I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

9 enkla sätt att pussla in träning i ditt hektiska liv




De allra flesta av oss får inte tillräcklig fysisk träning för att behålla hälsan och energin och gnistan.
Du är inte ensam alltså och det är ju en liten tröst i alla fall.

Men om vi nu ska göra ett ärligt försök fritt från ursäkter för att skapa en balans med hjälp av mer träning – hur gör vi då? Jo, först måste vi ju veta vad vi tjänar på att träna.

  • Träning håller stressnivåerna nere
  • Träning håller dina blodsockernivåer i schack
  • Träning reglerar produktionen av kroppsegna kemikalier som hjälper oss vara gladare
  • Träning hjälper oss att vara på topp i jobbet eftersom vi kan tänka, analysera, bedöma och minnas bättre om vi tränar regelbundet
  • Träning underhåller cellernas aktiviteter som kan hjälpa till att bekämpa cancer och inflammationssjukdomar
  • Träning ger dig en hälsosam balans mellan fett och muskler och hjälper till att skydda inre organ från gifter
  • Träning gör dig snyggare, yngre och mer attraktiv på alla sätt och det är ju inte heller så dåligt

  • Ok, men hur får man in det här i sitt dagliga liv mellan jobb, skola, dagis och allt vad vi har av krav? Här kommer några direkt tips som vi hoppas ska hjälpa dig att få in mer träning i ditt liv.

    1. Gå upp en halvtimme tidigare. Du hinner ta en rask promenad innan dagen börjar.
    2. Ta trapporna. Det spelar ingen roll om det är sju våningar upp, hissar finns inte för dig.
    3. Gå av en hållplats tidigare på väg till jobbet, gå eller cykla till jobbet. Tre varianter som fungerar om du också gör punkt 1.
    4. Ta en promenad på lunchen.
    5. Träna flera gånger om dagen. Om du inte har tid att avsätta en timme, avsätt tio minuter men flera gånger under din dag. Gör armhävningar, situps, knäböj eller andra övningar som inte kräver redskap.
    6. Hitta en träningsform som du gillar (ölhävning och shopping räknas inte som träningsformer). Ta en cykeltur, en lång promenad genom delar av stan som du sällan ser. Gör det roligt att röra på dig helt enkelt.
    7. Gör tjugo snabba när du kan. Alla kan göra tjugo snabba armhävningar, situps eller springa på stället i tjugo minuter.
    8. Träna i reklampauserna om du är en soffpotatis. När det är reklam är det en signal för dig att göra dina armhävningar eller situps.
    9. Träna med en kompis. Det är ett perfekt sätt att upprätthålla viktiga kontakter när livet snurrar för fort för att ni ska hinna träffas annars. Simma, spela golf, badminton eller tennis.


    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se