Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

9 sätt att bota deppiga stunder


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Du vet exakt hur det känns – livet verkar ha gått i stå. Ingenting händer. Allt är precis som vanligt. Vardagen rullar på i samma gamla, trötta hjulspår. Man kan ju bli deprimerad för mindre. Men varför inte skapa möjligheter till något nytt och spännande istället för att bara vänta på att de (kanske) ska dyka upp? Här kommer en handfull enkla, men effektiva tips på hur du kan förändra din enformiga tillvaro och bota din livsleda.

1. Bli äventyrligare
Sluta tänka på att det finns saker som du inte kan, får eller borde göra. Och skyll inte på din ålder, ditt kön, ditt jobb eller din brist på tid för att bara lägga dig på soffan efter jobbet och tycka synd om dig själv. Livet blir vad du själv gör det till. Du är aldrig för gammal, för trött eller för feg för att göra något nytt. Kliv ut ur din komfortzon. Ge dig ut på äventyr. Gör något som du aldrig vågat göra förut. Det kvittar egentligen vad du gör – bara du gör något som får det att kittla i maggropen. Lämna ditt söndercurlande, ängsliga och välstädade alter ego hemma och börja ta lite risker.

2. Utmana din hjärna
Nya rön visar att intellektuell inaktivitet ökar risken för att drabbas av Alzheimers. Det borde inte förvåna någon. En inaktiv och uttråkad hjärna skapar en håglös, deppig och trött person som dessutom blir lättare mottaglig för fysiska sjukdomar. Lös korsord, Sudoku och lägg pussel varje dag. Det håller hjärncellerna i trim och piggar upp humöret.

3. Lyssna på musik
Musik är en mirakelkur för att blåsa bort deppiga tankar. Lyssna på musik som du gillar – eller varför inte utmana dig själv och lyssna på musik som du tror att du inte gillar? Att lära sig spela ett instrument ger din självkänsla ett ännu större lyft. Dessutom är det enormt kul att själv skapa musik.

4. Börja måla
Varför är du deppig? Försök fånga dina tankar och känslor med pensel och färg. Och tänk inte ”Jag kan inte måla”. Konst blir vad du själv gör det till. Låt dig inte begränsas. Jämför dig inte med Picasso, Monet och Chagall. Det viktiga är att du låter färgerna flöda och hitta ett sätt att uttrycka dig på med en pensel och färger.

5. Skriv dagbok
Och skriv precis vad du tänker och känner. Att klä dina tankar och dina bekymmer med ord gör problemen lättare att definiera och hantera. Strunta i om det blir grammatiskt korrekt eller inte. Språket och meningsbyggnaderna är inte det viktiga här – det viktiga är att du uttrycker dig och identifierar dina mörka tankar.

6. Läs om andra människor
Läs biografer och böcker om människor som övervunnit svårigheter, gjort spännande upptäckter eller skapat nya saker. Dels får du perspektiv på dina egna problem, dels är det befriande att låta sig försvinna in i andra människoöden och skingra tankarna genom att glömma sin egen dystra tillvaron för en stund.

7. Dansa
Det finns åtskilliga studier som visar det är lika nyttigt för psyket som för kroppen att dansa. Säg inte att du inte kan dansa – det finns inget som heter rätt eller fel när det gäller att röra sig till musik. Och du behöver varken gå på disco eller nattklubbar. Det är bara att plugga in hörlurarna och dra på volymen. Det finns t.o.m. kurser där folk lär sig dansa bort sina depressioner.

8. Simma
Det är en perfekt lösning om du både vill motionera och få en stunds avkoppling. Det är något väldigt speciellt med vatten. Vatten skapar harmoni – även om du befinner dig i ett badhus med tjoande barn.

9. Spring ifrån från dina bekymmer
Att springa är en urgammal, nedärvd och naturlig instinkt hos människan. När vi känner oss hotade, så flyr vi. Att springa är att springa bort från faran (deprimerande tankar). Mängder av studier och forskningsrön har visat att det är extremt nyttigt att jogga, både för det fysiska och psykiska välbefinnandet. Du får ett starkt och friskt hjärta på köpet, samtidigt som du glömmer bort dina jobbiga tankar om du gör det till en vana att springa varje dag.

Så där, lite att börja med

Hur du motiverar dig själv när allt suger

Hur du motiverar dig själv när allt suger

"Det är invikta sidor, understrykningar och det känns som att jag var tillbaka i skolbänken och läste favoritämnet igen. Det är så mycket som är bra att det är svårt att börja. Jag gillar tonen, ämnena och det konkreta tilltalet. Det här kan vara den bästa bok jag har läst inom ämnet personlig utveckling. Och då har jag läst många!"
Henrik Persson, Hisingen

"Jag fick den här boken i handen av en vän som läst den. Han tyckte att jag behövde lyftas upp och jag var skeptisk till att en bok skulle kunna hjälpa mig med det. Men snart satt jag där och log. Fantastisk bok som verkligen visar konkret hur man ska få fart på sig själv. Jag ska snart köpa ett exemplar själv."
Daniela Björklund, Sigtuna

"Det bästa med boken är att den är rolig också. Författaren har en skön förmåga att både visa hur man ska göra och samtidigt skoja om våra tillkortakommanden som människor. Kul. Bra. Rekommenderas."
Krister Nordström, Vellinge

"Den här boken har hjälpt mig att göra mina arbetsveckor mycket roligare. Jag har känt mig träffad många gånger och skulle vilja spela tillbaka tiden 20-30 år och gjort saker annorlunda från början."
Peter Stensson, Oxie

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap