Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

9 enkla sätt att pussla in träning i ditt hektiska liv


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

De allra flesta av oss får inte tillräcklig fysisk träning för att behålla hälsan och energin och gnistan.
Du är inte ensam alltså och det är ju en liten tröst i alla fall.

Men om vi nu ska göra ett ärligt försök fritt från ursäkter för att skapa en balans med hjälp av mer träning – hur gör vi då? Jo, först måste vi ju veta vad vi tjänar på att träna.

  • Träning håller stressnivåerna nere
  • Träning håller dina blodsockernivåer i schack
  • Träning reglerar produktionen av kroppsegna kemikalier som hjälper oss vara gladare
  • Träning hjälper oss att vara på topp i jobbet eftersom vi kan tänka, analysera, bedöma och minnas bättre om vi tränar regelbundet
  • Träning underhåller cellernas aktiviteter som kan hjälpa till att bekämpa cancer och inflammationssjukdomar
  • Träning ger dig en hälsosam balans mellan fett och muskler och hjälper till att skydda inre organ från gifter
  • Träning gör dig snyggare, yngre och mer attraktiv på alla sätt och det är ju inte heller så dåligt

  • Ok, men hur får man in det här i sitt dagliga liv mellan jobb, skola, dagis och allt vad vi har av krav? Här kommer några direkt tips som vi hoppas ska hjälpa dig att få in mer träning i ditt liv.

    1. Gå upp en halvtimme tidigare. Du hinner ta en rask promenad innan dagen börjar.
    2. Ta trapporna. Det spelar ingen roll om det är sju våningar upp, hissar finns inte för dig.
    3. Gå av en hållplats tidigare på väg till jobbet, gå eller cykla till jobbet. Tre varianter som fungerar om du också gör punkt 1.
    4. Ta en promenad på lunchen.
    5. Träna flera gånger om dagen. Om du inte har tid att avsätta en timme, avsätt tio minuter men flera gånger under din dag. Gör armhävningar, situps, knäböj eller andra övningar som inte kräver redskap.
    6. Hitta en träningsform som du gillar (ölhävning och shopping räknas inte som träningsformer). Ta en cykeltur, en lång promenad genom delar av stan som du sällan ser. Gör det roligt att röra på dig helt enkelt.
    7. Gör tjugo snabba när du kan. Alla kan göra tjugo snabba armhävningar, situps eller springa på stället i tjugo minuter.
    8. Träna i reklampauserna om du är en soffpotatis. När det är reklam är det en signal för dig att göra dina armhävningar eller situps.
    9. Träna med en kompis. Det är ett perfekt sätt att upprätthålla viktiga kontakter när livet snurrar för fort för att ni ska hinna träffas annars. Simma, spela golf, badminton eller tennis.


    Lästips som andra har gillat

    Handbok i att leda sig själv - 258 nödvändiga tips som ger dig självdisciplinen du vill ha

    "Det som skiljer den här boken från andra i genren och också är dess förträfflighet är alla korta handfasta tips! Den är full av kraftfulla råd och är enkel att slå upp när motivationen tryter. Det är som om någon sammanfattat alla mina ledarskapsböcker i en enda späckad handbok. Inget tomt prat för att fylla ut sidorna. Boken ligger ständigt överst i högen av böcker på nattduksbordet! Förutom att den hjälper mej att coacha mej själv så har jag haft väldig nytta av den då jag jobbar med att coacha andra. Inte sällan börjar jag prata med vänner och kollegor kring tipsen i boken och får ofta höra att jag inspirerat dom till att göra den förändring de längtar efter. Och det gör mej väldigt väldigt glad! Boken är en must have för alla som är villiga att ta ansvar för att leva det liv de önskar!"
    Tanja Sivonen, HM

    ”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
    Annica Larsson, Kroppsverkstan

    ”Den är perfekt att alltid ha med sig eller placerad på ett ställe som gör att man alltid kan ta upp den när man har lite tid över. Genom att lägga någon ynka minut om dagen hjälper den dig att hålla mod och fokus uppe på dina mål men den hjälper även med tips om hur man kan prioritera och strukturera för att göra det enklare att lyckas fortsätta. Boken har hjälpt mig att hålla modet och fokus uppe då jag håller på att starta upp ett eget företag men även i mitt vanliga jobb har det hjälpt mig att fokusera, prioritera och sträva efter rätt saker och inte försöka göra allt på en och samma gång.”
    Jonatan Gunnarsson, Varberg

    "Jobbig bok som ställer mig mot väggen hela tiden. Jag skojade bara. Det här är verkligen en energikick att plocka fram hela tiden och tvinga sig själv att läsa istället för att låta latmasken i en bestämma."
    Johan Andrén, Helsingfors

    "Jag gillar att det är så lätt att ta till sig tipsen. Bara att bläddra fram ett och testa. Superbra format som gör att man kan ha med sig boken. Om jag ska säga något negativt så är det väl att man börjar analysera sin omgivning så förbaskat."
    Roger Svensson, Täby

    "Jag sitter på bussen och måste bara skriva till er om ”Handbok i att leda sig själv,” Jag skrattar högt åt hur den kniper åt om mina nerver och avslöjar mina svagheter. Nu ska jag göra karriär och jag vet hur. Tack för det…”
    Bea Forsberg, Boden

    "Inte visste jag att det var så lätt att få självdisciplin. Ja, lätt och lätt – men nu har jag verktygen i alla fall. Det finns inga undanflykter längre."
    Staffan Holmström, Skara

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

    Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

    Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

    Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap