Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hantera depressioner


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Vad kan man göra åt depressioner?

Depressioner är vanligare än man kanske tror, mycket beroende på den moderna livsstilen. De dyker upp som en ovälkommen gäst som många gånger faktiskt har med sig ett budskap till den som drabbas: Hallå – vad är det som händer i ditt liv egentligen? Det kanske är dags att tänka till och ta hand om dig själv lite mer.

Det är viktigt att ta depressioner på allvar redan i ett tidigt skede för att det inte ska bli värre. Människor med depressioner kan till och med tänka på självmord när de känner att det inte blir bättre utan bara värre. Det värsta med depressioner är att de flesta som drabbar inte ens vet om att de har en depression. De fortsätter bara att vara ledsna jämt utan någon särskild anledning. Om du känner att du kan lida av en depression så kommer här några konkreta tips om att hantera depressionen.


7 sätt att hantera depressioner

1. Prata med din läkare.
Läkare vet mycket mer om hur du kan göra för att lindra och bota din depression än de någonsin gjort förut. Depressioner är inte något att skämmas för och din läkare vet vilken hjälp som är bäst för just dig.

2. Hitta orsaken.
För att bli av med din depression är det viktigt att hitta den underliggande orsaken. Ibland vet du redan vad det handlar om. Det är jobbigt att möta sig själv och särskilt om man har en depression men jobbet är värt det till slut.

3. Försök att sova.
Brist på sömn är huvudorsaken för många hälsoproblem idag. Depression är en av dem.

4. Börja träna.
Det är bevisat att regelbunden motion är rena medicinen mot lättare depressioner. Att röra sig och göra kroppen trött hjälper dig också att sova bättre.

5. Håll dig sysselsatt.
Gör saker. Oavsett om du har ett jobb eller inte – sysselsätt dig. En hjärna som inte får stimulans är ”djävulens arbetsplats”. Den som gör något hela tiden stannar inte upp och ger både kropp och hjärna stimulans som hjälper till att mota bort mildare depressioner.

6. Gå bara till sängs när du är trött.
Det är ingen mening att gå och lägga dig när du inte är trött. Hjärnan börjar bara jobba och du vrider och vänder dig i sängen för länge. Det resulterar ofta i tankar som du inte vill ha och de i sig kan förstärka depressionen. Titta på något roligt på TV, läs en bok eller lyssna på din favoritmusik till du blir trött.

7. Träffa en terapeut.
Terapeuter kan sin sak. De vet precis vad du går igenom och kan hjälpa dig att kontrollera, hantera och möta dina tankar så att du kan mildra depressionen snabbare.


Hur du motiverar dig själv när allt suger

Hur du motiverar dig själv när allt suger

"Det är invikta sidor, understrykningar och det känns som att jag var tillbaka i skolbänken och läste favoritämnet igen. Det är så mycket som är bra att det är svårt att börja. Jag gillar tonen, ämnena och det konkreta tilltalet. Det här kan vara den bästa bok jag har läst inom ämnet personlig utveckling. Och då har jag läst många!"
Henrik Persson, Hisingen

"Jag fick den här boken i handen av en vän som läst den. Han tyckte att jag behövde lyftas upp och jag var skeptisk till att en bok skulle kunna hjälpa mig med det. Men snart satt jag där och log. Fantastisk bok som verkligen visar konkret hur man ska få fart på sig själv. Jag ska snart köpa ett exemplar själv."
Daniela Björklund, Sigtuna

"Det bästa med boken är att den är rolig också. Författaren har en skön förmåga att både visa hur man ska göra och samtidigt skoja om våra tillkortakommanden som människor. Kul. Bra. Rekommenderas."
Krister Nordström, Vellinge

"Den här boken har hjälpt mig att göra mina arbetsveckor mycket roligare. Jag har känt mig träffad många gånger och skulle vilja spela tillbaka tiden 20-30 år och gjort saker annorlunda från början."
Peter Stensson, Oxie

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

Artikeln är skyddad med Google authorship

Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?

Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till www.smartare-liv.se i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss).

Om du vill länka till artikeln blir vi såklart jätteglada.


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.


Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap