I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

4 effektiva sätt att tysta din inre kritiska röst och återta kontrollen över ditt självförtroende




Alla hör den. Somliga hör den högre och varje dag. Vi pratar om den där inre rösten som bara klagar och kritiserar dig för allt du gör. Den som skriker åt dig att du är värdelös, talanglös och korkad – och som sänker din självkänsla och ditt självförtroende helt i onödan. Det är den rösten som påminner oss om det minsta lilla misstag vi råkar göra och som tiger när vi lyckas med någonting. Nu är det dags att tysta den där kritiska inre rösten för gott.

1. Fira även minsta lilla framgång
Om du är som de flesta människor, så minns du oftare dina misstag än dina framgångar. Vi deppar för minsta lilla fel och blundar för alla småsaker som vi faktiskt gör rätt och gör bra. Poängen här är att fira varje liten avslutad sak. Vänta inte tills du har slutfört något stort. Låt inte din vardag bli en fråga om ”allt eller inget”. Säg åt din inre kritiker att hålla käften. Allt behöver inte vara perfekt. En avslutad sak är alltid en framgång – låt det vara tillräckligt och fira det även om du inte riktigt lyckades göra allt som du hade planerat. Att fokusera på framgångar istället för misstag höjer självförtroendet och skapar en vana att förvänta sig nya framgångar istället för nya misstag. Och regeln är enkel – vi får alltid exakt det vi förväntar oss.

2. Det är inte antalet arbetstimmar som är det viktigaste
Det här är ett vanligt problem för egenföretagare. Arbetstider är inte så viktigt som alla tror ibland. Det är aldrig antalet timmar som du tillbringar på kontoret eller med dina arbetsuppgifter som är det viktigaste, utan resultatet av dina ansträngningar. Säg att du har lyckats pricka av allt på din ”Att göra”-lista redan strax efter lunch en dag. Din inre röst vrålar åt dig att det är omöjligt, att du inte har jobbat tillräckligt hårt. Men det har du ju – checklistan är beviset på det, så ta ledigt resten av dagen. Känn dig nöjd med vad du har uträttat och belöna dig själv genom att koppla bort jobbet för dagen.
Men var beredd på att få kämpa ett tag för att komma över känslan av att ”smita” och inte jobba tillräckligt mycket. Det här ”måste vara duktig”-syndromet är så djupt rotat i vårt undermedvetna och så fast förknippat med gamla oskrivna regler om att man inte har jobbat tillräckligt mycket om man inte tillbringat sina åtta timmar på kontoret. Trots att du har ”svart på vitt” att du gjort allt du ska och att du är din egen chef, får det dåliga samvetet röst av din inre kritiker. Men var tuff mot din inre gaphals. Våga koppla av när du har gjort ditt jobb, oavsett vad klockan är – och i synnerhet om det fortfarande råkar vara ”arbetstid” enligt Bror Duktig-samhället därute.

3. Lura din inre röst
Det här är ett enkelt knep som hjälper dig att övervinna känslan av otillräcklighet, trots att du redan klarat av ditt uppsatta mål. Säg att du har jobbat hela dagen. Du känner dig trött och vill ta en paus, men din inre kritiker fortsätter att gapa på dig att ”sluta slappa”. Istället för att kämpa vidare, så gör något litet enkelt som inte kräver så mycket tankeverksamhet och energi, men som ändå är tillräckligt för att ”accepteras” som en ”vettig” arbetsuppgift av din inre kritiker. Det kan räcka med att ringa ett samtal eller svara på ett mail som du skjutit upp för att din kritiska röst ska tystna och du kan slappna av för resten av dagen.

4. Fokusera på här och nu
Gör skillnad på nu och då. Det är normalt att tänka tillbaka på gamla misstag. Det är nyttigt att se gamla misstag som erfarenheter och att lära av fel som man gjort. Men det är så lätt att älta gamla synder och så svårt att släppa taget. Problemet med att hänga fast vid tidigare misslyckanden är att de ofta blir grogrund för nya misstag. I regel får vi alltid precis det vi förväntar oss, så förvänta dig framgångar istället för motgångar. Nästa gång din inre kritiker börjar påminna dig om gamla misstag, dåliga vanor eller mindre lyckade satsningar, så avbryt den genom att högt säga; ”Det var då, det här är nu”. Kom ihåg att det är alltid du själv som bestämmer hur din inre röst ska behandla dig. Tillåt inte den att säga negativa saker. Du kan alltid förändra dig själv. Välj att bli den du vill bli. Välj att bli modig, självsäker, ambitiös, fokuserad och lugn. Påminn det för dig själv varje gång den inre rösten börjar gnälla genom att högt säga; Idag väljer jag att vara glad, positiv, energisk eller vilket sinnestillstånd du nu än väljer att fokusera på.
Och kom ihåg – du kommer inte att lyckas tysta din kritiker på en gång. Det krävs tålamod, men fortsätta att säga emot varje gång rösten vill trycka ner dig. Det är du som väljer hur du vill se på dig själv – om du vill definiera din person efter dina misslyckanden eller efter dina framgångar. Det är upp till dig själv att välja hur din röst ska tilltala dig – med respekt eller med förakt.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se