I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

Vad är flow och hur hamnar du i det?




Har du någon gång varit så inne i något att du har förlorat känslan för både tid och rum? Om du har det, så vet du redan vad flow är. Flow är ett tillstånd av total närvaro i en uppgift och om bara förhållandena är de rätta, så kan vem som helst hamna i det här fantastiska tillståndet när man struntar i omvärlden och inte gnäller över hur mycket man har att göra – utan bara gör det och är DÄR! Idrottare kallar det för att ”vara i zonen”, buddhister kallar det ”Mindfulness” eller ”Low Level Nirvana” och från grekerna kommer uttrycket att bli inspirerad av en musa.

Du har flow när du gör något och glömmer tiden och när din hjärna är koncentrerad på en enda sak. Du är i ett flow när du glömmer att äta och vad klockan är och bara jobbar på framåt, helt absorberad av det du gör. Fantastiskt – men hur framkallar man det tillståndet?

Arkitekten bakom begreppet, Mihaly Csikszentmihalyi, har forskat i ämnet under mer än tjugo år och enligt honom krävs det åtta saker för att nå ett tillstånd med flow:


Åtta saker som krävs för att hamna i flow

1. Att du känner dig motiverad och att uppgiften är tillräckligt utmanande, inte för lätt och inte för svår. Om uppgiften är för lätt blir du uttråkad och slutar. Om den är för svår blir du frustrerad och slutar. Utgångspunkten är viktigast. Du måste vara intresserad av det du ska göra och dessutom känna dig kittlad av att få ett resultat. Du kanske vill lära dig spela ett visst musikstycke på piano eller få ett jobbprojekt klart.

2. Att du gillar det du gör.

3. Att du får chansen att koncentrera dig. Om du blir avbruten hela tiden, så kommer du inte att kunna hamna i flow.

4. Att du har tydliga mål att nå. Mål ger dig det du behöver för att kunna mäta dina framsteg och ge dig en känsla av att ha presterat något.

5. Att du får feedback direkt. Antingen så landar bollen i koppen eller så gör den inte det.

6. Att dina dagliga orosmoment och frustrationer hålls tillbaka.

7. Att din självmedvetenhet försvinner för ett tag.

8. Att du har en känsla av kontroll över det du gör


Med andra ord:
  • Förbered dig så du har både kunskaperna och verktygen, stäng av telefonen, lås dörren, släpp kraven och låt din hjärna jobba självständigt.

  • Sätt en tidsgräns. Jag brukar säga till mig själv att gasa på i trettio minuter och bara ladda ner allt som kommer från hjärnan under den tiden. Tidsgränsen är egentligen en bluff eftersom den bara handlar om att komma igång och tillåta hjärnan att gasa på. Ofta kan jag orka flöda på i upp till en timme i taget. Det viktiga är att fortsätta framåt och inte ge hjärnan en chans att kritisera det som kommer. Stäng av den delen i hjärnan som observerar vad du håller på med. Det är din självmedvetna del, ditt ego, som inte får vara med här. Flow är ett tillstånd där man vill kringgå egots behov av att kritisera och snacka skit om det man håller på med och tillåta ett flöde.


  • Träna på det här:

    Det tar lite tid att få sig själv att nästan rutinmässigt hamna i ett flöde, men man blir bättre för varje gång. Stressa inte, fortsätt försöka och gör det gärna varje dag. Snart kommer du att upptäcka att det blir lättare för varje gång. Att lära sig att hamna i flow och verkligen vara på plats leder också till andra fördelar. Du får bättre självförtroende, blir lyckligare och känner dig mer tillfredsställd och det är ju inte så konstigt – du har just haft ett mycket intimt möte med din hjärna. Det är inte många som kan skryta om det idag när folk gör allt för att slippa tänka och vågar inte ens tillbringa fem minuter i sitt eget sällskap.


    Läs gärna min bok om hur du kan vässa din egen kreativitet:

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se