Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

20 tips som hjälper dig att sova

1. Gå och lägg dig och gå upp samma tid varje dag öven på helgerna. Att ha ett schema för att sova hjälper din kropp att hålla koll på vaken/sömn-cyklerna och skapar en vana som hjälper dig att somna lättare på kvällen.

2. Ät och drick inte för nära inpå läggdags. Ät gärna en lättare middag minst två timmar innan du lägger dig men drick inte för mycket eftersom kroppen väcker dig om du behöver gå på toaletten.

3. Undvik nikotin/koffein/alkohol på kvällen. De är nämligen experter på att hålla dig vaken. När det gäller koffein är det bra att att helt sluta dricka kaffe på kvällstid.Nikotin lagras i kroppen och många rökare och snusare upplever en störd sömn utan att de kanske ens vet att det beror på nikotinet. Alkohol kan verka avslappnande men det är bedrägligt eftersom sömnen blir störd av alkohol. Du sover inte bra med alkohol i kroppen.

4. Motion är din bästa vän för en bra nattsömn. Regelbunden fysisk aktivitet och särskilt pulshöjande trjäning kan hjälpa dig att sova bättre. Gör det inte för nära läggdags bara eftersom kroppen vaknar av fysisk träning och du kan få svårt att sova några timmar efter ett träningspass.

5. Drick något varmt innan du somnar

6. Öppna fönstret en stund innan du går och lägger dig så det kommer in sval frisk luft i rummet

7. Gör ditt sovrum svalt, mörkt, tyst och bekvämt. Du gör det genom att justera belysningen. Temperaturen (dra ner elementen), och göra det mysigt att gå och lägga sig med en skön kudde och täcke i en skön säng. Om du vill kan du använda ögonmask, öronproppar en fläkt, luftfuktare eller vad som får dig lugnare.

8. Din säng är inte en arbetsplats. Tänk på det. Sitt inte med datorn i sängen.

9. Sov på natten. Att sova middag fungerar för en del men inte för alla. Tricket med att sova middag är att göra det kort.

10. Skapa rutiner för läggdags som får dig att koppla av. Det gör det lättare för din kropp att känna att det är dags att varva ner. Det som kan fungera är ett varmt bad eller dusch eller att läsa en bok (inte för spännande bara) eller att lyssna på lugn musik. Att dämpa belysningen hemma gör det också lättare för din kropp att ställa in sig på vila.

11. Gå och lägg dig när du är trött och släck lampan. Om du inte somnar inom 15-20 minuter - gå upp och gör något annat och gå sedan tillbaka till sängen när du är trött. Du får inte börja våndas över att du inte kan sova. Säg till dig själv att det är ok och gå upp bara. Se det som ett långsiktigt experiment.

12. Sluta titta på klockan. Det är bara att skapa stress och hjälper inte ett dugg.

13. Ett bra trick för att somna är att lägga sig i sängen och andas in och räkna till fem och sedan andas ut och räkna till fem. Fortsätt så ett tag så talar du om för kroppen att den ska förbereda sig för sömnen.

14. Titta inte på TV-program eller läs något som är för spännande. Att sova efter att precis ha sett en skräckfilm är inte att rekommendera.

15. Jobba inte innan du går och lägger dig. Att läsa och svara på e-post och göra klart rapporten före läggdags gör det inte lättare att somna.

16. Om du oroar dig över något och det är skälet till att du inte kan sova – skriv ner vad du oroar dig över och bestäm dig för att hantera det imorgon. Att skriva ner det på papper flyttar en del av oron från dig till något annat. Det fungerar för många. Använd sedan din vakna tid till att hantera de problem du har i livet så att du blir lugnare när du sedan ska sova.

17. Tänk på en plats eller något som hänt dig där du är helt trygg. Ta med dig de tankarna till sängen och fantisera om att du är på den där platsen.

18. Tänk dig att allt du oroar dig för här i världen inte kan komma åt dig i sängen. Här är din fria plats i världen och så fort du lägger dig i sängen finns inte problemen.

19. Om du har en partner i sängen kan det vara han/hon som stör din sömn med snarkningar, rörelser eller annat som gör att du undermedvetet ställer dig in på att det kommer att bli svårt att sova. Sömn är viktigt och om du vet att din partners snarkningar snart kommer att dra igång – se till så att ni sover i varsitt rum.

20. Sömntabletter är en sista utväg för att kunna sova. Det är bättre att göra allt du kan för att somna av dig själv eftersom sömntabletter gör dig både fysiskt och psykiskt beroende. Du kan till slut börja tro att du inte kan sova utan dem. Nästan alla har perioder när de har svårt att sova, men om du har det oftare är det bra att kontakta din läkare och kontrollera om du lider av något som till exempel sömnapné eller restless legs syndrom som stör sömnen för många.


Bli av med sömnlösheten med smarta tips

Sov gott - 133 smarta tips för sömnlösa

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap