Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

5 superenkla tips för att meditera och bli piggare, gladare och mer energisk varje dag


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Meditation är nyckeln till att slippa dras med i vardagsstressen. Men ordet meditation skrämmer bort många. De kopplar ihop det med rökelse, batiktröjor och hippieflum. Men strunta i ordet. Följ de här enkla tipsen och bli mycket mindre stressad, piggare och gladare. Sedan kan du kalla den här nya vardagsrutinen vad du vill om du tycker ordet meditation är för flummigt. Varför inte bara kalla det en ny och hälsosam vana …?

1. Sitt stilla i två minuter
För den moderna, superstressade människan som hela tiden tror att hon måste hålla sig sysselsatt genom att mecka med mobilen så fort det inte händer något runt oss i två sekunder är det här en rejäl utmaning. Det känns löjligt enkelt att sitta helt tyst och stilla i bara 2 minuter. Men du kommer att bli chockad över hur att 2 ynka minuter kan känna som en evighet. Du kommer vara övertygad om att 2 minuter i själva verket är 5 eller kanske rent av 10 minuter.
Börja så här: fokusera på att sitta helt tyst och stilla i två minuter. Fuska inte. Du behöver bara sitta så en gång i veckan. Efter hand kan du göra så här en dag till i veckan. Snart kommer du att längta efter dina 2 rofyllda minuter så mycket att du kommer meditera varje dag. När du känner dig bekväm med dina 2 minuter kan du lägga till ytterligare 2 minuter. Fortsätt på samma sätt att bygga på med 1 eller 2 minuter då efter tid.

2. Gör det till en vana
Det är lätt att säga att man ska meditera varje dag och glömma bort det totalt för att vardagen är så full av måsten. Men börja direkt på morgonen genom att följa punkt 1 här så fort du har vaknat. 2 minuter kan du alltid avvara. Och så enkelt börjar du din meditationsvana.

3. Gör det bara

Många som tänker på meditation lägger ned alldeles för mycket tid på att fundera på hur man ska klä sig, hur man ska sitta och var. Alla Må bra-bilagor fokuserar på sådana onödiga detaljer och tipsar om moderiktiga yogapants och kuddar i harmoniska färger. Glöm det. Du kan meditera var som helst – på golvet, i en bekväm soffa eller fåtölj. Du behöver inte ens sitta med benen i kors. Gör det bara – ge dig de där 2 minuterna i stillhet varje dag.

4. Andas rätt
När du väl kommit igång med dina 2 minuter ska du fokusera på din andning. Följ din andning från det att du drar in luft genom näsan och ned i lungorna. Räkna från 1 när du drar in luften och 2 när du låter luften sakta pysa ut igen genom munnen. Gör så här 10 gånger.

5. Styr dina tankar
I sådana här ögonblick när man inte ska tänka på någonting börjar tankarna ofelbart att vandra. Det är omöjligt att inte tänka på någonting. Försök intala dig själv att du inte ska tänka på hästar – det går inte. När du känner att tankarna börjar sväva iväg, så fokusera på andningen i förra punkten. Det gör inget om du blir lite frustrerad för att du tappar koncentrationen på andningen ibland. Men med det här enkla knepet kommer du snart att lära dig styra tankarna till andningen när du börjar sväva iväg i tankarna.


NYHET för dig som tänker alldeles för lite på dig självt


Läs om hela innehållet:
Hur du blir din egen bästa vän


Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap