I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

13 viktiga saker du ALDRIG ska säga till din chef om du vill göra karriär


Det är viktigt att vara försiktig med vad du säger till din chef. Och här är nyckeln till att dissekera de små detaljerna i interaktionerna med chefen. Det finns vissa typer av kommentarer och ogenomtänkta ord som faktiskt kan skada din karriär. Här kommer ett antal exempel på vad du inte ska säga:

1.
”Jag kan inte.” När du säger att du inte kan, så visar du både brist på självförtroende och en ovilja att ta risker. Givetvis blir en sån person ointressant när det sedan kommer till befordringar.

2. “Det är inte mitt bord”. Vilken idiotisk kommentar. Och den används ofta överallt – hela tiden. Vad hände med den där personen som satt på anställningsintervjun och pratade om flexibilitet och som älskade att ha “många bollar i luften”?
Jag säger så här: Ta ansvar. Det är de som tar ansvar för sina egna jobb, men även för helheten, som blir påläggskalvarna senare. Och om cheferna inte ser eller visar uppskattning för dina ansträngningar, så är de för korkade för att du ska vilja jobba kvar för dem. Byt jobb. Men mer om det senare.

Rulla upp skjortärmarna nu. En företagsledare är alltid beredd att göra det som krävs för att få jobbet gjort. Delegera när det är möjligt och undvik att trampa andra på tårna. Men när något behöver tas itu med och det inte finns någon där som tar tag i saker och ting, då är inget jobb för litet för en företagsledare. Gör det som måste göras och gör det med ett leende. Led genom att vara en förebild när jobben samlas på hög.
Är det dags att göra kaffe – fixa det.
Behöver något kopieras, så ordnar du det utan gnäll.
Alla chefer älskar personer som kan rycka in och fixa sånt som behöver fixas och som är flexibla nog att göra chefens jobb lättare. Det är ju också smart av dig att lära dig hantera flera saker. Ju mer du kan, desto mer behöver företaget dig. Att säga att det inte är ditt jobb att göra något visar bara att du är lat och ovillig att kliva ur din roll för företagets bästa. Klumpigt och osmart.

3. ”Nej.” Det förväntas av dig att du samarbetar och att du visar upp ett artigt beteende på jobbet. Att säga nej till din chef är en utmaning och ibland är det säkert nödvändigt, men om du inte kan motivera ditt nej med en vettig förklaring, så framstår du bara som ett problem.

4. ”Jag ska försöka.” En del människor tycker säkert att det är ett fullt acceptabelt svar, men om du svarar din chef på det sättet, så sår du också tvivel hos honom/henne om du verkligen kommer att klara av uppgiften. Chefen räknar med dig. Tänk dig motsatsen, tänk att din chef ska ”försöka” hinna betala ut din lön till den 25:e.

5. ”Vad får jag ut av det?” Ibland handlar ditt jobb om att hjälpa kollegor och medarbetare på andra avdelningar. Chefer har väldigt lite tolerans för den som inte förstår en så enkel sak.

6. ”Jag är ledsen, men ...” Ditt ”men” tar bort det genuina i din ursäkt. Ett rakt ”Jag är ledsen ... Jag ska hålla bättre koll på det där i fortsättningen, så att det inte händer igen” går bra mycket längre.

7.
”Jag slutar ...” Om du hotar att sluta och ställer ultimatum, så kan du vara helt säker på att chefen också börjar planera för att du ska sluta, antingen genom att börja leta efter en lämplig ersättare eller genom att hitta på olika sätt som gör att du tvingas sluta.

8.
”Jag har provat det där förut.” Chefer har liten tolerans för lathet. Se till så att du verkligen har provat alternativet innan du avfärdar det. Om du har facit på hand, så se till att ha en tydlig förklaring till varför det inte fungerade.

9. ”På mitt förra jobb, så gjorde vi det så här.” Inga chefer gillar en besserwisser, så gå försiktigt fram om du tror att du har en bättre lösning än din chef. Det är inget fel att komma med input, men att ständigt referera till ditt gamla jobb får chefen att undra om det inte vore bättre om du hade stannat kvar där.

10. ”Det där är inte mitt fel, det är NNs.” Att skylla ifrån sig är farligt. Om du är oskyldig, så förklara varför. Dra inte in andra människor om det är du som är ytterst ansvarig. Att visa att du kan ta ansvar är nyckeln. Om du blir känd som en person som alltid skyller ifrån sig, så börjar chefen snart att undra om det egentligen är dig det är fel på.

11. ”Jag är uttråkad.” Ja, du kan ha dina svaga stunder, men dela inte med dig av din tristess till fel person, dvs. till din chef. Du har betalt för att vara lika entusiastisk som du sa att du var under jobbintervjun när du anställdes.

12. ”Jag kan inte jobba med honom/henne.” Att inte kunna leka med andra barn på dagis ställer till problem, men det är precis lika illa att inte kunna samsas med sina kollegor i arbetslivet.
Det förväntas av dig att du är kapabel att blunda för personliga konflikter för att kunna leverera resultat på jobbet. Chefer blir extremt irriterade av att tvingas offra tid från viktiga saker för att medla i barnsliga konflikter bland medarbetare. Visa att du är vuxen.

13. ”Det är omöjligt.” Din chef vill inte höra din negativitet eller brist på övertygelse. Om du har frågor, så lägg fram dem och be om input.

Krav, krav, krav, eller hur?
Ja, det här är i alla fall kommentarerna som ger cheferna i tipsbrevet ”Chefstipset” allergiska utslag.

Boktips för dig:
Stressfri på jobbet

Stressfri på jobbet

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se