Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

40 sätt att bli av med stressen i ditt liv


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Du har hamnat här för att du känner dig stressad, så först - ta det lugnt en stund. Det du får här är ett stort antal tips om att slippa stress och alla kommer inte passa dig. Skriv ner dem som du vill prova -de som du känner fastnar hos dig.


40 sätt att ta bort stress från ditt liv


1. Vad tycker du är fantastiskt roligt att göra? När gjorde du det senast? Att ha en hobby eller något annat som är absorberande och får dig att släppa jobbet är den bästa medicin som finns mot stress.

2. Ta en nostalgitripp. Ofta hjälper det att titta på gamla bilder eller filmer. Titta på gamla minnen av härliga resor, fester eller lyckade projekt som du varit inblandad i. Det skapar en skön känsla i kroppen och du ser att det finns annat i ditt liv än den där enormt jobbiga och krävande projektledaren som du har och som bara gör livet surt för dig.

3. Stöd inte negativa tankar. Stress kan orsaka känslor av avundsjuka, hat och hämnd och andra låga känslor. Det här är bara en övergående fas av stress och om du vet det kan du också trycka bort de tankarna och sluta slösa bort tid på dem.

4. Skäm bort dig själv. Det är alltid en bra idé att göra något bra för sig själv när stressen kommer. Gå till frissan, nagelfixaren eller få massage. Köp något kul till dig själv eller gör något annat som Martin Luther skulle anse som helt onödigt.

5. Släpp det här med att ha för höga förväntningar.
Mycket stress kommer från att vi tror för mycket på det vi gör. Missförstå mig rätt, det är givetvis viktigt att tro på det vi håller på med, men vi måste också bli visare av erfarenheten och inte bygga upp irrationellt höga förväntningar. Inse istället att saker och ting kommer att ta sin naturliga väg och att du kommer att få det du vill till slut. Börja istället därför med att ha lite lägre förväntningar på saker och ting, så kommer du också att få fler positiva överraskningar.

6. Kolla vad du har åstadkommit idag. Ett bra sätt att se vad man faktiskt har gjort och kommit framåt med är att göra ett bokslut varje dag. Då kan du lättare se vad du har gjort med den här dagen och varför det var viktigt att du var på jobbet. Om du märker att det är få saker som var viktiga är det inte konstigt att du är stressad. Ändra på dina rutiner.

7. Lär dig av erfarenheter. När du möter ett nytt problem, försök att minnas vad du har gjort åt liknande problem tidigare. När man är stressad springer man runt som en huvudlös höna istället för att lita på erfarenheten.

8. Bli en person som ställer mer frågor. Varför gör vi det här? Vilken är nyttan? Kan vi göra det på ett lättare sätt? Kan vi göra det på ett snabbare sätt? Kan någon annan än jag göra det bättre?

9. Rensa ut gammalt skräp inombords. Det var länge sedan det var generande att träffa en psykolog eller en terapeut. Om du ruvar på gamla saker längst in i själens garderob, anlita ett proffs och rensa ut allt som tynger dig. Det är inget konstigt utan bara ett tecken på att du tar hand om dig själv. På köpet får du ett bättre och mindre stressigt liv.

10. Skapa tid till dig själv. Om du går upp en halvtimme tidigare varje morgon, så får du mer tid för bara dig själv. Det här kan vara extra viktigt för småbarnsföräldrar som ändå ägnar större delen av dagarna och kvällarna med att få vardagslivet att gå ihop. Du kan skapa en helig halvtimme för dig själv om du bara vill.

11. Bli bättre på att kontrollera dig själv. Det här behöver vi alla bli bra på eftersom det hela tiden är så mycket som pockar på vår uppmärksamhet. Skriv gärna ner allt du gör under en veckas tid och till vad din tid försvinner. Du kommer att upptäcka många tidstjuvar som du kan göra något åt för att få mer tid till det som verkligen är viktigt.

12. Har du skolbarn hemma och alltid känner att du måste baka till deras utflykter och vara en perfekt mamma/pappa? Det finns färdiga bullar att köpa. Och du måste inte gå på varenda föräldramöte.

13. Ge din hjärna näring. Läs böcker, lös korsord, spela schack och TV-spel som kräver tankekraft. Om du håller hjärnan aktiv kommer den också att svara bättre när du behöver den som mest.

14. Ge själen näring. För en del är det genom religion, för andra genom naturen, musik, konst, en hobby eller meditation.

15. Bli mer en krigare än ett tyst offer. Om du till exempel missar tåget, börja inte oroa dig för det. Det kommer alltid ett nytt tåg. Om du inte kan förstå vad din chef står och babblar om, fråga. Om dina kollegor jobbar med något som du också ska bli inblandad i och som du inte förstår syftet med – ifrågasätt.

16. Skriv ner dina stressmoment. Ta ett papper och dela upp det två kolumner. Lista allt du oroar dig över, som orsakar stress och som du kan ändra på i den vänstra kolumnen. På den högra sidan skriver du upp allt det som du inte kan göra något åt. Nästa steg är att göra något åt det som finns i den vänstra kolumnen och sluta tänka på de saker som du har skrivit upp i den högra.

17. Nästa gång du åker på semester, köp med dig en lokal souvenir. Ju kitchigare desto bättre. Ställ den på ditt skrivbord, så kommer du att tänka på din härliga resa varje gång du ser den.

18. Lägg in en belöning till dig själv att hämta ut när du har gjort det som står i din plan. Belöningen ska sporra dig och få dig på gott humör.

19. Ta inte allt som andra säger så allvarligt. En del personer är experter på att anlägga ett stressat ansiktsuttryck och påstå att det jobb du får nu är jättebråttom att få färdigt. Fråga alltid hur bråttom det egentligen är och varför det är så bråttom. Fråga också varför du får det så sent om det nu är så viktigt att få klart så fort. Du måste lära andra människor hur de ska göra för att få dig med sig på rätt sätt. Nästa gång kommer du antagligen att få jobbet tidigare.

20. Var tacksam för det du har. Hur många människor i världen har fått samma ansvar som du? Du behöver inte möta krig, svält, sjukdomar, dålig ekonomi och arbetslöshet som hundratals miljoner andra människor i världen möter.

21. Sätt dig ner och dra långsamma djupa andetag i början av varje arbetsdag. Tänk på vad du vill åstadkomma med den här dagen. Är du på? Tro på dig själv. Kör!

22. Håll dig sams med folk. Det gör man bäst genom att leta efter saker man har gemensamt och strunta i det man inte har gemensamt. Enkelt. Om du håller sams med dina medarbetare kommer stressnivåerna att sjunka direkt.

23. Var diplomatisk och taktfull. Undvik att bete dig ilsket eller otåligt även när du är frustrerad. Att uttrycka ilska på jobbet resulterar alltid i hämnd på något sätt. Det kan resultera i allt från att någon “glömmer” att bjuda in dig till ett möte eller en fest till mobbning och rena elakheter.

24. Ge folk komplimanger på jobbet. Vi älskar komplimanger och den som säger något uppskattande är ju alltid en trevlig person som man gärna hjälper lite extra när det behövs.

25. Tillåt livet att jobba genom dig. När du förstår att du bara har ett liv och att tillvaron tar hand om allting, så kommer du att inse att alla problem också har en lösning och alla situationer kommer att tas om hand, bara du tillåter det. Det låter flummigt, men det är sant.

26. Tro på att andra människor klarar av att göra saker och ting utan att du hela tiden måste kolla dem. Många som har svårt att tro på andras förmåga och vill göra allt själva är rädda för att det ska bli fel om någon annan gör det. En annan kategori vill inte att andra människor ska göra saker eftersom att de är så rädda om sitt eget område. Vem av dem är du? Skulle du bli mindre stressad om du vågade tänka friare?

27. Framtiden är bara en fantasi. Kan du verkligen vara säker på vad som kommer att hända i framtiden? Den uppenbara sanningen är att du inte ens kan vara säker på vad som ska hända om en minut, du bara tror det. Det är en fantasi skapad av din hjärna.Oro och stress är resultatet av att man tänker sig en läskig framtid som inte ens är realistisk. Att tänka mer positivt handlar om att stanna kvar i verkligheten och hantera nuet istället för att oroa sig för framtiden. Allt du behöver göra är något bra just nu.

28. När du känner stressen komma krypande, se till att ha en leksak som du kan klämma på eller bara hålla på med i handen en stund. Du kommer att känna dig mindre spänd och skapar på så vis en bättre förmåga att koncentrera dig på det jobb du har att göra om en stund. Så enkla är vi människor.

29. Sök efter sidor på nätet som innehåller humor och som du kan besöka när du känner att allt är skit. Själv gillar jag att söka efter folk som ramlar på Youtube och det livar alltid upp mig att se hur någon försöker kliva ombord på en båt, men istället ramlar i vattnet. Ju högre svansföring och ju snyggare klädd personen är, desto roligare har jag. Stressen släpper direkt. Pröva själv.

30. Ha saker runt omkring dig på jobbet som du gillar. Det kan vara bilder på din familj, dina drömmål eller leksaker. Det ger både perspektiv på tillvaron och skapar en mer stressfri miljö.

31. Glöm inte att ha kul när du är ledig. Samla familjen och vänner och ha trevliga helger och gör saker som ger dig energi, så är du bättre rustad för tuffare perioder på jobbet.

32. Den som är bra på att planera stressar mindre både privat och i jobbet. Om du inte är bra på att planera är det nästan omöjligt att slippa stress. Lär dig det på en kurs eller av någon som du känner som alltid ser lugn ut fast du vet hur mycket han/hon egentligen har att göra.

33. Den som vill åstadkomma mycket måste lära sig att prioritera mera. Gör en lista på allt du vill göra och lägg det viktigaste först. Gå sedan neråt i listan efter prioritet. Det låter självklart, men faktum är att du inte har all tid i världen hur mycket du än vill att det ska vara så.

34. När du planerar, så lägg in tid för avbrott och förändringar också. Om du har pressat ditt schema så hårt att du inte kan bli avbruten i en kvart, så kommer du att bli tokstressad. Arbetslivet är nämligen ett krig mot oplanerade avbrott och förändringar som du aldrig kan förutse. Det du kan göra är att planera in avbrotten i schemat.

35. Ta raster några gånger varje dag. Det är som att växla ner när du är ute och kör. Lika lite som du hela tiden behöver köra på den högsta växlen, behöver du pressa dig själv på jobbet under hela arbetsdagen. Varken din bil eller du själv mår särskilt bra av att hela tiden gå på högvarv. Du behöver vila hjärnan för att bli effektivare och mindre påverkad av stress.

36. Var medveten om ditt eget beteende. Det betyder att du ska hålla lite koll på hur du känner dig och hur du beter dig. Det är den utlösande faktorn i ditt medvetande som säger att ”nu orkar jag inte höra mer i den här diskussionen och snart höjer jag rösten” du ska kolla efter. Om du håller koll på dig själv så här, så kommer du snart också att lära dig vad din stress beror på.

37. Vad är det för positivt och kul som har hänt idag?
Så brukar jag fråga mig på vägen hem från jobbet. Det är en väldigt bra fråga eftersom den visar att mitt i alla deadlines och ”folk som vill saker”, så har det funnits långa eller korta stunder som har varit väldigt positiva. Det är också en väldigt bra fråga att ställa till dina familjemedlemmar vid middagsbordet för att lära även barnen att också bättre se och uppskatta de ljusare sakerna i livet.

38. Undvik personer som gör dig stressad. Om någon person konstant orsakar stress i ditt liv och du inte kan förändra det, begränsa tiden du tillbringar med den personen eller avbryt relationen helt.

39. Undvik brännande ämnen. Om du blir upprörd över religion eller politik, undvik då att prata om sånt. Jag undviker alltid att prata om skatter eftersom det upprör mig att pengarna inte går till det jag vill (dvs till dem som verkligen behöver pengarna och inte till hattmuséer i Borlänge och sånt idiotiskt). Jag kan inte ens skriva om skatter utan att bli arg över att politikerna ser skatter som en självklar inkomstkälla som de kan göra som de vill med. Usch! Jag vill att vi ska skicka TV-programmet ”Lyxfällan” på landet Sverige och se var våra skattepengar egentligen tar vägen – och sedan kan vi sänka skatterna för alla. Du ser själv hur stressad jag är!

40. Till sist - Klä dina känslor och tankar i ord. Att skriva ner sina känslor gör att du slipper bära dem inombords. Dessutom fungerar skrivandet som ett sätt att börja se lösningarna på det som stressar upp dig. När du måste formulera stressen för dig själv, så ser du också lättare vad du kan göra åt problemen.

Läs gärna boken här nere - den hjälper...

Lästips som andra har gillat

Gör det nu - eller ångra dig i graven

”Fem poäng av fem! Perfekt språk – direkt till läsaren. Det finns sammanfattningar, frågeformulär, saker att komma ihåg eller tänka på. Personlig, tydlig och med stor empati. Man får tillit till författare från första raderna – det syns direkt att han vet vad han skriver om. Uppmuntrar och vägleder. Lagom djup, mycket psykologisk och väldigt nyttig. Boken hjälpte mig att förstå mig själv bättre. Jag fastnade i vissa avsnitt och fick läsa om dem, t. ex, om beroende av andra människor, då fick jag tänka om mina relationer med de andra och förstå att det är/var bara bra att släppa taget och gå vidare, att bli mer vuxen och oberoende.”
Marina Wallin, Stocka

”Jag blev lite besvärlig för familjen hemma efter jag läst boken men också otroligt peppad och glad, mycket för att jag förstod att det faktiskt finns fler som är som jag och det går att göra något åt det. Jag började sakta tänka i andra banor. Jag är inte dålig på att genomföra saker, men är av den oroande karaktären som funderar väldigt mycket på "vad som kan hända längre fram" och går in i en ond cirkel som stjäl otroligt mycket energi. Förändringarna började sakta ta form allt efter sidorna i boken och nu känns livet enklare, roligare och nu tar jag rätt steg och gör rätt saker i mitt liv. En bok att ha med sig lång tid.”
Anette Dahlgren, Trekanten

”Man får sig en tankeställare att tiden går men det man lär sig är att det inte är för sent att starta nya projekt och utmaningar... Boken innehåller många tänkvärda kapitel som faktiskt hänger ihop med mental träning också...”
Maud Gradh Karlsson

”Det bästa med boken var sättet den var skriven på, enkel att förstå och gav konkreta tips.
Den har absolut hjälpt mig, den gav mig verkligen en spark i baken och fick mig att inse att det bara var att bestämma sig! Jag kommer förmodligen läsa om den flera gånger. Jag skulle rekommendera den till alla, även den andra boken jag köpte, "Rivstart" var hur bra som helst.”

Emelie Karlsson, Ulricehamn

”Den svenska modellen bygger bland annat på trygghetsnarkomani, och den här boken utmanar oss att lämna detta trygga landskap. Boken har fått mig att tänka till och i högre grad värdera vad jag sysslar med (och inte sysslar med). Den har påverkat mina vägval inför framtiden i en hälsosam riktning (och gjort mig mindre beroende av trygghet). Köp den!”
Lollo Vestlund

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap