Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 enkla, men effektiva sätt att komma upp tidigare på morgonen och göra mer av din dag

Att kliva upp tidigare på morgonen är ett effektivt sätt att ge sig själv mer tid på. Genom att gå upp en halvtimme tidigare får enkelt 3, 5 timme extra i veckan som vi kan använda för att göra mer av allt det där som vi vill, men inte hinner göra – lära sig ett nytt språk, skriva en bok osv. Det är ett gammalt uttjatat knep, men vi vet att det fungerar – och vi säger till oss själva att det är dags att prova det nu. Ändå kommer vi aldrig till skott. Vi pratar om att göra slag i saken, men steget till att verkligen lämna sängvärmen tidigare känns omöjligt att ta.
Här ska du få 10 enkla tips på hur du kan motivera dig själv till att gå upp tidigare på morgnarna:

1. Lägg dig tidigare
Det är förstås ett självklart tips, men ändå något som vi många gånger har svårt att förverkliga. Det är ju så lätt att fastna framför Tv:n, datorn och surfplattan bara en liten stund till … Bestäm dig för att gå och lägga dig tidigare – och gör det bara. Alla människor behöver inte åtta timmars sömn för att vakna pigga och utvilade. En del klarar sig på sex timmar. Ta reda på hur länge du behöver sova och bestäm din sovtid efter det.
2. Skapa en rutin för att varva ner
Det första steget innebär förstås att du ska stänga av mobilen, datorn och surfplattan. Steg två är att släcka ned hemma och koppla av. Tänd levande ljus, lyssna på lugn musik, ta ett varmt bad och dra på dig mjukiskläder. Gör det här minst en timme innan det är dags att sova för att hinna gå ned i varv ordentligt. Det kommer bli mycket lättare att sova då.

3. Gör det enklare att sova – använd ögonmask och öronproppar
Har du svårt för att koppla av ordentligt, så är ögonmask och öronproppar otroligt effektiva och ger dig en djupare sömn som hjälper dig att komma upp tidigare på morgonen.

4. Hoppa över tuppluren
För många är en tupplur mitt på dagen en perfekt lösning på att fylla på med energi, men det hjälper dig inte att sova bättre på natten. Skippa tuppluren och ta en promenad eller ät en frukt om du blir trött efter lunchen. En powernap fungerar också fint.

5. Undvik stressmoment innan sängdags
Undvik allt som skapar stress – gräl, betala räkningar, titta på nyheter och läsa tråkiga saker. Det allra mesta kan vänta tills morgonen därpå – även sådant som tycks vara angeläget och brådskande.

6. Ät inte efter 20.00
Det tar tid för kroppen att processa den mat du stoppar i dig. Om du äter efter kl. 20.00, så kommer din mage att tvingas jobba när din kropp borde vila.

7. Drink inte alkohol före sängdags
Det är delvis en myt att alkohol får kroppen att koppla av. Men att dricka alkohol innan du sover påverkar också sömncykeln negativt och gör det svårare att komma upp dagen därpå.

8. Förändra din attityd till tidiga morgnar
Motviljan att gå upp tidigt sitter djupt rotad hos de flesta av oss. Den motviljan är kulturellt nedärvd sedan generationer och inte helt lätt att bryta. Börja med att tänka om och tänka nytt. Sluta prata om hur jobbigt det är att gå upp tidigt. Gör det till en positiv rutin istället. Tänk: ”Om jag går upp en halvtimme tidigare varje morgon får jag flera timmar extra varje vecka till att förverkliga saker som jag aldrig annars hinner göra”.

9. Börja dagen med en promenad
Jo – det hinner du om du börjar gå upp en stund tidigare. Det räcker med en kort runda på, säg 10 minuter för att du ska vakna till kropp och själ på ett avkopplande, men ändå energifyllt sätt.

10.Sluta snooza
Att trycka på snoozeknappen, trots att du har bestämt dig för att gå upp tidigare, är en ovana som kommer att hindra dig från att någonsin kliva ur sängen tidigare. Ställ klockradion eller lägg mobilen en bra bit från sangen, så att du måste kliva upp för att stänga av alarmet. Det räcker med att du har klivit upp för att kroppen ska vakna till liv.

Så där, lite att börja med

Lästips som andra har gillat

Gör det nu - eller ångra dig i graven

”Fem poäng av fem! Perfekt språk – direkt till läsaren. Det finns sammanfattningar, frågeformulär, saker att komma ihåg eller tänka på. Personlig, tydlig och med stor empati. Man får tillit till författare från första raderna – det syns direkt att han vet vad han skriver om. Uppmuntrar och vägleder. Lagom djup, mycket psykologisk och väldigt nyttig. Boken hjälpte mig att förstå mig själv bättre. Jag fastnade i vissa avsnitt och fick läsa om dem, t. ex, om beroende av andra människor, då fick jag tänka om mina relationer med de andra och förstå att det är/var bara bra att släppa taget och gå vidare, att bli mer vuxen och oberoende.”
Marina Wallin, Stocka

”Jag blev lite besvärlig för familjen hemma efter jag läst boken men också otroligt peppad och glad, mycket för att jag förstod att det faktiskt finns fler som är som jag och det går att göra något åt det. Jag började sakta tänka i andra banor. Jag är inte dålig på att genomföra saker, men är av den oroande karaktären som funderar väldigt mycket på "vad som kan hända längre fram" och går in i en ond cirkel som stjäl otroligt mycket energi. Förändringarna började sakta ta form allt efter sidorna i boken och nu känns livet enklare, roligare och nu tar jag rätt steg och gör rätt saker i mitt liv. En bok att ha med sig lång tid.”
Anette Dahlgren, Trekanten

”Man får sig en tankeställare att tiden går men det man lär sig är att det inte är för sent att starta nya projekt och utmaningar... Boken innehåller många tänkvärda kapitel som faktiskt hänger ihop med mental träning också...”
Maud Gradh Karlsson

”Det bästa med boken var sättet den var skriven på, enkel att förstå och gav konkreta tips.
Den har absolut hjälpt mig, den gav mig verkligen en spark i baken och fick mig att inse att det bara var att bestämma sig! Jag kommer förmodligen läsa om den flera gånger. Jag skulle rekommendera den till alla, även den andra boken jag köpte, "Rivstart" var hur bra som helst.”

Emelie Karlsson, Ulricehamn

”Den svenska modellen bygger bland annat på trygghetsnarkomani, och den här boken utmanar oss att lämna detta trygga landskap. Boken har fått mig att tänka till och i högre grad värdera vad jag sysslar med (och inte sysslar med). Den har påverkat mina vägval inför framtiden i en hälsosam riktning (och gjort mig mindre beroende av trygghet). Köp den!”
Lollo Vestlund

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap