I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 smarta sätt som gör det lättare att handskas med kritik




De sociala medierna gör att vi blir mer och mer utsatta för kritik, vad vi än gör och vad vi än tycker. Det finns alltid människor som blir arga, kränkta och ledsna över saker som vi gör, säger och tycker. Den första frågan du ska ställa till dig själv är förstås om du verkligen måste behöva finnas på de sociala medierna. Varje liten kommentar, varje foto och varenda liten åsikt gör att du hamnar i skottlinjen – och kritikerna är vakna dygnet runt och de skjuter skarpt!
Kanske är det så att du behöver de sociala medierna i din yrkesroll. Du är kanske egenföretagare som måste höras och synas på nätet. Orsakerna är många och det spelar egentligen ingen roll varför du är aktiv på sociala medier. Förr eller senare kommer du också att få kritik. Här kommer några enkla, men effektiva tips på hur du lär dig att bättre hantera kritik framför allt öga-mot-öga.

1. Var öppen för kritik
Men bara under förutsättning att den kritik du får känns ärlig, skälig och konstruktiv. Blir du kritiserad av någon som har mer erfarenhet än du inom ett område, så kan det vara nyttigt att lyssna och lära. Handlar det om folk som bara klankar ner på allt och alla, så måste du lära dig stänga av. Världen är full av självutnämnda kvasiexperter och du måste lära dig att genomskåda dem. Och sluta lyssna på deras pladder.

2. Anfall är inte alltid bästa försvar
Det är lätt att gå till motattack om du känner dig orättvist behandlad eller kritiserad. Vårt ego är ömtåligt och det gör ont när någon får in en fullträff. Då är det lätt att brusa upp och avbryta. Men ta lite kallt – försök lyssna på vad personen som kritiserar dig säger och låt henne prata klart. Det är inte alltid så lätt, men det ger dig tid att tänka och formulera bättre motargument.

3. Filtrera kritiken
Om du följer rådet i förra punkten, så hinner du också skapa tid för att tänka efter vad den som kritiserar dig egentligen säger utan att du överröstar dig själv genom att instinktivt börja gräla. Är det hon säger verkligen sant? Lita aldrig på att all kritik mot dig nödvändigtvis måste vara berättigad – men tro heller inte att det aldrig kan vara sant. Tänk efter och våga vara ärlig mot dig själv.

4. Var ödmjuk
Det är ett tips som hänger ihop med den förra punkten. Var ödmjuk och var inte så snabb med att direkt övertyga dig själv om att kritiken mot dig är orättvis. Det finns inga ofelbara människor – inte ens de som alltid påstår sig veta bäst. Det finns alltid något nytt att lära. Alla människor kan bli bättre på saker och ting. Erkänn att även du kan ha fel – både för dig själv och för andra.

5. Deppa inte om du faktiskt har fel
Alla misslyckas ibland. Vi gör fel och säger dumma saker. Det händer den bäste. Acceptera det, men gräv inte ner dig för att du klantat till dig. Låt inte kritiken lura dig till att tro att du är misslyckad och bara kommer att fortsätta göra bort dig. Erkänn ditt misstag. Gråt ut om du känner att det hjälper eller kritisera dig själv i 10 minuter, men släpp det sedan. Bryt ihop och res dig upp igen.

Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se