Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 slipade tips för att undvika att gå upp i vikt bara för att det är sommar och semester (eller vilken storhelg som helst)


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Nu är det inte så att alla går upp i vikt bara för att det blir jul, nyår, påsk eller vilken storhelg som helst där vi traditionellt frossar i mat, dryck och godis. Men det finns studier som visar att de som har lätt för att gå upp i vikt i snitt också lägger på sig ca 2,5 kg onödigt fett under storhelgerna. Tillhör du den kategorin, så kommer här ett gäng enkla, men effektiva tips på hur du slipper bli tjock i onödan.

1. Ät innan festen drar igång
Det här gäller särskilt inför julen när det vankas julbord var och varannan dag. Det ska frossas på jobbet och med vänner, bekanta och familjen. Det är ju inte ovanligt att gå på två, tre julbord på en vecka. Att hoppa över frukost och lunch bara för att kunna äta mer vid julbordet och ”få valuta för pengarna”, särskilt om företaget bjuder, är en dålig idé. Du blir inte bara trött och grinig under dagen – när det är dags att äta så trycker du dessutom i dig onödiga mängder mat som din kropp inte kan smälta på ett bra sätt.

2. Ät långsammare
Det här är en ovana som nästan alla människor har lagt sig till med nuförtiden. Tempot är så uppskruvat och vi måste hinna så mycket mer på lunchrasten än att bara äta, så vi slänger i oss maten. Riktigt snabbt går det också om vi har sällskap med någon som normalt äter ännu fortare än du. Det tar i snitt ungefär 20 minuter för maten att ”landa” i magen och tala om för din hjärna att du är mätt. Om du bara vräker i dig mat så hinner hjärnan inte uppfatta att du är mätt förrän du redan ätit alldeles för mycket.

3. Ta mindre portioner
Så enkelt kan det vara.

4. Använd en mindre tallrik
En mindre tallrik gör att det ser ut som om du har betydligt mer mat på tallriken än du i själva verket har – och att du äter mer än du faktiskt gör. Äter du ute, så finns det säkert en desserttallrik som du kan äta från.

5. Drick mindre alkohol
Alkohol innehåller mängder av kalorier och väldigt lite näring. Ska du gå ut eller på en fest, så bestäm dig i förväg för hur många glas du ska dricka – och håll dig till det. Lite självdisciplin är aldrig fel.

6. Rör på dig
Även om du inte ”har tid” att motionera, så finns det alltid tid för att gå. Att promenera är ett bra sätt att bränna kalorier på – och du behöver inte vänta med att ta en promenad förrän efter du har satt i dig en rejäl måltid. Gör det till en vana att ta dagliga promenader. Skaffa en stegräknare och sikta på att gå ca 2 000 steg varje dag – minst.

7. Håll koll på dina TV-vanor
Att titta på TV och film gör det lätt att småäta utan att man ens tänker på det. Med tanke på att de flesta filmer är över 2 timmar nuförtiden, så innebär det att man kan smälla i sig rätt stora mängder chips, godis och annat onyttigt snacks utan att reflektera över det. Var lite tuff mot dig själv. Häll upp en måttlig ranson i en skål och ställ på soffbordet – och håll dig till den.

8. Säg nej tack
Det är ett enkelt sätt att hålla koll på sin vikt. Lär dig väga säga nej tack när folk vill truga på dig påfyllning eller bara vill att du ska äta och dricka för sällskaps skull. Även här gäller det att jobba lite på självdisciplinen.

9. Drick mycket vatten
Drick vatten till maten och hoppa över läsk, saft och öl. Det finns alltid vatten som alternativ och det handlar bara om att du ska lära dig välja rätt.

10. Välj rätt efterrätt
Det behöver inte vara fel att äta efterrätt även om du försöker hålla koll på din vikt. Det viktiga är att välja en sak som du kan äta till dessert – och håll dig till den rätten. Frestelserna är många, men visa lite karaktär och ignorera dem. En liten efterrätt räcker bra.

Så där, lite att börja med

Lästips som andra har gillat

Gör det nu - eller ångra dig i graven

”Fem poäng av fem! Perfekt språk – direkt till läsaren. Det finns sammanfattningar, frågeformulär, saker att komma ihåg eller tänka på. Personlig, tydlig och med stor empati. Man får tillit till författare från första raderna – det syns direkt att han vet vad han skriver om. Uppmuntrar och vägleder. Lagom djup, mycket psykologisk och väldigt nyttig. Boken hjälpte mig att förstå mig själv bättre. Jag fastnade i vissa avsnitt och fick läsa om dem, t. ex, om beroende av andra människor, då fick jag tänka om mina relationer med de andra och förstå att det är/var bara bra att släppa taget och gå vidare, att bli mer vuxen och oberoende.”
Marina Wallin, Stocka

”Jag blev lite besvärlig för familjen hemma efter jag läst boken men också otroligt peppad och glad, mycket för att jag förstod att det faktiskt finns fler som är som jag och det går att göra något åt det. Jag började sakta tänka i andra banor. Jag är inte dålig på att genomföra saker, men är av den oroande karaktären som funderar väldigt mycket på "vad som kan hända längre fram" och går in i en ond cirkel som stjäl otroligt mycket energi. Förändringarna började sakta ta form allt efter sidorna i boken och nu känns livet enklare, roligare och nu tar jag rätt steg och gör rätt saker i mitt liv. En bok att ha med sig lång tid.”
Anette Dahlgren, Trekanten

”Man får sig en tankeställare att tiden går men det man lär sig är att det inte är för sent att starta nya projekt och utmaningar... Boken innehåller många tänkvärda kapitel som faktiskt hänger ihop med mental träning också...”
Maud Gradh Karlsson

”Det bästa med boken var sättet den var skriven på, enkel att förstå och gav konkreta tips.
Den har absolut hjälpt mig, den gav mig verkligen en spark i baken och fick mig att inse att det bara var att bestämma sig! Jag kommer förmodligen läsa om den flera gånger. Jag skulle rekommendera den till alla, även den andra boken jag köpte, "Rivstart" var hur bra som helst.”

Emelie Karlsson, Ulricehamn

”Den svenska modellen bygger bland annat på trygghetsnarkomani, och den här boken utmanar oss att lämna detta trygga landskap. Boken har fått mig att tänka till och i högre grad värdera vad jag sysslar med (och inte sysslar med). Den har påverkat mina vägval inför framtiden i en hälsosam riktning (och gjort mig mindre beroende av trygghet). Köp den!”
Lollo Vestlund

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap