I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Bättre relationer

6 effektiva sätt lära dig lyssna bättre




Idag är tempot och volymen i samhället så extremt uppskruvad. Alla stressar och pratar i ett kör, men väldigt få har tålamod eller förmågan att verkligen lyssna. Vi hör vad andra människor säger, men vi lyssnar inte - det är en enorm skillnad. Att verkligen lyssna på vad en person säger är en konst – och snart en bortglömd sådan. Men det går att träna upp den förmågan med några små enkla tricks. Och förmågan att lyssna på riktigt är något som alla behöver lära sig förbättra, oavsett om du lyssnar på föredrag, föreläsningar eller folk som håller genomgångar på jobbet.
När du väl lärt dig att lyssna på rätt sätt, kan upplevelsen bli en omtumlande, lätt chockartad, men positiv erfarenhet. Det blir en ögonöppnare (trots att det här handlar om att använda öronen) som skapar en helt ny dimension i din tillvaro – ”Jaha, så det var det hon egentligen sa” …

1. Utmana dina fördomar
De flesta människor älskar att prata. De älskar ljudet av sin egen röst. Du vet själv vem du verkligen lyssnar på och vem du stänger av redan efter två minuter, eller hur?
De flesta av oss fungerar på samma sätt. Vi dömer andra människor efter trovärdighet. De vi litar på lyssnar vi mer koncentrerat på. De som vi ogillar, de vi inte känner eller bara inte litar på lyssnar vi inte alls på. Gör ett experiment – ge även de personer som du normalt inte skulle offra din uppmärksamhet på chansen. Lyssna på vad de egentligen försöker säga. De har kanske något viktigt att berätta, men är bara dåliga på att formulera sig och nå ut med sitt budskap. Utmana dina fördomar om andra människors förmåga att göra sig hörda och förstådda.

2. Lyssna mer effektivt
Ingen orkar lyssna fokuserat under längre perioder. Hur intressant ett ämne eller en person är kan vara, så börjar tankarna sväva iväg efter en stund. Försök koncentrera dig på vad du lyssnar efter? Är det någon speciell sorts information du behöver? Kan du strunta i allt det andra? Tänk rationellt och sortera bland alla fakta du matas med. Vad behöver du lägga på minnet för att kunna göra ditt jobb? Bli en detektiv – leta efter ledtrådarna som hjälper dig att hitta rätt bland informationen och som avslöjar om du är på rätt spår eller inte.

3. Sortera hårdare
Det är en förlängning av det förra tipset. Lär dig att bli tuffare i ditt urval av information. Hur mycket av allt som du hör är viktigt för dig att ta till sig? Det är extremt få människor – även professionella och mycket erfarna talare och föredragshållare – som inte sockrar sitt prat med en massa utfyllnadshistorier och verbalt krimskrams. Tänk på kompisen som aldrig kommer till skott när han berättar roliga historier eftersom han alltid ska krydda dem med så mycket detaljer i tron att det ska bli roligare och mer trovärdigt då. Vi känner alla den typen av människor. Våga lita på din magkänsla. Allt som en föreläsare säger är inte viktigt. Våga lita på din instinkt. Gallra brutalt bland allt du hör. Skilj fakta från utsmyckning.

4. Blunda för stereotyperna
Fördomar är något som vi alla har – i synnerhet de som påstår motsatsen. Det är ett tips som går hand i hand med förra punkten på listan. Vi väljer ju oftast omedvetet vilka vi vill lyssna på. Urvalet görs ofta på grund av gamla fördomar. Vem väljer du att lyssna på? Svaret blir i regel att vi gärna dömer efter de vanliga, trötta stereotyperna.
Hur tänker du själv?
Känns en välklädd, högutbildad person mer trovärdig än en slacker i keps och trasiga jeans? Det är ett bra råd att utmana sina fördomar och lyssna på vad personen säger istället för att döma boken efter omslaget (kläder, frisyr, status och rykte).

5. Häng inte talaren
Det engelska uttrycket ”Don't kill the messenger” är bättre. Tänk lite på ett företags pressansvarig. Det blir hon som får ta emot skit när hon berättar dåliga nyheter, trots att det inte är hon personligen som är ansvarig för skiten. Det råkar bara vara hennes jobb att förmedla ett trist budskap. Det är likadant med andra människor. Häng inte budbäraren bara för att det hon säger inte överensstämmer med dina åsikter eller för att du tycker hon uttrycker sig klumpigt.

6. Förtjäna andras uppmärksamhet
Bli mer uppmärksam på hur du behandlar andra människor när du tycker att du har något viktigt att säga. Det kvittar hur övertygad om vikten av ditt budskap du än är - ta inte för givet att folk tycker att du är värd deras tid och uppmärksamhet. Förtroende är något som alla först måste förtjäna, det kommer aldrig automatiskt som en leksak i ett Happy Meal. Vill du att folk ska lyssna, så måste du första visa dem varför.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se