Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

6 supereffektiva tips för att bli mentalt starkare


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Egentligen finns det bara en enda sak som vi kan vara helt säkra på – livet blir aldrig som vi har tänkt oss. Hur vi än planerar, förebygger och gissar, vad vi än hoppas på, drömmer om och strävar efter, så kommer tillvaron alltid att överraska oss negativt och sätta käppar i hjulen. Men livet blir också mycket lättare att leva och motgångarna också betydligt enklare att hantera så fort vi accepterar att vi aldrig kan ta kontroll över allt som händer. Om vi vågar inse att misslyckanden är en naturlig del av tillvaron, så blir motgångarna inte lika tuffa att tackla. Mental styrka handlar om att förbereda sig på att hantera fallgroparna på vägen genom livet.

Vad tänker du annars när du hör ett begrepp som ”mental styrka”?
Det finns många definitioner av mental styrka.
En av dem är förmågan att hantera sina känslor, kontrollera sina tankar och utnyttja en inre drivkraft för att lyckas gå vidare när vi kört fast i jobbiga situationer, trots yttre omständigheter. Det är alltid lättare att känna sig mentalt stark när livet rullar på och problemen är små och överkomliga. Verklig mental styrka är sådant man bygger upp när det är kris på riktigt och de flesta människor kapitulerar för motståndet och kastar in handduken istället för att bita ihop och kämpa vidare.

Mental styrka handlar om att hitta (eller rättare sagt, skapa) modet att våga leva efter sina egna värderingar och att vara tillräckligt tuff för att skapa sin egen definition av framgång, tillfredsställelse och lycka. Att öka sin mentala styrka handlar också om mer än bara ren viljestyrka. Det krävs tid, en hel del hårt jobb och tålamod för att lära sig tänka som en krigare och för att se möjligheter där de flesta andra bara ser svårigheter.
Hemligheten med att bli mentalt starkare ligger i att skapa nya vanor – att ersätta gamla och trötta, negativa vanor med nya, mer positiva vanor och att lägga mer av sin tid och energi på att ta bättre hand om sig själv och fokusera mer på egna behov än på att bara tillfredsställa andra människor.


Här kommer en handfull värdefulla tips som hjälper dig att bli tuffare innan det börjar ta emot:

1. Utvärdera dina grundläggande värderingar
Grundläggande värderingar är tankar, upplevelser och erfarenheter som vi samlar på oss med åren. Det är de som formar oss som person, som färgar våra tankar och som skapar vår identitet. Våra grundläggande värderingar är de som talar om för oss hur vi ser på oss själva som individer och hur vi ser på världen omkring oss i stort. Det här är uppfattningar som också förändras med åren och som påverkas av allt vi går igenom.
Många människor skulle förmodligen inte ens under pistolhot kunna definiera sina grundläggande värderingar, men det kvittar.
Oavsett om vi är medvetna om vilka de uppfattningarna är, så genomsyrar de alla våra tankar, vårt beteende och våra känslor. Kort sagt – det här är värderingar som styr våra liv.

Våra grundläggande värderingar är inte alltid så som vi egentligen vill att de ska vara. Ibland är de felaktiga, självdestruktiva och motsägelsefulla. Om du ständigt intalar dig själv att är för gammal, för dum eller obildad för att lyckas med något, så påverkar det hela din person. Om du känner dig värdelös, så syns det också på dig och genomsyrar allt du gör. Om du förväntar dig att misslyckas blir det också mycket lättare att också misslyckas. Med andra ord blir en felaktig grundläggande värdering ofta självuppfyllande – helt i onödan.

Fundera i lugn och ro på vilka dina grundläggande värderingar är. Försök att definiera dem genom att klä dina tankar i ord. Leta efter sådant som känns antingen svart eller vitt och försök sedan hitta undantagen som bekräftar regeln – dvs. de värderingar som verkligen berör dig. Det finns få saker i livet som ”alltid” eller ”aldrig” är sanna.
Tänk så här:

  • Vad tycker du är viktigt att lägga ned tid och energi på i livet?
  • Vilka av dina egenskaper värdesätter du mest och varför?
  • Vad tycker du är rätt och fel i tillvaron?
  • Vad vill du helst prioritera?

  • Leta själv efter fler frågor och skriv ned svaren på ett papper.
    Var så detaljerad du kan.
    Det hjälper dig att identifiera och utvärdera de tankar som styr allt du gör och alla beslut du tar – eller väljer att inte ta. Den här enkla övningen kan bli en ögonöppnare och förändra resten av ditt liv om du orkar fokusera på den tillräckligt länge, vara ärlig mot dig själv och verkligen anstränga dig.

    2. Fokusera
    Bli bättre på att hushålla med din mentala energi och fokusera på sådant som du kan kontrollera
    Alla vet att det är mentalt utmattande att oroa sig för saker som vi inte kan påverka eller kontrollera. Ändå tillåter vi oss själva att konstant slösa bort onödig energi på just sådana tankar. Ju mer vi fokuserar på att tänka på sådant som vi inte kan lösa, desto mindre energi får vi över till att orka hantera verkliga problem.
    Träna på att bli mer uppmärksam på när dina tankar söker sig till saker som du inte kan påverka. Då kan du också medvetet styra tankarna till andra, mer positiva och kreativa funderingar. Och ju oftare du lyckas störa de negativa influenserna och ersätta dem med produktiva tankar, desto fortare gör du det till en bra vana – en vana som dessutom hjälper dig att använda din mentala styrka till att verkligen lösa problem och hantera sådant som du faktiskt själv kan kontrollera.

    3. Tänk om och tänk rätt
    De flesta av oss är inte medvetna om hur mycket tid och energi vi faktiskt lägger ned på att gräma oss över gamla misstag, dåliga beslut och älta negativa tankar om oss själva. Våra huvuden är fulla av falska anklagelser, orättvisa beskyllningar och överdrivet negativa ”förklaringar” till varför vi inte gjort si eller misslyckats med att göra så. Det är också uppförstorade tankar som ”Jag kan aldrig göra någonting rätt” som begränsar oss och som gör hindrar oss från att nå vår verkliga potential.
    Lösningen ligger i att bli bättre på att avbryta de negativa tankarna innan de hinner växa sig för starka och bli för självdestruktiva. Det gör du genom att identifiera och ersätta dem med mer produktiva tankar. Det behöver inte vara extremt positiva tankar, det viktigaste är att du känner att de är realistiska. Ett konkret exempel kan vara att istället för att tillåta dig själv att tänka; ”Jag klarar inte av någonting, jag är totalt misslyckad”, så fokuserar du på att styra tanken till ett annat alternativ – tänk istället; ”Jag har mina svagheter, men jag är också bra på en massa andra saker”.
    Det tar tid och det krävs tålamod för att vänja sig vid att styra om sina tankar på det här viset. Men det fungerar faktiskt även rent praktiskt.

    4. Lär dig att utmana och tolerera obekväma situationer
    Det pratas mycket om att man måste våga ta sig ur sin ”komfortzon” för att kunna förändra på sin tillvaro - och det är precis vad den här punkten handlar om. Om du vill förändra dig själv (som i det här fallet att bli mentalt starkare), så måste du också våga förändra din vardag rent praktiskt. Så länge du går kvar i samma fotspår kommer det inte att hända någonting, hur mycket du än vill och hoppas.
    Att vara mentalt stark handlar inte som en del tycks tro om att blunda för sina känslor. Mental styrka innebär tvärtom att du vågar konfrontera olika slags känslor – och lär dig att sätta ord på dem och på så vis också bli bättre på att hantera dem. Mental styrka handlar om att acceptera sina känslor utan att låta dem kontrollera dig.
    Rädsla är ett utmärkt exempel – du vet själv hur svårt det är att tänka och handla rationellt när du är rädd. Samma sak när du är ledsen, arg eller upprörd. Vi blir lätt handfallna och paralyserade, eller fattar mindre lyckade beslut, när vi låter känslorna ta överhanden. Det är förstås en mänsklig svaghet, men det är också en svaghet som du kan lära dig att ta kontroll över.
    En mentalt stark person vet när man ska göra precis tvärtemot vad känslorna som översvämmar huvudet säger. För att våga göra saker som du inte känner dig bekväm med, så måste du våga utmana dig själv.
    Jag vet, ”måste” är ett jobbigt ord, men det finns faktiskt ingen annan utväg. Du måste våga göra mer av allt som känns obekvämt och nervöst. Det behövs bara små steg åt gången. Huvudsaken är att du ger dig själv en chans att prova nya saker och konfrontera sådant som du inte tror att du klarar av.
    Det är tjatigt att få höra att det här också kräver tid och tålamod för att lyckas, men det finns ingen annan utväg. Genom att våga utsätta dig för och lära dig att ”härda” ut jobbiga situationer, så lär du dig också att bli bättre på att hantera tillfällen som känns obekväma. Självförtroendet ökar för varje gång du utsätter dig för en stunds obehag och känner att du klarar av det – för det gör du. Och det gör dig förstås också mentalt starkare för varje nytt obehag du vågar konfrontera.

    5. Reta inte upp dig själv i onödan
    Vi ”vet” ofta exakt hur det är – men har lika ofta fel. Allt är inte alltid ser det verkar. Undvik därför att ta ut saker och ting i förskott. Ta saker och ting för vad de är. Låt bli att överanalysera och läs inte in en massa dolda budskap som egentligen inte finns i vad andra människor gör eller säger. Folk i din omgivning schemalägger i regel inte sin tid för att irritera just dig och göra din tillvaro så jävlig som möjligt.

    Många människor söker omedvetet efter sådant som gör oss förbannade eller frustrerade. Det märks, om inte annat, på insändarna i Metro. Det är ingen hejd på I-landsproblemen här – folk skriver och gnäller för att bankomaten bara lämnar ut femhundralappar, de klagar på människor som smaskar när de äter frukt i tunnelbanan och på nyinköpta skor som gnisslar när de används. Jag läste nyligen också om någon som klagade på att folk klampar ”som argsinta tjurar” när de går på bussar och spårvagnar på morgnarna och om en insändare som kräver skärpta straff för snatteri av lösgodis.
    Det är lätt att skratta åt den här sortens idioti, men tänk efter – skulle du själv kunna vara en av dessa lättretliga individer som retar upp dig på småsaker alldeles i onödan?
    Om du vill hitta något som kan göra dig kränkt, upprörd eller arg så kommer du garanterat också att hitta det - så låt bli.

    6. Utvärdera din utveckling
    Det är en lång process att förbättra sin mentala styrka. Det händer saker varje dag som gör dig starkare. Därför är det också viktigt att hålla koll på din utveckling. Vi lever i ett samhällsklimat som lurar oss att stressa i onödan. Försök att kliva ut ur hamsterhjulet då och då. Egentid är ingenting som saknas din uppskruvade vardag – det är något som du själv måste skapa. Ta en stund varje kväll och reflektera lite över vad du har lärt dig om dig själv, om dina tankar, känslor och om ditt beteende och hur du förändras lite i taget. Fundera lite på vilket ditt nästa steg är. Vad vill du förändra, förbättra och åstadkomma imorgon?


    Så där, lite att börja med

    Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

    Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

    "Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
    Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

    Tina, putasmellonme.com

    "Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
    Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

    Anna Bengelsdorff, Ellos

    "Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
    Mia Rieder

    "Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
    Ulf Engerby, Qbranch AB

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

    Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

    Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

    Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap