Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Fyra fantastiska sätt att träna upp din kreativitet


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Den som vill träna upp sin kreativitet till att bli ett riktigt användbart verktyg som alltid ställer upp när det behövs måste träna. Ja, så är det.

Det första steget är att titta närmare på sig själv och bli kallare och modigare i förhållande till de egenskaper och beteenden man har idag.

Här är dina träningstips


1. Tänd alla släckta områden i din hjärna
Ta vilken kreativ person som helst, vare sig han/hon är trädgårdsmästare, forskare eller bilmekaniker – de kommer att ha kunskapssökandet gemensamt. En del läser, andra tittar eller frågar eller granskar, men de tar till sig ny kunskap hela tiden. Att bli nybörjare öppnar upp saker i huvudet.
Ja, du lär dig en ny sak, men du får också en vital kick av att lära dig nya saker, du öppnar något nytt i hjärnan. Ny stimulans och nya kopplingar ger nya idéer, speciellt när de kommer som omständigheter som är helt nya för oss.

Idag är det lätt att strunta i att lära sig saker. Jag bor på den livliga Rörstrandsgatan i Stockholm och tänker bra när jag står i fönstret och ser ut på människor som passerar i stora strömmar. Det är tragikomiskt att se alla människor med ansiktena begravda i mobiltelefonerna på väg till gymmet varje dag direkt efter jobbet. De är extremt angelägna om en platt mage, men inte om att mata hjärnan. De verkar inte tro att de behöver det eftersom alla svar de söker ju finns att hämta på Google. Dessutom kan de ju redan allt om sina jobb, så varför bry sig om utveckling när man nått en viss ålder?
Det tar år att sakta, men säkert koppla ifrån hjärnan och många människor låter sina jobb och privatliv bli så bekvämt och så repetitivt att de inte behöver lära sig något nytt. De skaffar sig inga nya erfarenheter och gör samma jobb år efter år. Visst är det skräckfilmsläskigt?
Och motsatsen då: Att lära sig nya saker, att studera nyheter och att hänga med är utvecklande för hjärnan.Det hjälper dessutom minnesfunktionerna att förbättras och hjärnan håller sig mjuk och smidig. Om hjärnan satt på utsidan av kroppen, så skulle antagligen fler träna den när de upptäcker alla områden där lyset har slocknat och att den blivit överviktig och fet av för mycket konsumtion och för lite arbete.

Helt enkelt: Det är nyttigt att stå som korkad elev inför nya saker. Vad kan du lära dig för nytt inom den närmaste tiden? Vad har du tänkt att du skulle vilja lära dig, men aldrig börjat med? Vilka lampor har slocknat i ditt huvud? Tänd dem.


2. Lär dig att acceptera obehag
Det här är stort. Det är ofta jobbigt och obekvämt att jobba kreativt. Man fastnar i problem som inte verkar ha någon lösning. Det är lite som en ständig klåda som man inte kan klia bort. Den som vet det här nöjer sig inte med en sämre lösning för att slippa klådan. Den som klarar av att lida lite, eller mycket, under längre tid medan arbetet går vidare kommer snart på den där förstklassiga idén. John Cleese var den i Monty Python-gänget som oftast kom på de roligaste sketcherna och när han blev tillfrågad om varför det var så, trodde han själv att det berodde på att han hade högre trösklar för att stå ut med mentalt obehag än de andra. Med andra ord, träna dig på att stanna kvar i mentalt obehag lite längre. Sluta inte jobba när det börjar ta emot. Ge dig själv en chans att komma över en ny gräns hela tiden. Det är bortom den där gränsen som du hittar ditt personliga uttryck.


3. Öva dig på att strunta i vad folk säger
Det finns alltid personer som tycker saker. Det kostar ju inget. Att följa sin egen väg och att brinna för något kostar däremot en hel del. Folk kommer att försöka knuffa dig åt det håll de tycker verkar bäst (oftast det som är bäst för dem). Det spelar ingen roll om det finns goda avsikter bakom eftersom det stör dina grundtankar och det är de som fått igång dig. Det jag försöker säga här att det är hundra gånger bättre med en halvbra idé hos en entusiastisk person än en superidé hos någon som inte har någon energi att förverkliga den. Märkligt nog är det en hemlighet för många. De tror att det är superidén som kommer att driva dem framåt när det i själva verket är deras egen energi som gör det. Och energi får man av att gå in helhjärtat i saker och ting.

När du är klar med ditt kreativa arbete, vad det än nu är, då kan du lyssna på folks åsikter, men inte under tiden som du skapar något. Ju mer originell din idé är, desto sämre råd kommer du att få av andra. Och framför allt från folk som inte har samma fart i hjärnan som du har. Folk kommer att försöka skydda dig från att hamna i fördärvet (din mamma) och andra säger bara saker för att ha något att säga (du vet redan vem i din omgivning jag pratar om). Det viktiga när man t. ex. har en affärsidé är att tillräckligt många människor kommer att vara beredda att skiljas från sina pengar för att ta del av den, inte vad din andefattiga svåger som aldrig drivit ett företag tror. Älska din idé först, njut av den och utveckla den. Sedan när du ska lägga pengar på den – plocka fram din griniga svåger och gör en affärsanalys.


4. Lyft fram skräpet i ditt liv och inspireras av det
Du är knäpp. Och jag med.
Det är i det där knäppa utanförskaps-perspektivet man kan hitta sin röst. Jag växte upp med två missbrukande föräldrar som struntade i mig. Det finns massor av saker som jag inte fattar om hur det är att växa upp i lugn och ro, äta familjemiddagar och ha det småputtrigt, men jag fattar mycket om motsatsen och där är min udd. Min knäppa historia var ett perfekt bränsle för att skriva romaner och reda ut saker och ting och helt säkert också skälet till att jag lärt mig att varje människas liv blir exakt det man gör det till med handlingar (minus otur och oförutsedda händelser). Det jag vill säga är att många kreativa människor letar i sitt eget mörker för att hitta ett kreativt utlopp. En av mina egna författaridoler, David Milch, hanterade sina tuffa minnen av en våldsam och alkoholiserad pappa genom att skriva mörka karaktärer som Sipowicz i ”NYPD Blue” och Swearengen i serien ”Dedwood”.

Vad har du för skit i bagaget som du kan använda som motor?
Har du plockat fram det där skräpet och tittat på det någon gång? Har du lagt alla dina tillkortakommanden på bordet, sorterat upp och funderat på dem? Det ligger en motor gömd där någonstans. Hitta den!


Och här är boken jag skrivit om hur man blir ett kreativt proffs:

Lär dig att få fart på din kreativitet - som proffsen gör

Kreativitet utan flum

"Jag hade förmånen att få läsa den här boken som korrektur och det första jag tänkte på är att det här är en bok för proffs och kanske lite för tuff för känsliga personer som egentligen bara har kreativitet som hobby. Hela boken är som ett citat från TV-serien Fame: "You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying - in sweat!" Dessutom skrattade jag nästan hela tiden. Jag älskar den!"
Torbjörn Blom, Stockholm

"Kreativitet utan flum är den välmenande men bestämda smockan, sparken, eller skjutsen du behöver för att skapa kreativa resultat. Boken är ovanligt konkret för sin genre - du får lära praktiska tips på hur du kommer igång, tar dig förbi idétorkor och tacklar din allra största fiende - dig själv."
Leif Denti, Tusentips.se

"Jag har läst allt som finns att läsa om kreativitet och köpte boken bara för att det var Stefan som skrivit den utan större förhoppningar om något nytt men om en bra läsupplevelse. Och så blir jag knockad igen. Du skriver så man blir förälskad varje gång. Du provocerar och visar vägen, lyfter upp och skakar om samtidigt. Nu sitter jag här med mitt eget kreativa projekt och är full av konkreta råd om hur jag kommer vidare. Tack igen. Det här är en fantastisk bok som borde vara obligatorisk läsning för alla eftersom den inte bara hjälper till att få projekt, utan själva livet framåt."
Eva Nilsson, Täby

"Äntligen en rakt på sak-bok om hur alla snabbt kan bli kreativa utan att behöva gå en yogakurs först. Exemplen i boken om hur kända människor både var kreativa och lite småtokiga är väldigt stimulerande och bekräftande för oss som redan anser oss som fantasislösande personer men blir tveksamma ganska ofta när omgivningen inte hänger med i vår spontanitet. Ser fram emot uppföljaren fylld med ännu fler fallexempel och personbiografier från människans kreativa historia genom århundradena!"
Jack Hansen från idésajten Copywriter.se

"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent bl. a


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap