Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

Sju faser du går igenom när du tappar sugen och hur du använder dem för att komma tillbaka

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Hur du motiverar dig själv när allt suger


Livet är lustigt. När man inte får det där man strävade efter så blir man knäckt. Känner sig misslyckad.

Men när det får gå lite tid så brukar ödet göra så att man får något bättre istället.

Att inte få vad du vill ha kan vara en förklädd välsignelse eftersom situationen tvingar dig att omvärdera saker, öppna dörrar till nya möjligheter och information som du annars aldrig skulle fått. Jag är till exempel oerhört glad över att jag inte kom in på coypwriterutbildningen Berghs reklamskola för trettio år sedan. Arbetsproverna tog mig till intervjun men efter intervjun sa de att jag var omogen (ha, ha). Det gjorde mig så förbannad att jag skrev en roman. Och sedan två till. Nu har jag skrivit över femtio böcker. Jag vet inte om jag hade kommit in på det spåret annars.

Men då var det hårt. Och kanske främst för att jag inte fattade processen vid motgångar.

En amerikansk psykolog, Henrie Weisninger har hittat sju faser som de flesta som möter motgångar går igenom. Han hävdar att det är viktigt att hantera varje fas ordentligt för att komma framåt igen. Jag vet att han har rätt. Jag har använt hans principer många gånger och även om ordningen inte är ristad i sten och du kanske kastas mellan de olika eller upplever flera på en gång så är det bra att inse att de finns och vad man ska göra för att komma vidare.

Här är faserna:

LÄS OCKSÅ: Fem tips som motiverar ditt barn att sköta sig i skolan

1. Du tappar gnistan
Den första reaktionen har liknats vid ett lugn innan en känslomässig storm. "Det här händer inte mig. Jag kan inte tro det." Det är liksom en buffert mellan chocken av lärande och floden av starka känslor som följer. Det första produktiva steget för att komma tillbaka är att försiktigt erkänna verkligheten i bakslaget, bedöma situationen på ett riktigt sätt och erkänna det du känner.

2. Ilska
Du blir arg och det gör att du mår sämre när verkligheten når in ordentligt. Du tycker att det är orättvist, du blir irriterad. Du hatar någon för att det är hans fel. Du klagar och är bitter och förväntar dig andras stöd och sympati. Det är helt naturligt och en smart sak att göra är att skriva ett argt brev (som du inte skickar) till den där personen. Hård motion är också ett bra sätt att bli av med ilska.

3. Längtan efter den gamla goda tiden
Det är lätt att hamna i nostalgi men det leder ingen vart. De där tripperna till förr i tiden får dig att känna dig tryggare och gladare men är egentligen bara ett sätt att lura dig själv att inte hantera sanningen.

4. Depression
Efter bakslag får man ofta lust att gå och lägga sig och dra täcket över huvudet. Många gör det också. De vill lida i ensamhet och får svårt att göra något konstruktivt. En del får svårt att sova och blir utmattade under dagarna. Depressionen är det svåraste hindret när det handlar om att komma tillbaka. De goda nyheterna är dock att depressionen också är vändpunkten. När du gått igenom den så är du på väg tillbaka. Sök stöd hos andra, använd positiva tankar och problemlösningstekniker. När du väl har bestämt dig för att se positivt på din nuvarande situation så är du redo att gå vidare. Och nej, jag pratar inte om klinisk depression, jag pratar om att hantera livets små jävligheter bara. Om mål och sånt, inte om allvarliga sjukdomstillstånd.

5. Acceptans – att möta den nya utmaningen
Ditt självförtroende och din motivation är på väg tillbaka. Du har gått igenom det värsta och har erkänt att din tidigare situation inte finns längre och att du är redo att möta en ny. Du fokuserar positivt på nya mål och önskemål och tar fram en strategi för att nå dit.

6. Nytt hopp
Optimismen är tillbaka. Du har nu meningsfulla mål, genomtänkta steg för att nå dem och är tillräckligt stark för att göra jobbet. Hoppet är tillbaka och hjälper dig fram till det sista steget.

7. Positiv aktivitet
Din motivation är nästan tillbaka, du känner dig peppad och full av energi och redo att göra det som krävs för att följa den nya vägen. Håll kvar den här attityden genom att bryta ner dina uppgifter i mindre genomförbara portioner. Du är på väg igen.

LÄS OCKSÅ: Hur man motiverar sig själv att träna

Det Henrie Weisninger säger (lite mellan raderna) som kanske är viktigast av allt är att vi tjänar på att fatta de här faserna, acceptera dem och skapa en verktygslåda för att komma tillbaka från bakslag snabbare. Bakslag är ingen katastrof. De är en språngbräda.

Smart, tycker jag.

Boktips för dig:
Från motvind till medvind

Från motvind till medvind

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap