Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

15 fantastiska tips för att släppa taget om allt som känns svårt och jobbigt och kunna gå vidare


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Man kan hoppas hur mycket som helst att livet ska rulla på utan misslyckanden, besvikelser, sorger och perioder när det mesta känns tungt och meningslöst – men det förändrar ingenting. Livet är som det är. Det vi kan göra är att själva försöka hitta en lösning på hur vi hanterar de jobbiga stunderna för de går aldrig helt att undvika.
Så här till exempel:

1. Lär dig något nytt
Att lära sig något nytt skingrar inte bara tankarna, det kan också innebära nya upptäckter, nya möten och nya möjligheter att förändra din tillvaro till det bättre.

2. Ändra ditt perspektiv
Hur kan du se motgången som en möjlighet att förändra och förbättra din situation? Är det kanske dags att bryta upp ur ett meningslöst förhållande? Byta arbetsplats? Byta karriär? Flytta? Ta ett steg tillbaka och se på din situation från ett annat perspektiv.

3. Gråt
Ja, gör det. Gråt ut allt du bär inom dig. Det frigör kroppen från gifter som kroppen samlar på sig när du är stressad, orolig och frustrerad.

4. Påminn dig själv om allt bra du åstadkommit
Det räcker inte med att försöka minnas alla gamla framgångar. De blir mycket tydligare och starkare om du skriver ned dem på en lista och tar fram när du känner dig ur slag.

5. Fokusera rätt

Det gör du genom att fokusera på allt som du själv faktiskt kan påverka istället för att slösa energi på sådant som du inte kan kontrollera.

6. Ge dina känslor en chans att komma ut
Det kan du göra genom att till exempel måla, sjunga, teckna, skulptera, snickra eller lära dig spela ett instrument.

7. Bli riktigt arg, ledsen och bitter – en stund
Tillåt dig själv att explodera av ilska, gråta av frustration och självömkan och känna dig totalt värdelös – i en kvart. Det kan vara otroligt självrenande att få grotta ner sig själv i eländet en stund och sedan är det över.

8. Ta mer ansvar
Det betyder att du ska fokusera mindre på vad andra människor gjort för att göra dig arg och mer på varför du reagerar som du gör. Tänk på att du aldrig kan förändra andra, bara dig själv.

9. Inse att det bara finns tre alternativ:
Om du vill bli kvitt en jobbig situation finns det bara tre vägar att gå: Se till att komma bort.
Förändra din tillvaro så du slipper hamna i liknande framtida situationer.
Acceptera läget.

10. Få till ett avslut
Det är inte alltid så lätt, men om det finns en praktisk möjlighet – gör det. Förlåt någon som gjort dig illa. Säg vad du alltid velat säga till någon och så vidare. Du vet själv bäst vad du ruvar på som tynger dig. Gör dig kvitt det bagaget.

11. Skriv ett brev till dig själv
Här kan du ösa ur dig allt du tänker – det är otroligt terapeutiskt att formulera din ilska, din ånger, ditt dåliga samvete och allt annat som skapar oro i ditt liv. Eftersom ingen annan kommer att läsa brevet kan du skriva exakt vad du känner och inte censurera dig själv.

12. Kom ihåg att det ett mynt alltid har två sidor
Allt är inte enbart bra eller dåligt. Livet förändras hela tiden. Goda tider avlöser dåliga – och tvärtom. Påminn dig själv om att det trots allt finns en balans mellan allt bra och allt dåligt vi råkar ut för.

13. Belöna dig själv
Gör det varje gång du har accepterat att du har brister eller mindre goda egenskaper och lärt dig leva med dem.

14. Ge din inre kritiker en fånig röst
Den elaka rösten i ditt huvud som alltid påminner dig om att du misslyckas och aldrig är tillräckligt mindre bra får betydligt mindre makt om du föreställer att ditt inre kritiserar dig med fånig röst – varför inte låta rösten låta som grodan Kermit? Skulle du ta lika allvarligt på din självkritik då?

15. Ersätt negativa tankar med positiva
Det här är svårt och kräver träning, men det fungerar. Varje gång du tänker något negativt om dig själv eller om din tillvaro, så hejda tankeflödet och styr om tankarna till att tänka på något positivt istället.

NYHET för dig som tänker alldeles för lite på dig självt


Läs om hela innehållet:
Hur du blir din egen bästa vän


Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap