Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

Gå ner i vikt på ett sunt sätt med de här 25 tipsen


Den här artikeln är till för dig som kämpar med vikten och känner att den påverkar din hälsa. Den är INTE till för dig som försöker bli av med de två sista kilona för att få ett sixpack. Att ha övervikt som påverkar hälsan är inte bra men att bli helt fixerad vid en platt mage är inte så bra heller. Man ska njuta av livet och göra allt man kan för att tycka om sig själv hela tiden, oavsett hur man ser ut.

Här får du tips om hur du kan få lite mer fart på viktnedgången om din vikt är hälsofarlig.

1. Gå inte på bluffen om stressbantning
Många tror verkligen att det är ett effektivt sätt att bara sluta äta tvärt och svälta på bort ett par kilo. Men det är verkligen ingen bra idé – dels är det ohälsosamt, dels får du tillbaka överskottskilona i samma ögonblick som du slutar med din hetsdiet. Trots det fortsätter många att köra vidare på den här metoden – speciellt inför sommarsäsongen då folk gärna vill förlora ett par kilo snabbt. Jojobantning är ingen bra långsiktig lösning. Påminn dig själv om att det inte finns någon quick fix.

2. Ta en ledig dag
De flesta människor tycker det är tråkigt att träna. Det är jobbigt att anstränga sig och bli svettig. Ja, det är förstås också jobbigt att bara packa en väska med träningskläder, ta sig till gymmet och byta om. Och det faller sig helt naturligt – människan är av naturen lat. Men ta en dag fritt från din träning varje vecka – det påverkar inte din diet, tvärtom. Det är nyttigt att låta kroppen vila och återhämta sig. Vara lat en dag med gott samvete – men fira inte genom att börja äta snabbmat och chips!

3. Dra ned på sockret
Socker är beroendeframkallande och ökar risken att bli överviktig. Om du inte klarar dig utan socker i kaffe, te och annat du äter, så se till att använda andra sötningsmedel än rent socker. Ansträng dig lite här.

4. Ät oftare – men inte mer
Istället för att äta 3 gånger om dagen, så portionera ut dina måltider till 5-6 mål per dag. Det viktiga är här för, förstås att du inte ska äta mer utan dela upp dina vanliga mål. Det är mycket nyttigare att äta 5-6 små mål per dag än att glufsa i sig mat i tre massiva måltider.

4. Ät skräpmat om du vill
Men se till att det bara blir en gång i veckan – eller kanske en gång i månaden. Och ät bara små portioner. Det är bättre att ”synda” någon gång istället för att helt sluta hålla koll på din vikt och diet och återgå till ditt gamla vanliga ohälsosamma snabbmatsfrossande.

6. Ät persilja
Persilja är ett utmärkt mellanmål. Det innehåller nyttiga vitaminer och ger dig även en fräsch andedräkt.

7. Tänk till när du handlar
Vi äter det vi har hemma, så se till att börja bli kvitt dina ohälsosamma mat-och snacksvanor genom att bli lite mer medveten om vad du handlar. Plocka in varukorgen full av gammal vana. Titta på innehållsförteckningen på det du köper. Finns det andra, mer hälsosamma liknande alternativ du kan välja istället med mindre fett, socker och kalorier?

8. Satsa på torra viner istället för söta
Om du gillar att dricka vin till maten kan du välja torra viner. De innehåller mycket mindre socker än söta viner.

9. Träna tillsammans med någon
Det gör träningen både roligare och svårare att hoppa över. Ni kan pusha varandra när det tar emot och ge varandra motivation och stöd.

10. Sluta när du är trött
”No pain, no gain”, brukar de säga i amerikanska boxningsfilmer. Det stämmer inte alltid – speciellt inte för dig som precis börjat träna. Ge inte upp för snabbt, ta i lite extra när du känner att det börjar ta emot, men överdriv inte. Lyssna på din kropp. Sluta när det verkligen känns jobbigt – eller ta åtminstone en paus och hämta andan innan du fortsätter.

11. Bli inte för kaxig
När du tycker att allt flyter på är det lätt att vilja öka träningsdosen. Gör det, men var försiktig. Öka i små doser och känner efter hur kroppen reagerar. Överskatta inte dig själv.

12. Gå – stå inte stilla
Ta varje tillfälle till att röra på dig. Stå inte stilla, gå istället. I början kanske du tycker folk stirrar och tycker du verkar rastlös, men det är inget att bry sig om. Gå runt lite så ofta du kan vid de tillfällen när du normalt sitter eller står stilla. Det får igång pulsen, hjärtat och hjälper dig att tänka bättre.

13. Ligg inte ned, sitt upp
Det är samma tanke bakom det här som i förra punkten. Det är lättare att slöa till när vi ligger ned, så sitt och motstå frestelsen att lägga dig ned när du brukar ”vila på hela ryggen”.

14. Motstå tv-soffan
Det är så enkelt – och inbjudande – att bara slänga sig i soffan efter en lång arbetsdag, glo på tv (eller surfa på mobilen) och vräka i sig något gott som tröst för att man slitit dagen lång. Men det är också tv-soffan som är den största boven i kriget mot övervikt och ovanor. Försök bryta mönstret. Gör något annat än bara slötitta på tv och mobilen. Utmana dina ovanor. Ifrågasätt dina rutiner. Titta bara på tv när det är något du verkligen vill se. Ifrågasätt ovanan att hela tiden tro att du måste hålla koll på vad alla göra på Facebook och Instagram. När du kollar Netflix, så nöjd dig med ett avsnitt per kväll. Du behöver inte tvångsmata dig själv med 4-5 avsnitt bara för att du kan. Gå en promenad istället. Jogga en runda. Gör vad som helst som bryter dina gamla ovanor och sätt press på latmasken inom dig.

LÄS OCKSÅ: Så skapar du bättre matvanor för dina barn

15. Res på dig när du jobbar
Har du ett stillasittande jobb är det viktigt att du ändå rör på dig. Ta korta pauser, res dig upp och sträck på dig. Gå en runda, gör lite bengymnastik och stretcha. Det kommer göra underverk med tiden.

16. Nobba rulltrappor och hiss
Ett perfekt sätt att få motion för dig som fortfarande påstår att du inte har tid att träna. Gå i trappor istället för att åka hiss och rulltrappa. Det är alltid bättre att röra sig lite än inte alls.

17. Spring 10 minuter
Många säger att de hatar att jogga. Men vet du vad – det räcker faktiskt att springa 10 minuter (helst utomhus, men det går bra på ett löpband på gymmet också) om dagen för att få stora hälsoeffekter.

18. Eller gå 15 minuter
Om du fortfarande envisas med att du inte kan springa. En kvarts promenad i rask takt gör också stor skillnad.

19. Gå istället för att åka buss, bil eller tunnelbana
Kan du så gå istället – eller cykla när vädret tillåter det – så ofta du kan till jobbet eller när du ska uträtta ärenden. Då får du nyttig motion på köpet.

20. Motionera i reklampausen
Om du verkligen inte kan motstå tv-soffan, så res dig och rör lite på dig under reklamavbrotten åtminstone. Det är bättre än inget. Göra några armhävningar eller försök bara nå dina tår med sträckta ben.

21. Rör på fingrar och tår regelbundet
Gör det till en vana att göra det så ofta du kan. Det håller åtminstone igång de kroppsdelarna. Får du ont och fingrar och tår känns stela, så är det kanske en påminnelse om att du behöver röra mer även på resten av kroppen innan den helt stelnar till.

22. Städa hemma
Gör det – gör rent köket och badrummet. Organisera din garderob. Städa upp på vinden, i förrådet och garaget. Röj och kasta. Putsa fönster. Fixa med trädgården. Kort sagt – gör allt som du annars bara skjuter upp istället för att kasta dig i soffan på kvällar och helger. Inte nog med att ditt hem får ett rejält lyft – att städa är ett bra sätt att komma igång rent fysiskt också. Du vänjer kroppen vid att röra på sig och du får motion utan att du ens tänker på det.

23. Är lunch ute
Det betyder att du kan ta med dig en lunchlåda och äta utomhus och avsluta det med en promenad istället för att bara bli slö i lunchrummet eller dega på det vanliga lunch-haket.

24. Gå sista biten till jobbet
Gå av bussen eller parkera en bit bort från jobbet och gör det till en vana att gå den sista biten istället för att bara åka från dörr till dörr. Ett utmärkt tillfälle att få daglig motion.

25. Skaffa en PT
Det kostar en slant, men en personlig tränare ser verkligen till att hålla tempot och motivationen uppe när du går på gym. Om inte annat så svider det i plånboken att stanna hemma och slappa istället för att se till att få valuta för pengarna. Ibland är det den bästa motivation du kan få.

Och en sak till!
Alla säger ...
...att man ska respektera sig själv
...att man ska ta hand om sig själv
...att man ska vara lycklig
...att man inte ska låta sig bli trampad på
...att man ska förverkliga sina drömmar
...att man inte ska låta andra göra våra hjärtan mörka
...att man ska släppa taget om det förflutna
...att man ska bli känslomässigt ärlig mot sig själv

... ja, att man helt enkelt ska bli sin egen bästa vän.

Felet med de här peppande meningarna är ju inte att de säger fel saker. De säger bra saker, men de berättar inte HUR man ska göra. ATT man ska är nämligen inte samma sak som HUR.

Nedanstående bok som lästs av fler än 46 000 personer berättar HUR du ska göra för att bli din egen bästa vän. HUR du ska göra för att behandla dig själv med respekt och visa dig själv ditt riktiga värde. Läs den. Du får alltid det bästa priset av oss eftersom det är vi som ger ut boken.

Blir det här året då du tar hand om dig själv bättre? ❤️

Möt din egen skyddsängel i den här boken

En läsarröst
"Tack för den bästa bok jag läst! Önskar så att jag läst denna tidigare i livet och tagit hand om mig själv bättre. Jag kommer att bära med mig denna resten av livet och även dela den med nära."
Michaela Johansson

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Kontakta oss

Sitemap