Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

18 sätt att hitta din motivation


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att bygga upp sitt självförtroende kräver en hel del av dig; tid, uppoffringar, tålamod och en hel del hårt arbete. Var beredd på att det också kommer att ta emot ibland. Förbered dig på att du kommer att vilja ge fan i alltihop och bara dra täcket över huvudet. Lita på att det kommer stunder när du känner dig villrådig, vilsen och kraftlös. Det är då ditt egentliga arbete börjar. Det är då du ska sätta igång på allvar. Det är då du behöver motivera dig själv för att orka slåss emot den rädsla och den osäkerhet som knackar dig på axeln.

Motivation handlar om olika saker för olika människor, men i grunden handlar det om att skapa en lust att göra saker. Om att locka hjärnan att få oss att agera och sedan belöna den för sin uppoffring. Motorer behöver bensin, växter behöver vatten och vår hjärna behöver stimulans och utmaningar. Hjärnan behöver ett mål för att må bra. Om den inte får något vettigt att sysselsätta sig med blir den som en hundvalp, uttråkad och lägger sig för att sova. Motivation är också ett mått på hur stark din vilja att göra något verkligen är.


18 tips på hur du hittar din motivationslust

1. Fråga dig själv; ”Vad är det jag försöker åstadkomma med att inbilla mig själv att tro att jag har ett så dåligt självförtroende”?
Jag vet, det är en svår fråga att besvara, men gör ett försök även om du känner dig obekväm med att börja rota i ditt inre. Tänk efter och skriv ned vad du kommer fram till. Ta god tid på dig, för det här är viktigt – och var brutalt ärlig. Svaren kan komma att överraska dig, men du måste vara mycket ärligare mot dig själv än du någonsin varit förut. Kom ihåg att du kan lura andra, men aldrig dig själv!

2. Fundera på vad kapitlet om hur du lär dig sätta mål väckte för tankar och tänk på någonting som du kan göra som ett första steg mot att nå ett mål eller ett delmål. Det spelar ingen roll hur litet eller obetydligt du tycker att det steget verkar, det viktiga är att du sätter bollen i rullning. Det kan vara något så enkelt som att skicka ett mail eller ringa ett samtal. Det allra viktigaste är att du gör något, att du sätter igång – och att du gör det nu! Det finns inga fler ursäkter kvar på lagret.

3. Du har precis samma vilja, glöd och passion som vilken hyllad konstnär, artist, författare, uppfinnare eller idrottsman som helst. Den enda skillnaden är att du (ännu) inte har hunnit väcka glöden till liv tillräckligt mycket för att kunna motivera dig själv till allt du kan och vill åstadkomma eftersom du fortfarande låter negativa känslor blockera dina allra bästa egenskaper.
Hemligheten ligger i att hitta ett sätt att uttrycka det du vill på ett sätt som passar just dig. Det kommer du att hitta så fort du vågar vara helt ärlig mot dig själv och lita på din magkänsla. När du vågar börja göra det du själv vill istället för allt som andra tycker att du ska göra eller som du själv anser att du borde göra, då kommer också motivationen att blåsa upp till full storm.

4. Alla människor har ett mål i livet, antingen ett stort eller flera små. Det gäller även de som tror att de inte har några mål. Orsaken till att så många aldrig når dit eller lyckas förverkliga vad de drömmer om, är att deras mål eller drömmar inte är tillräckligt specifika. Det första du måste göra, är att ta reda på exakt vad du vill – är ditt mål något du vill eller något du inte vill?

För att få svar på den frågan måste du vara brutalt ärlig mot dig själv. Du måste veta om du strävar aktivt efter att uppfylla något som du längtar efter eller om du bara flyr från något som du vill undvika. Att veta vad du innerst inne själv vill åstadkomma är det absolut första steget du måste ta för att över huvudtaget komma någonstans, glöm aldrig det!

När du har ringat in ditt mål, måste du ta reda på om det är vad du själv verkligen vill eller om det är något som du känner att du borde vilja eller göra för att uppfylla någon annans förväntningar eller krav på dig eller för att du tror att du måste imponera på någon. Det här kan också vara en tuff nöt att knäcka eftersom det kräver att du vågar rannsaka dig själv och ställa obekväma frågor som du kanske hellre hade blundat för. Men tänk på att det är ditt liv det handlar om. Vad är poängen med att sträva efter att uppfylla andra människors drömmar (t.ex. föräldrar som tycker att du ska satsa på en viss utbildning eller karriär) och därmed också leva någon annans liv?

Det enda sättet att skapa tillräckligt med motivation för att kunna förverkliga ett mål, är att kämpa för något som du själv vill uppnå och något som du själv har kontroll över. Alla andra försök kommer bara att bli halvhjärtade kompromisser.

5. Ibland spelar det ingen roll vad vi gör eller hur mycket vi än vill åstadkomma något, det tar helt enkelt bara stopp. Tricket är då att inte ge upp, utan att dra ned på kraven en smula. Gör något, vad som helst, bara du gör någonting. Gör det som kräver minsta möjliga motstånd de dagar då livet är en enda lång uppförsbacke och spara de mer krävande sakerna tills du känner dig på bättre humör.

6. Våga bryta dina vanliga rutiner och gör det brutalt. Ibland kan det räcka med att du kliver av karusellen för en enda dag, ibland behövs det längre tid. Det viktiga är att du ger dig själv chansen att stanna upp och reflektera över vad du håller på med. Res bort, gör något som du aldrig brukar göra eller gör ingenting. Låt din inspireras av nya människor, nya miljöer och nya erfarenheter. Poängen är att slå sönder ditt gamla trista mönster och trampa upp lite nya vägar. Kanske det är dags att omvärdera ditt syfte och mål. Brist på motivation kan bero på att du tappat fokus på vad du vill göra eller för att ditt syfte inte längre är tillräckligt specifikt.

7. Har du kört fast, så våga be om hjälp. Det är inte farligt. Spola prestigen och öppna dig för andra människors råd, tankar och impulser.

8. Acceptera att du har en skitdag. Klaga, gnäll och sucka så mycket du vill. Det är helt okej att ha en dålig dag och vara på uselt humör. Tillbringa en hel dag med att bara beklaga dig över världens orättvisor och alla korkade människor som inte lyssnar eller förstår. Universum kommer inte att gå under bara för att du ställer dig utanför en dag. Förbanna tillvaron och gör det ordentligt. Blås rent systemet och sedan är det bra. Imorgon är en ny – och bättre – dag. Alltid!

9. Missbruka inte ett begrepp som ”otur” för att ursäkta dina motgångar och för att slippa försöka igen. Du är inte mer otursförföljd än någon annan även om du staplat misslyckanden på hög ett tag. Ibland lyckas vi, ibland misslyckas vi. Det är bara livets sätt att lära oss att försöka igen och kanske på ett annorlunda sätt.

10. Sluta oroa dig i onödan. Lär dig leva i nuet. Nu är allt vi har, så gör det bästa du kan av tiden.
”Det lönar sig aldrig att sörja för morgondagen. Vi känner inte svårigheterna innan de kommer och om man gör det hjälper inga råd. Visheten kommer alltid för tidigt eller försent”. (Friedrich Rückert).

11. Skriv ”Att-göra-listor”. Det är ett otroligt effektivt sätt att få saker och ting förverkligade. Det stärker dessutom självkänslan att se att det verkligen händer något konkret varje gång du kan bocka av en avklarad sak på listan.

12. Lär dig att prioritera. För att kunna hålla motivationen vid liv gäller det att koppla bort saker som inte är relevanta för stunden. Sluta slösa värdefull tid på saker som du inte kan påverka just nu. Koncentrera istället din tid och energi på att ta itu med allt som du kan påverka!

13. Inse att du alltid har ett eget val, även när du inte gör någonting alls – då väljer du helt enkelt att låta andra människor välja och bestämma åt dig. Ta ansvar och gör dina egna val nu.

14. Utmana dina attityder och gamla fördomar om dig själv. Skaffa ett realistiskt perspektiv på hur jobbigt och svårt du har det. Är du ensam om att brottas med ett särskilt problem? Antagligen inte, så se dig omkring. Låt dig influeras av andra människor. Hur gjorde de för att övervinna sitt problem?
Finns det de som har det betydligt värre än du?
Högsta sannolikt.
Hur klarar de sig?
Vad gör de för att hålla näsan ovanför vattenytan?
Vet du inte, så ta reda på det.
Går inte det, så gissa.
Försök sätta dig in i deras situation.
Finns det något du kan lära av hur andra tacklar svåra stunder och jobbiga uppgifter?

15. Vet du varför du känner dig omotiverad? Rädd, osäker eller håglös? Ofta orkar vi inte konfrontera känslorna utan nöjer oss med att konstatera att vi inte orkar, kan eller vågar forska i vad olustkänslorna egentligen bottnar i. Ge dig själv en chans att gå på djupet. Ta reda på varför du känner som du gör. Är dina känslor omotiverade? Finns det en eller flera konkreta orsaker? Kan du göra något åt dem?

16. Isolera dig inte. Ensamheten är bara nyttig till en viss gräns, sedan blir den bara destruktiv. Sök upp de människor som du vet har en positiv inverkan på dig. Omge dig med dem som ger dig energi, får dig att skratta och kanske inspirerar dig till att ta nya tag. Positiva attityder smittar lika lätt som negativa, så välj rätt omgivning.

17. Har du tänkt på att det inte alltid är det som vi gör som gör oss trötta, utan ännu oftare allt det som vi inte gör. Lär dig därför att slutföra saker som du en gång påbörjat. Att stanna halvvägs slukar massor av värdefull energi och sänker humöret direkt.

18. Drivkraften bakom vår motivationslust är energi och energi skapar vi genom att sträva efter eller att göra saker som känns meningsfulla. Omvärdera därför dina mål då och då. Livet förändras hela tiden och målen med det. Se till att dina mål är överkomliga och meningsfulla.


Med andra ord...

Det finns ingenting som heter ”jag kan inte” eller ”jag orkar inte”.
Det handlar bara om brist på motivation som gör att du tror att du inte kan eller orkar. ”Jag kan inte” förvandlas bara till en lättillgänglig ursäkt för att inte ens försöka. Men allt du gör behöver inte bli bra på en gång.

Ett halvdant försök är ibland bättre än att inte göra någonting alls. Sitt inte och vänta på att det ”rätta” tillfället ska dyka upp. Gör det du ska istället och gör det nu. Chansen är att det rullar på mycket lättare än du tror bara du väl har kommit igång.


Skaffa självförtroendet du vill ha och kanske behöver

Jag vill - jag kan - Jag ska!

"Jag har läst ett enormt antal "självhjälpsböcker" och böcker om mental träning, nlp m.m, för jag har ett stort intresse i detta ämne, men när jag snubblade över "Jag vill, jag kan, jag ska" av Thomas Nilsson så kände jag att om jag hade hittat denna bok för flera år sedan så hade jag inte behövt köpa nån mer bok. Helt otroligt bra är den!!!
Kent Ögren

”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig. ”
Nathalie Andersson

”På ett lättsamt och trevligt sätt tog boken mig tillbaka till mig själv. Många "livscoach-tips" är antingen så analyserande så man till slut tror att allt man gjort i livet har varit fel. Andra är så äckelhurtiga så man tröttnar på att läsa/lyssna efter fem minuter. Den här boken är full med tips och trix som är lätta att ta till sig var man än är i livet och man känner att man växer i lagom takt. Boken har hjälpt mig enormt. Den ligger på nattduksbordet och jag läser något passande kapitel i den så fort jag börjar känna mig lite låg. Superbra och billig form av terapi! Jag vill-jag kan-jag ska har (tillsammans med boken Rivstart) hjälpt mig att ta steget för att förverkliga min dröm, att starta eget företag och bli min egen chef. Efter lite peppning från boken tog jag mod till mig och sade upp mig från mitt jobb, ett jobb som inte har varit roligt på många år, på en arbetsplats som enbart andas kaos, knäckta medarbetare utan framtidstro osv. Jag har tipsat mina kollegor om den här boken. Risken är att det blir tomt på arbetsplatsen om alla läser den.”
Agneta Hermansson, AH Stallkonsult

"Boken ifrågasätter mycket och konfronterar tankar som man har! Man får aha-upplevelser och man kan se på saker från olika synvinklar. Den är lättläst och har ett bra format!"
Paul Spartalis

"Boken innehåller många användbara tips när man kört fast och det känns tungt med försäljningen. Den är mycket lättläst och rekommenderas av mig."
Michael, Eksit Data

"Jag köpte boken ”Jag vill – jag kan – jag ska” till en mycket kunnig kollega som gör ett bra jobb men behöver stärka sitt självförtroende och förstå hur bra jobb hon gör.
Det gör mig gott att hjälpa henne att bli starkare och må ännu bättre i sitt yrkesliv."

Börje Johansson, Hill-Rom Liko Nordic

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap