av med den bums




Att vara mörkrädd är vanligare än många tror – både för barn och vuxna.

  • 64 % av alla vuxna erkänner att de är mörkrädda.

  • Två tredjedelar av alla vuxna är rädda för att släcka lampan på kvällen och 36 % får ibland känslor av att det finns något/någon i rummet.

  • 20 % av alla vuxna tittar under sängen innan de lägger sig och några erkänner att de tittar i garderoben efter monster(?!).

  • 17 % av alla vuxna har lampan tänd hela natten.

  • 22 % av de vuxna säger att de inte tar ut foten utanför täcket av rädsla för att något ska ta tag i den.

  • De flesta barn växer ifrån sin rädsla för mörkret med åren, men andelen vuxna som har mörkerfobi är betydligt större än man anar. Orsaken är förstås att många vuxna skäms för att erkänna att det är rädda. Men det finns en del enkla knep som kan göra dig kvitt din rädsla.

    1. Förstå din rädsla
    Anledningen till att många är rädda för mörkret är för att vi förlorar vårt främsta sinne när det blir mörkt – synen. Eftersom vi inte kan se ordentligt förstärks alla andra sinnen, inte minst hörseln. Det gör att vi föreställer oss ljud och saker som egentligen inte minns. Fantasin utmanar vår rädsla och får oss att inbilla oss att det finns dolda hot i mörkret. Konfrontera din rädsla genom att tända lampor och se efter vad det kan ha varit som åstadkom det där läskiga ljudet i badrummet.

    2. Tänk rationellt
    De flesta vuxna är fullt medvetna om att det inte finns monster, men rädslor (och i synnerhet in rädslan för mörker) bryr sig inte om logik och sunt förnuft. Som alla rädslor är mörkerrädslan irrationell. Tänk efter – vad tror du verkligen det är som låter? Hur farligt kan det vara? Även om du bor i ett hus när skogen är sannolikheten att något farligt ska inträffa bara för att det är mörkt minimal. Titta närmare på allt som skrämmer dig. Analysera det genom att tänka rationellt – låt inte fantasin ta överhanden.

    3. Distrahera dig själv
    Har du svårt att styra dina tankar? Tar din skenande fantasi överhanden över ditt logiska, förnuftiga tänkande? Distrahera dig genom att titta på roliga klipp på Youtube eller titta på komediserier. Vrid upp volymen och låt dig lockas att skratta med de inspelade skratten – men använd hörlurar, så slipper du skrämma grannarna som kanske vaknar och blir rädda för att de hör mystiska skratt eka i natten.

    4. Spela musik
    Det här är ett annat effektivt tips för att mota bort mörka tankar och överdrivna fantasier. Spela glad musik eller lugn klassisk musik. Det brukar också kunna distrahera och få tankarna att gå ned i varv.

    5. Undvik sådant som kan orsaka rädsla
    Titta inte på TV-nyheterna innan du ska sova. De har en förmåga att kunna göra även de mest rationella av oss att bli både deppig och mörkrädd. Skippa våldsamma filmer, deckare och läs inte heller sådant som kan påverka dina fantasier negativt. Fokusera på roliga och lättsamma saker. Titta på tecknad film eller andra barnsliga serier som brukar rulla även nattetid på kabelkanalerna.

    6. Prata med någon
    Ring och prata med någon nära vän om du känner dig rädd. Men prata inte om din rädsla, utan om andra saker. Distrahera dig från mörkerrädslan genom att fokusera på roliga gemensamma minnen, resor och andra kul saker som ni har planerat.

    7. Sök hjälp om du verkligen lider av mörkrädsla
    Det finns professionell hjälp att få mot mörkerfobi. KBT-terapi har visat sig vara effektiv, så sök efter en psykolog. Ett steg i den behandlingen är att ta reda på exakt vad det är som känns skrämmande och sedan, steg för steg, konfrontera sin rädsla.


    Så där, lite att börja med

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se