I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 superenkla tips för att meditera och bli piggare, gladare och mer energisk varje dag




Meditation är nyckeln till att slippa dras med i vardagsstressen. Men ordet meditation skrämmer bort många. De kopplar ihop det med rökelse, batiktröjor och hippieflum. Men strunta i ordet. Följ de här enkla tipsen och bli mycket mindre stressad, piggare och gladare. Sedan kan du kalla den här nya vardagsrutinen vad du vill om du tycker ordet meditation är för flummigt. Varför inte bara kalla det en ny och hälsosam vana …?

1. Sitt stilla i två minuter
För den moderna, superstressade människan som hela tiden tror att hon måste hålla sig sysselsatt genom att mecka med mobilen så fort det inte händer något runt oss i två sekunder är det här en rejäl utmaning. Det känns löjligt enkelt att sitta helt tyst och stilla i bara 2 minuter. Men du kommer att bli chockad över hur att 2 ynka minuter kan känna som en evighet. Du kommer vara övertygad om att 2 minuter i själva verket är 5 eller kanske rent av 10 minuter.
Börja så här: fokusera på att sitta helt tyst och stilla i två minuter. Fuska inte. Du behöver bara sitta så en gång i veckan. Efter hand kan du göra så här en dag till i veckan. Snart kommer du att längta efter dina 2 rofyllda minuter så mycket att du kommer meditera varje dag. När du känner dig bekväm med dina 2 minuter kan du lägga till ytterligare 2 minuter. Fortsätt på samma sätt att bygga på med 1 eller 2 minuter då efter tid.

2. Gör det till en vana
Det är lätt att säga att man ska meditera varje dag och glömma bort det totalt för att vardagen är så full av måsten. Men börja direkt på morgonen genom att följa punkt 1 här så fort du har vaknat. 2 minuter kan du alltid avvara. Och så enkelt börjar du din meditationsvana.

3. Gör det bara

Många som tänker på meditation lägger ned alldeles för mycket tid på att fundera på hur man ska klä sig, hur man ska sitta och var. Alla Må bra-bilagor fokuserar på sådana onödiga detaljer och tipsar om moderiktiga yogapants och kuddar i harmoniska färger. Glöm det. Du kan meditera var som helst – på golvet, i en bekväm soffa eller fåtölj. Du behöver inte ens sitta med benen i kors. Gör det bara – ge dig de där 2 minuterna i stillhet varje dag.

4. Andas rätt
När du väl kommit igång med dina 2 minuter ska du fokusera på din andning. Följ din andning från det att du drar in luft genom näsan och ned i lungorna. Räkna från 1 när du drar in luften och 2 när du låter luften sakta pysa ut igen genom munnen. Gör så här 10 gånger.

5. Styr dina tankar
I sådana här ögonblick när man inte ska tänka på någonting börjar tankarna ofelbart att vandra. Det är omöjligt att inte tänka på någonting. Försök intala dig själv att du inte ska tänka på hästar – det går inte. När du känner att tankarna börjar sväva iväg, så fokusera på andningen i förra punkten. Det gör inget om du blir lite frustrerad för att du tappar koncentrationen på andningen ibland. Men med det här enkla knepet kommer du snart att lära dig styra tankarna till andningen när du börjar sväva iväg i tankarna.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se