Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

Hur man sover bättre, 14 tips och råd



1
Kroppstemperaturen sjunker på natten, därför bör du se till att ha ett täcke som kan kompensera för den förändringen, så att du inte vaknar och fryser efter fyra timmar.

2
En lösning kan vara att ha en extra filt eller ett tunt täcke som du snabbt kan lägga över dig eller dra av om du vaknar till.

3
Rummet bör också vara bra ventilerat, så att det kommer in frisk luft hela tiden.

4
Tevens ljus gör att kroppen får svårare att inse att det är dags att sova. Samma sak gäller förstås surfplattor, datorer och mobiler. Håll dem borta från sovrummet helt – det gör det lättare för hjärnan att acceptera att det är vila, och inte aktivitet, som gäller.

5
En del hävdar att sådan utrustning dessutom har elektromagnetiska fält som stör sömnen. Sant eller inte, men plocka för säkerhets skull bort dem ur rummet i alla fall.

6
Behöver du verkligen se väckarklockan under natten? Nja, prova att vända bort den, så att du inte ser den. Att se hur tiden går om du ligger vaken kan öka oron.

7
Det ska vara så mörkt som möjligt i sovrummet. Vi har tidigare tipsat om en sovmask, men en del tycker att det känns obekvämt. Se i så fall till att inte ha ljuskällor som en klockradio eller nattlampor i sovrummet. Ljuset hindrar melatonintillförseln i kroppen – alltså det lugnande hormonet – och stimulerar samtidigt kroppen att öka temperaturen och producera kortisol, vilket båda är sådant som gör kroppen redo för aktivitet.

8
Det bör vara lugnt och tyst utanför sovrummet. Vissa störningar går att ignorera med ”vitt brus” (som vi skrivit om tidigare), men inte alla. Kanske går det i så fall att ljudisolera med en annan typ av fönster eller med tunga gardiner?

9
Färger kan påverka oss på olika sätt, vilket bland annat gjort att en stor hamburgerkedja har en logo och mycket av inredningen i gult (som stimulerar hunger) och rött (som aktiverar och stressar – man ska alltså inte sitta kvar för länge). I sovrummet bör du alltså undvika en sådan inredning. Satsa istället på någon blå nyans, vilket lär ha en lugnande effekt.

Veckans bästa boktips❤️


Här är något helt nytt!
Det är inte en kalender - det är din egen unika drömbok!

Här är det roliga
Boken ställer frågorna om vad du vill och du skriver ner dina mål och drömmar för livets alla områden så att du sedan kan göra en egen plan som du kan förverkliga eller bara få med i ditt dagliga liv. Allt för att du ska känna att 2022 blev fantastiskt och inte bara ett år i raden av år som du knappt minns något spännande av.

Slå upp boken och börja berätta för dig själv om:
☑️ Vad du vill lära dig nästa år
☑️ Hur du vill att dina relationer ska se ut
☑️ Hur du ska hitta mer lycka under året
☑️ Dina ekonomiska, yrkesmässiga och kreativa mål
☑️ Vad du vill börja med
☑️ Vad du vill sluta med
☑️ Hur du ska ta hand om dig själv nästa år
... Och mycket mer.

Vad vill DU ha ut av året som kommer?

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i vår egen egen bokhandel ...




10
Ett annat tips, kanske mest för dig som är experimentellt lagd, är att se till att kroppen ligger i nord-sydlig riktning (med huvudet åt norr) när du sover. Tanken med detta är att kroppen då kommer i harmoni med de magnetiska fälten som går runt jorden. Hmm, värt att pröva i alla fall?

11
Om du är svårväckt kan det vara lockande att skaffa en högljudd väckarklocka som är omöjlig att ignorera. Det kan förstås göra att du vaknar, vilket ju är det främsta syftet, men det är givetvis mycket bättre att försöka se till att du har sovit klart när det är dags att gå upp. En skränig signal gör kroppen stressad.

12
Testa en dagsljusväckarklocka. Ljuset stegras sakta, som vid soluppgången, till exempel en halvtimme innan du ska gå upp. Det signalerar till kroppen att du ska påbörja uppvaknandet och gör det lättare att kliva upp när det är dags.

13
Ett mer avancerat sätt att härma soluppgången på är att koppla en dimmer med timer till sovrumsbelysningen, så att hela rummet gradvis blir ljusare. Det kan vara ett mycket behagligt sätt att vakna på.

14
Du kan också mycket väl sätta flera alarm som går igång strax efter varandra. Då ökar chansen väsentligt att du kommer upp eftersom du antagligen, åtminstone gradvis, väcks av det första alarmet.

Ibland har sömnproblem med stress att göra - tar du hand om DIG?
Alla säger ...
...att man ska respektera sig själv
...att man ska ta hand om sig själv
...att man ska vara lycklig
...att man inte ska låta sig bli trampad på
...att man ska förverkliga sina drömmar
...att man inte ska låta andra göra våra hjärtan mörka
...att man ska släppa taget om det förflutna
...att man ska bli känslomässigt ärlig mot sig själv

... ja, att man helt enkelt ska bli sin egen bästa vän.

Felet med de här peppande meningarna är ju inte att de säger fel saker. De säger bra saker, men de berättar inte HUR man ska göra. ATT man ska är nämligen inte samma sak som HUR.

Nedanstående bok som lästs av fler än 46 000 personer berättar HUR du ska göra för att bli din egen bästa vän. HUR du ska göra för att behandla dig själv med respekt och visa dig själv ditt riktiga värde. Läs den. Du får alltid det bästa priset av oss eftersom det är vi som ger ut boken.

Blir det här året då du tar hand om dig själv bättre? ❤️

Möt din egen skyddsängel i den här boken

En läsarröst
"Tack för den bästa bok jag läst! Önskar så att jag läst denna tidigare i livet och tagit hand om mig själv bättre. Jag kommer att bära med mig denna resten av livet och även dela den med nära."
Michaela Johansson

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).


Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap