Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

5 effektiva tips för att bli kvitt din negativa självkänsla

Det är lätt att känna sig deppig och vilsen. Ibland håller känslan i sig alldeles för länge och gör livet riktigt svart och tungt. Men det finns några enkla råd som faktiskt kan lotsa dig ut ur mörkret och lyfta självkänslan igen:


1. Förlåt dig själv
Det finns ingen som är hårdare och mer kritisk mot oss än vi själva. Men acceptera att du ibland gör fel och tar dåliga beslut. Det händer alla och gör dig inte till en sämre människa. Förlåt dig själv för dina misstag och acceptera att du har – och får ha – dåliga sidor och dina begränsningar. Tillåt dig att ha en dålig dag och tyck synd om dig själv. Man kan inte göra mer än sitt bästa och vissa gånger räcker det inte ända fram – det är fullt mänskligt.

2. Tänk på att du inte är ensam
Det är lätt att glömma bort när man står mitt uppe i eländet – men tänk på att det finns många med dig som går igenom samma saker. Och dessutom tvingas hantera ännu värre saker. Det är kanske ingen tröst att höra och man tänker ju då gärna ”vad hjälper det mig att andra också mår skit”? Men påminn dig då också om att en orsak till att vi känner oss misslyckade är för att vi jämför oss med alla andra som alltid tycks vara på tårna och når framgångar. Tänk då på att alla går på pumpen ibland och att det bara är framgångar du ser och hör – folk pratar inte gärna högt om sina misslyckanden, begränsningar eller dåliga sidor. Dra ned på din tid på sociala medier och sluta tro att alla andra har det så mycket bättre än du.

3. Sätt rimliga krav
Gör det – håll kraven på dig själv rimliga och gör det bästa du kan. Blunda för perfektionisten i dig och ha inte orimliga förväntningar på dig själv. Låt inte allt för högt ställda förväntningar göra dig besviken och tappa fart, lust och mot om du stöter på motstånd. Känslan av att göra sitt bästa och överraska sig själv med bättre resultat än förväntat är bättre än att gapa över för mycket, falla på målsnöret och må dåligt av det.

4. Fokusera på vad du gör bra och mår bra av
Många gånger fastnar man i en dyster, nedåtgående spiral. Då tycker man bara precis allt är skit och att det inte lönar sig att försöka göra något för att ta sig ur det tillståndet. Det är lättare sagt än gjort att bryta den cirkeln, men det är nödvändigt. Gör något litet som du tycker är roligt – det kan handla om att se ett avsnitt av din komediserie, lyssna på din favoritlåt eller spela ett kul spel. Det kan räcka med att göra en sådan sak för att bryta den negativa känslan i dig. Strunta i allt som gör dig stressad, blunda för allt som du måste och förväntas göra och gör bara vad du själv tycker är roligt – gör det en timme, en eftermiddag eller en hel dag om du kan. Lösningen till att må lite bättre kan ibland vara precis så enkel.

5. Ta reda på vad som gör dig deppig
Det låter förstås självklart, men det är ofta lättare sagt än gjort. Ibland mår vi dåligt utan att riktigt kunna sätta fingret på exakt vad det är. Kan du hitta ett mönster i vad som får dig att känna dig låg? Är det dagliga rutiner som ligger bakom? Vissa människor du träffar? När du har svaret på den frågan kan du också jobba för att komma bort från de rutinerna/de människorna som får dig att bli ledsen, sur och deppig.

Boktips för dig:
Hur du blir din egen bästa vän

Hur du blir din egen bästa vän

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap