Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 smarta sätt att leva ett lyckligare och mer meningsfullt liv


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

”Lycka är ett tillstånd av aktivitet”.
Det sa den grekiske filosofen Aristoteles en gång. Det betyder att man inte är lyckligare än man gör sig – och att lycka är ett begrepp som ständigt kan omdefinieras. Ibland är lycka att träffa sitt livs stora kärlek. Ibland räcker det med att få svalka sig med en kall öl i sommarhettan eller äta sin favoriträtt för att man ska känna sig lycklig Lycka blir, med andra ord, ofta vad vi själv gör det till, både i stort och smått.

Att vara lycklig kräver att vi gör något. Det är svårt att vara deppig och må bättre av att bara sitta och vänta på bättre tider utan att åtminstone försöka förändra situationen. Ibland behövs det inte så stora saker för att vi ska tänka om och känna oss på lite bättre humör. Den mänskliga hjärnan är lättmanipulerad – om du vet hur du ska lura den att tänka.
Här ska du få lite tips på hur du kan ta kontroll över din hjärna och lura den att tro att du är lyckligare även om du kanske är lite deppig.

1. Motionera
Det finns få saker som är så effektiva för att sluta älta problem, oroa sig och fokusera på här och nu som att träna. Det kvittar vad du gör – simma, gå på gym, dansa, boxas eller jogga. Allt annat försvinner när du får ett skönt ”tunnelseende” och låter dig bli uppslukad i en fysisk aktivitet. Att du dessutom blir hälsosammare rent fysiskt är förstås en bra bieffekt.

2. Skapa struktur
Struktur är kanske inte det första man tänker på när man tänker ”lycka”. Men så enkla saker som att städa upp, kasta skräp, skriva ”Att göra”-listor, göra upp ett schema och organisera tillvaron lite skapar en skön känsla av välbefinnande. Att känna sig nöjd och rent konkret kunna se att man har åstadkommit något blir också ett slags lycka.

3. Utmana dig själv
Gör saker som du aldrig gjort förut eller som du tror att du inte klarar av. Utmana dina påhittade begränsningar. Gör något nytt varje dag eller åtminstone en ny sak varje vecka. Måla, skriva, sjung, lär dig spela ett instrument.

4. Tänk positivt
Sätt upp bilder på personer, platser, händelser och saker som påminner dig om lyckliga stunder. Gör det till en vana att fokusera på glada, upplyftande och roliga saker istället för att deppa. Det krävs mer ansträngning att lyfta fram positiva saker i tillvaron än att gnälla över de dåliga, men det handlar bara om att gör det positiva tänkandet till en vana.

5. Välj din omgivning
Sortera bland de du umgås med. Tillbringa mer tid med inspirerande, glada och entusiastiska människor och vänd ryggen till de som bara gnäller, klagar och förväntar sig att andra ska ta ansvar för deras liv.

6. Se på livet i ett större perspektiv
Det är lätt att snöa in på sina problem och göra dem större än de egentligen är. Försök att tänka på din tillvaro ur ett ”helikopterperspektiv”. Fokusera på helheten istället för på små detaljer. Vilka konsekvenser kommer ditt problem att få för dig imorgon? Hur kommer det att påverka dig om 1 år? Om 5 år? Om 10 år?

7. Uppskatta här och nu
Det är aldrig fel att planera, men glöm inte bort att njuta av här och nu. Lycka är inte att kunna skryta för sin omgivning om en fullspäckad kalender. Lycka är att våga stanna upp och uppskatta alla bra saker vi har och som händer just nu.

8. Sov ordentligt
Få saker gör oss så irriterade, ofokuserade och gnälliga som sömnbrist. Skapa regelbundna sovvanor och låt kroppen vila. Då slipper du onödig stress och får mer energi till att tänka positivt.

9. Gör klart saker som du påbörjat
Halvfärdiga och ofullbordade projekt – hur små och simpla de än är – har en skrämmande förmåga att göra oss deppiga. En gardinstång som aldrig kommer på plats, en trasig kakelplatta som aldrig byts ut eller ett stökigt förråd som aldrig blir städat är enkla vardagssaker som skapar undermedveten stress. På samma sätt får det enormt positiva effekter om du avslutar saker som du en gång påbörjat. Ett slutfört projekt lyfter självkänslan och ger dig ny energi.

10. Byt ut dina ovanor mot nya, bättre vanor
Oftast är det omöjligt att bara bryta en dålig vana. Hemligheten är att ersätta en dålig vana med en bra vana. Tänk efter lite och rannsaka din tillvaro lite. Vad gör du som du egentligen inte vill eller mår bra av att göra? Vad kan du göra istället?


Så där, lite att börja med

Lästips som andra har gillat

Gör det nu - eller ångra dig i graven

”Fem poäng av fem! Perfekt språk – direkt till läsaren. Det finns sammanfattningar, frågeformulär, saker att komma ihåg eller tänka på. Personlig, tydlig och med stor empati. Man får tillit till författare från första raderna – det syns direkt att han vet vad han skriver om. Uppmuntrar och vägleder. Lagom djup, mycket psykologisk och väldigt nyttig. Boken hjälpte mig att förstå mig själv bättre. Jag fastnade i vissa avsnitt och fick läsa om dem, t. ex, om beroende av andra människor, då fick jag tänka om mina relationer med de andra och förstå att det är/var bara bra att släppa taget och gå vidare, att bli mer vuxen och oberoende.”
Marina Wallin, Stocka

”Jag blev lite besvärlig för familjen hemma efter jag läst boken men också otroligt peppad och glad, mycket för att jag förstod att det faktiskt finns fler som är som jag och det går att göra något åt det. Jag började sakta tänka i andra banor. Jag är inte dålig på att genomföra saker, men är av den oroande karaktären som funderar väldigt mycket på "vad som kan hända längre fram" och går in i en ond cirkel som stjäl otroligt mycket energi. Förändringarna började sakta ta form allt efter sidorna i boken och nu känns livet enklare, roligare och nu tar jag rätt steg och gör rätt saker i mitt liv. En bok att ha med sig lång tid.”
Anette Dahlgren, Trekanten

”Man får sig en tankeställare att tiden går men det man lär sig är att det inte är för sent att starta nya projekt och utmaningar... Boken innehåller många tänkvärda kapitel som faktiskt hänger ihop med mental träning också...”
Maud Gradh Karlsson

”Det bästa med boken var sättet den var skriven på, enkel att förstå och gav konkreta tips.
Den har absolut hjälpt mig, den gav mig verkligen en spark i baken och fick mig att inse att det bara var att bestämma sig! Jag kommer förmodligen läsa om den flera gånger. Jag skulle rekommendera den till alla, även den andra boken jag köpte, "Rivstart" var hur bra som helst.”

Emelie Karlsson, Ulricehamn

”Den svenska modellen bygger bland annat på trygghetsnarkomani, och den här boken utmanar oss att lämna detta trygga landskap. Boken har fått mig att tänka till och i högre grad värdera vad jag sysslar med (och inte sysslar med). Den har påverkat mina vägval inför framtiden i en hälsosam riktning (och gjort mig mindre beroende av trygghet). Köp den!”
Lollo Vestlund

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap