I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

Hur man blir en optimist




De flesta av oss lider alldeles för ofta av att vara slavar under gamla invanda reaktionsmönster som automatiskt kickar in av ren lathet.

Pessimistiskt tänkande är en sådan ovana som gärna biter sig kvar om vi inte anstränger oss för att slåss mot den. Det är också en ovana som sänker vårt självförtroende ännu ett snäpp. Den får oss att ge upp på förhand och tro (ja, det handlar verkligen bara om att tro) att våra misslyckanden och besvikelser är permanenta.

Så är det givetvis inte. En pessimist kan lära sig att bli optimist lika väl som att vi lär oss att cykla, läsa eller jonglera. Hemligheten ligger i att våga söka orsaken till dina negativa tankar inom dig själv istället för att instinktivt söka i din omgivning. Hemligheten ligger i att förändra ditt sätt att se på dig själv. Att lära dig att styra dina tankar. Det är kanske inte alltid så lätt, men det går. Den stora skillnaden mellan en optimist och en pessimist är vad individen fokuserar sina tankar på.

Den enda anledningen till att människan fortfarande existerar, är för att vi kan tänka och därmed också påverka vårt öde. Vetenskapen brukar, som sagt, ibland påstå att vi i genomsnitt har runt 90 000 per dag, men problemet är att ca 60 000 av dem bara är repetitioner. Vi är alltså ganska enkelspåriga. Vi blir vad vi tänker.

Nu finns det många som hävdar att människan inte kan styra sina tankar, men det är inte riktigt sant, för tänk efter … Att du har dåligt självförtroende beror på en enda sak – på att du fokuserar på negativa tankar om dig själv. Du blundar för alla dina positiva sidor och plågar dig med att hålla liv i de negativa. Oavsett om det sker medvetet eller omedvetet, har vi ändå tillräckligt stor makt över vårt medvetande för att vi i stor utsträckning faktiska kan bestämma vilka tankar vi vill hålla kvar och vilka vi vill skjuta undan.
Du är inte ensam om att falla i den fällan, tvärtom. De flesta människor gör likadant.

Varför?
För att vi blivit fostrade till att tänka att det är ”fult” att framhäva sig själv, att intala sig själv att vi duger och att vi kan, att vi är förmer än andra människor. På något märkligt sätt hör det till att man ska kväva sina vilda idéer och alltid ha en ”sansad” och ”realistisk” attityd på saker och ting. I Sverige ska allt vara så jämställt och likvärdigt. Det är ett under att det faktiskt får förekomma tävlingar och konkurrens i det här landet!

Många människor blir provocerade av ordet ”optimist”.
De använder begreppet närmast som ett skällsord. Orsaken är enkel – många människor tycker att optimister har en alldeles för orealistisk syn på tillvaron. De tycker att de som är överdrivet positiva lägger sig till med en sådan attityd bara för att slippa konfronteras med den hemska verkligheten.

Så är det ju inte alls.

Ett positivt tänkande innebär att man lär sig att se på sig själv och på sin tillvaro ur ett annat perspektiv och försöker lösa de problem som uppstår genom konkreta handlingar istället för att bara sucka och tycka allt är orättvist och hopplöst. Ett positivt tänkande hjälper dig att framhäva dina styrkor och acceptera dina svagheter och begränsningar. Det ger dig ett självförtroende som hjälper dig att kompensera för dina brister och övervinna dem. En optimist är inte någon ”ansvarslös drömmare”, utan tvärtom en person står stadigt med båda fötterna i verklighetens mylla. Det är en person som lärt sig att fokusera på möjligheter istället för att bara leta nackdelar och hinder.

Däremot finns det både naiva optimister och realistiska optimister.
Skillnaden säger sig väl egentligen själv. En realistisk optimist inser att det finns hinder, men ser dem som en utmaning och försöker hitta ett sätt att övervinna problemen. Det handlar om att fokusera på möjligheterna och inte göda det negativa ännu mera. Antingen är du en del av problemet, eller så ser du till att bli en del av lösningen.

En naiv optimist trycker ofta gasen i botten med ett glatt leende på läpparna. Det brukar handla om drömmar utan substans och en sorts optimism som sällan eller aldrig leder någonstans. Det handlar om att övertolka signaler, förstora upp småsaker och låta fantasin skena.

För ett tag sedan såg jag filmen ”Alice i Underlandet”. Tim Burton har regisserat en ny version, men storyn är sig lik från Lewis Carrolls klassiska barnbok, den underfundiga sensmoralen likaså. Det är historien om den sjuåriga flickan Alice som en dag följer efter en märklig kanin, faller genom ett kaninhål och sedan hamnar i det märkliga Underlandet. Här möter Alice bl.a. Den Galne Hattmakaren och hamnar i en diskussion med honom om hur annorlunda allt är i hennes egen värld. Hon berättar att där hon kommer ifrån så ägnar människorna väldigt mycket tid och energi åt att fokusera på vad de inte är bra på, för att kunna göra det som de är bra på.
-”Här i Underlandet går vi runt i cirklar, men vi hamnar alltid där vi en gång startade”, förklarar Den Galne Hattmakaren. ”Kan du förklara varför ni gör så?”
-”De vuxna lär oss att ta reda på vad vi gjort för fel för att vi inte ska göra om det igen”, svarar Alice.
-”Det var konstigt”, tycker Hattmakaren. ”För mig låter det som om man måste studera något noggrant för att ta reda på vad det egentligen handlar om. Och när man börjar studera något, gör man ju det för att bli bättre på det. Varför ska man lära sig att bli bättre på någonting som man sedan aldrig ska göra igen”?

Visst finns det en underbar logik i Den Galne Hattmakarens resonemang?

Och det är ju också precis så här vi gör. Vi ägnar så mycket tid och energi på de negativa sakerna för att försäkra oss om att det är fel och genom att inte fortsätta göra fel, så kommer vi kanske istället att göra rätt framöver.

Vore det inte smartare att fokusera på att göra rätt redan från första början genom att koncentrera sig på de positiva sakerna?

Allt handlar om att ta kontroll över sitt tänkande och det ska du också göra nu.

• Har du också inbillat dig att du har kontroll på din hjärna?
Då är det dags att tänka om, för den lever ett eget liv. Din hjärna är som ett litet barn, den behöver övervakas, läras upp och kontrolleras. Den behöver utmanas och uppmuntras, annars blir det kaos. Det är som att lämna en treåring ensam hemma och tro att ingenting kommer att hända. Vilket hade gjort dig mest förvånad då – att komma hem efter en timme och hitta treåringen snällt sittande i soffan eller att upptäcka barnet omgivet av ett inferno av kraschade prydnadssaker, nedrivna gardiner och en nalle i mikron på fullt blås?

Vår hjärna är precis likadan. Om du låter den styra och ställa, så kommer du aldrig att lyckas få ett bättre självförtroende. Hjärnan gillar att bestämma, den tror sig alltid veta bäst. Den är bångstyrig och envis. Den är uppfinningsrik till tusen och lär sig snabbt hur den ska manipulera dig för att få sin vilja igenom - precis som ett treårigt barn. Hemligheten ligger i att ta kontrollen över dina tankar. Det är varken så konstigt eller flummigt som det kanske låter. Det går att tämja hjärnan. Allt som krävs är ansträngning, viljestyrka och tålamod.

Så fort du känner dig håglös, oduglig och dyster är det dags att sätta igång. Skjut undan dina deppiga, nedvärderande och självdestruktiva tankar. Koncentrera dig istället på dina positiva, hoppfulla och optimistiska tankar. Fokusera på saker som du lyckats med förut. Tänk på sådant som gör dig pigg, glad och energisk. Gör det varje gång de mörka funderingarna driver in och förmörkar din tillvaro. Räkna lugnt med att de pessimistiska tankarna dyker upp och försöker ta över igen. Låt dem försöka. Ha tålamod, så kommer du snart att upptäcka att de mörka, destruktiva tankarna inte har en chans mot de ljusa, hoppfulla och positiva. Håll bara fast vid dina positiva tankar tills de har tröttat ut de negativa, för det är precis som i sagorna – det goda vinner alltid till slut. Försök själv så ska du få se.

• Skapa en ny bild av vad en optimist egentligen är.
Det är det första du ska göra nu.
Skrota tankarna på klichébilden av en bekymmersfri, överenergisk och konstant skrattade pajas som rycker på axlarna åt allt som verkar jobbigt och bara tutar och kör på.
En verklig optimist är en person som förväntar sig positiva saker och själv gör något åt saken för att uppfylla de förväntningarna istället för att hänga med huvudet. När han stöter på problem ser han dem som en utmaning. Framgångar är självklara, bakslag bara tillfälliga. En optimist är medveten om att motgångar väntar runt hörnet, men är också beredd på att hitta olika sätt för att lösa problemen.

• Vi har redan pratat om vikten av att sätta mål. Mål skapar fokus, en mening med dina ansträngningar. Det fungerar även som ett sätt att styra din hjärna till att fokusera på positiva saker. Likaväl som du har dina mål nedskrivna, kan du också skriva ned dina positiva tankar på papper och hålla dem väl synliga. Det påverkar ditt undermedvetna mycket mer än du tror. Negativa tankar hypnotiserar oss. De får oss att koncentrera oss på dåliga saker, på fördomar, brister och begränsningar, och lurar oss att tro att vi är fega, veliga och osäkra. Därför ska du göra tvärtom. Skriv ned allt det positiva som du bär inom dig och påminn dig själv om vilka enorma tillgångar du ruvar på.

• När vi mår dåligt eller känner oss värdelösa, söker vi ofta en orsak i vår omgivning, men tänk på att du alltid har ett eget ansvar. Det här tål att upprepas, för det är din syn på dig själv och på din egen förmåga som avgör hur du lyckas i olika situationer.

• Du kan styra din hjärna till att tro det du vill att den ska fokusera dina tankar på, lika väl som att den kan manipulera dig att tro att du inte duger någonting till i jämförelse med andra. Intala dig själv att du är unik som individ, att du har en förmåga och en talang att göra allt du vill om du bara försöker.

• Människan föds inte antingen som optimist eller pessimist.
Ett negativt tänkande är ett inlärt beteende. Hur gnälliga personer i vår omgivning än är, ruvar de på en optimist någonstans djupt därinne, men det krävs en egen vilja för att locka upp den sidan till ytan. Inse att du aldrig kan förändra andra människor, bara dig själv. Det kan aldrig sägas för många gånger. Att argumentera med en inbiten gnällröv leder ingen annanstans än rätt in i en återvändsgränd. Pessimism smittar lättare än optimism. Folk har alltid så mycket lättare för att påpeka när saker och ting är fel än när något går bra, så var självisk.
Lämna pessimisten ifred och låt honom eller henne förgifta någon annans tillvaro. Du har viktigare saker för dig!

• Omge dig med positiva människor. Umgås med dem som inspirerar dig istället för dem som bara lyfter fram svårigheter och frossar i elände. Ytterligare en gammal favorit i repris som alltid ger gott resultat.

• Utmana dina negativa tankar. Fundera över om det finns andra sätt att tackla dina bekymmer på. Försök att hitta ett mer positivt sätt att se på saker och ting på.

• Sluta klaga, det lönar sig ändå inte. Klaga en gång, men gör sedan något åt det. Går det inte att göra något åt saken, så släpp det. Gå vidare.

• Skriv ned tre positiva saker som du tänkt på under dagen. Gör det varje kväll innan du lägger dig. Dessa positiva tankar kommer att leta sig in i ditt undermedvetna under natten. När du vaknar bestämmer du helt enkelt dig för att göra det bästa du kan av dagen.

• Att vara optimist innebär inte att vara en robot. Även den mest obotliga av optimister har sina dåliga dagar. Skillnaden mellan en optimist och en pessimist är att optimisten hela tiden förväntar sig att bättre tider stundar. Om du kan få en insikt om att det kommer att bli bättre att gro, så har du också kommit en bra bit på vägen mot att bli en optimist.

Kom ihåg!
Att lär sig tänka positivt kan förändra din tillvaro på ett helt revolutionerande sätt, men det räcker inte med att bara tänka. Om du inte omsätter det positiva tänkandet i positiva, konkreta handlingar kommer ingenting alls att hända!


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se