I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

5 saker som du alltid oroar dig för – och 5 smarta knep för att sluta oroa dig




Alla vet att oro sällan för något gott med sig – och att vi ofta oroar oss helt i onödan. Vi vet att vi bara kan förbereda och skydda oss till en viss gräns. Vi är medvetna om att det alltid finns saker som vi inte kan kontrollera eller påverka och att det finns alltid en risk att något kan gå fel – men det mesta som vi är rädda för inträffar aldrig. Ändå kan vi inte låta bli att oroa oss. Är det inte väldigt märkligt att vi ständigt låter ett ”tänk om ”styra så mycket av vår tillvaro?
En anledning till att vi gärna ältar oro är att vi övertygar oss själva om att inget dåligt kommer att hända om vi förväntar oss att något ska gå fel. Oron i sig blir till ett slags garanti för att vi ska slippa misslyckanden och besvikelser. Ett sätt att försöka kontrollera något som vi inte kan påverkar. Vårt undermedvetna säger; ”Om vi inte förväntar oss något bra, så kommer heller inget dåligt att hända”. En oro som inte visar sig leda till någon hemskt blir då ett slags belöning – alltså fortsätter vi att oroa oss.

Här är fem orsaker till varför vi fortsätter att oroa oss:

1.Om jag tar ut misslyckanden och besvikelser i förväg, så kommer bakslagen inte som någon överraskning
Ingen gillar att bli överraskad negativt. Därför inbillar vi oss gärna att vi kan påverka saker och ting som vi i själva verket inte alls kan påverka. Genom att förvänta oss att något dåligt ska hända, så övertygar vi oss själva om att besvikelser är oundvikliga – om vi inte redan i förväg förväntar oss att de ska inträffa.

2.Det är bättre att förekomma än att förekommas
Det här är egentligen en förlängning av innebörden av den förra punkten – och som låter mycket bättre på engelska än svenska; ”It's better to be safe than sorry”. Man kan också se det som skrock att intala sig själv att allt kommer att gå bra om man bara inte tar ut glädjen i förskott. Det är lätt att övertyga sig själv att tro att om vi slutar oroa oss, så tar vi inte heller saker och ting på riktigt allvar – och då kommer skiten definitivt att fastna i fläkten. Därför är det bättre att inbilla sig att det är säkrare att ligga lågt och inte utmana ödet. Problemet är att om vi oroar oss konstant, så vågar vi aldrig riktigt tänja på gränserna och ta reda på vad som händer om man bara gör sitt bästa och låter saker gå sin gilla gång. '

3. Oro visar att vi tar saker och ting på allvar
Det är i alla fall vad vi intalar oss själva. Och oro kan ibland vara ett tecken på att vi verkligen bryr oss om något eller någon – men allra oftast innebär det bara att vi övertygar oss själva om att vi måste oroa oss för att visa att vi tar saker och ting på allvar. Tänk på att det är stor skillnad på att oroa sig och att verkligen göra något för att förhindra eller förekomma problem, misslyckanden och besvikelser.

4. Oro fungerar som en drivkraft
För många människor kan det vara så. Det är lätt att tro att man blir mindre effektiv och fokuserad om man inte oroar sig för resultatet av det man ska göra. Men tänk på att det är stor skillnad på att oroa sig för sådant som vi inte kan påverka och konkret problemlösning.

5. Oro fungerar som problemlösning
Det är vanligt att inbilla sig att det är tack vare oro som vi hittar lösningar på våra problem. I själva verket är det tvärtom – oro begränsar vår förmåga att hitta konkreta lösningar. Det gäller att påminna sig själv om skillnaden mellan konstruktiv problemlösning och att bara låta oron rasa fritt utan någon verklig förankring i verkligheten. Fråga sig själv – vilken är skillnaden mellan att ta itu med ett problem och att oroa sig för vad som skulle kunna hända?

Okej, nu har du blivit påmind om att det är dumt och onödigt att oroa sig - och att vi ofta oroar oss helt i onödan. Men hur gör man då för att sluta oroa sig? Går det verkligen?
Svaret är … njaäe.

Det går aldrig att förhindra oro. Det kommer alltid finnas något att oroa sig över, oavsett om det handlar om verklig oro eller oro utan någon som helst grund. Oro är en naturlig del av livet. Det är bara att acceptera det. Men det finns däremot en del enkla knep man kan använda för att lära sig kontrollera sin oro.

1. Ta en time-out

När vi är konstant oroade ökar också stressen i kroppen. Nerverna är på helspänn. Psykisk spänning resulterar även i fysisk spänning som lurar oss att tro att vi måste ta oron på blodigt allvar – just för att vi känner oss så oroliga. Då måste det ju också finnas en verklig grund till oron, eller hur?
Nja, hjärnan är skicklig på att luras. Oron är många gånger en illusion. Gör motstånd. Ta en paus och ifrågasätta din oro. Andas djupt i tre minuter och låt inte oron tvinga dig till impulsiva val och handlingar. De finns enkla meditationsövningar som du kan lära dig och använda ett par minuter för att minska oron i sådana här lägen.

2. Du har alltid ett val
När oron blir för påträngande slutar vi tänka rationellt. Istället låter vi känslorna och rädslan ta över. Men sanningen är att du alltid har möjlighet att själv välja hur du vill reagera om du bara ge dig tid och tålamod att analysera oron en minut eller två. Om du väljer att inte agera instinktivt, så kommer du ofta att upptäcka att du faktiskt har flera olika alternativ till en lösning på din oro.

3. Acceptera ovissheten
Om inte ”om” hade funnits, så hade vi alltid haft facit på förhand – och sluppit oroa oss för vad som kanske, eventuellt skulle kunna hända. Många gånger är det ovissheten i sig som är värst. Det är ovissheten som skapar oro – och problem som ännu inte finns och kanske heller aldrig uppstår. Det finns inga garantier och därför är det också helt onödigt att slösa energi på att försöka påverka sådant som vi aldrig kan kontrollera. Du kommer aldrig att i förväg kunna vara helt säker på någonting – och det är heller inte särskilt viktigt. Istället för att fortsätta låta oss bli uppslukade av den här osäkerhetskänslan, så är det bättre att lära sig acceptera ovissheten som en naturlig del av livet.

4. Lev mer i nuet
Oro handlar ofta om saker som kanske kan hända imorgon eller i framtiden. Lär dig att fokusera mer på här och nu. Koncentrera dig på vad du gör just idag. Det slår effektivt undan oron för morgondagens eventuella bekymmer och problem.

5. Konfrontera din rädsla
Oro är till för att skydda oss från sådant som vi är rädda för. Därför kan man ibland se på oro som något nyttigt och hälsosamt. Men oron hindrar oss också från att ta reda på om våra rädslor verkligen är befogade eller bara ren inbillning. Om du aldrig vågar konfrontera din rädsla, så växer den sig bara starkare. Om du å andra sidan gör det till en vana att utmana din rädsla, så kommer du ofta att inse att rädslan ofta var överdriven eller helt obefogad.
Ställ dig själv frågan; ”Vad är det värsta som skulle hända om jag gör så här?”. Och ”skulle jag kunna hantera konsekvenserna om det värsta tänkbara skulle inträffa”? Svaret blir ofta att det värsta tänkbara sällan eller aldrig kommer att inträffa och att du mycket väl skulle kunna hantera konsekvenserna av det. Öva på att ifrågasätta din rädsla. Finns det verkligen någon grund för det ju är rädd för eller är det bara inbillning? Och även om din rädsla visar sig vara befogad, finns det alltid möjlighet att lyckas övervinna den. Glöm aldrig det.

Nu har du lite att börja med Sluta oroa dig, livet är för kort för det.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se