Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

20 frågor att ställa till dig själv innan du accepterar ett nytt jobb

Ja! Toppen. Du har fått ett jobberbjudanden. Kul.
Men innan du accepterar det nya jobbet är det smart att avsätta några minuter för att verkligen utvärdera jobbet och se hur bra det passar dina mål.

Det är jobbigt att söka jobb.
Det är ångestfyllt, långsamt och stressande. Just därför hoppar många på det första rimliga erbjudande de får utan att tänka på lite längre sikt. Det är därför många blir hoppjerkor (minns du ordet– googla annars. Det var en kul kampanj under industrisamhällets glansdagar). Om du inte tar dig tid till att tänka ut vad du verkligen vill ha ut av ett nytt jobb och se om det du blir erbjuden verkligen passar dig, så kan du få betala dyrt för det senare.

Det smartaste du kan göra när du blir erbjuden ett jobb är att hitta en objektiv person som kan hjälpa dig att se på fördelar och nackdelar. Sedan kan du bestämma dig om det är värt tiden, ansträngningen och stressen det innebär att anta en utmaning som känns större än du egentligen tänkt dig just nu.


Här kommer tjugo frågor att ställa till dig själv

• Är jobbet bra för min karriär på lång sikt? Om inte, vad erbjuder det här jobbet mig i form av erfarenhet, kontakter, utbildning etc. som sätter mig i ett bättre läge för att nå mina långsiktiga mål? Hur länge måste jag stanna för att få de fördelarna?

• Om det är ett kortsiktigt karriärsteg, vilket är syftet? Springer jag ifrån något som jag inte vill ha eller springer jag till något som jag verkligen vill ha?

• Kommer jobbet att utmana mig intellektuellt?

• Förstår jag vilka förväntningar som kommer med tjänsten?

• Kommer jag att klara av och känna mig bekväm med arbetsuppgifterna som jag får ansvar för?

• Kommer företaget att ge mig de nödvändiga resurserna för att jag ska lyckas?

• Kommer jag att få utnyttja min talang och mina kunskaper i jobbet?

• Kommer jag att kunna bidra på ett värdefullt sätt?

• Kommer jag att känna mig stolt över att vara en del av företagets varumärke, produkter/tjänster?

• Verkar det som att företagskulturen överensstämmer med mina egna värderingar?

• Ligger arbetsplatsen bra placerad i förhållande till mitt hem? Kommer pendlandet att bli ett problem och i så fall hur löser jag det?

• Har mina kontakter med andra anställda varit trevlig och positiv?

• Kan jag se mig själv känna mig hemma socialt med de andra medarbetarna?

• Verkar min närmaste chef vara en bra person som jag kan lära mig av?

• Passar arbetsmiljön mitt eget arbetssätt?

• Kommer jobbet att kännas tillfredsställande professionellt?

• Kommer jobbet att ge mig tillräckligt bra ekonomi för att jag ska kunna hålla en bra levnadsnivå? Om inte, kan det göra det i framtiden?

• Är förmånerna bra?

• Finns det utrymme för personlig utveckling i företaget?

• Finns det några möjliga problem som jag kan förutse om jag säger ja till jobbet?
Om så är fallet, hur ska jag lösa dem?

Ja, det är svårt att svara på det här redan nu, men det är bättre att ställa frågorna innan du hoppar på tåget och efter två månader som anställd upptäcka att du är missnöjd med svaren.

Boktips för dig:
Stressfri på jobbet

Stressfri på jobbet

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se