Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vett och etikett på jobbet


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ja, ja vet att jag är en drömmare och en hopplös romantiker på samma gång men jag har ändå satt ihop en lista med regler och idéer för hur en perfekt jobbarkompis skulle vara. Skälet är enkelt. Jag tror att om alla höll sig till de här reglerna både på jobbet och i privata sammanhang så skulle världen vara mycket lättare att leva i.

  • Var den som kommer med lösningar på problemen. En del personer tillbringar större delen av sin tid med att leta efter problem och ärligt talat, det är inte så svårt att hitta problem. Kommer du med genomtänkta lösningar på problem så får du både respekt och blir beundrad av dina medarbetare och chefer (och vänner)

  • Ta ansvar - skyll inte på andra. Folk blir bara irriterade på en sån person. Ja, du måste såklart ta reda på vem som är inblandad i ett problem. Du kan behöva ställa tuffa frågor men att prata om att det inte är ditt fel och samtidigt peka ut vems fel det är ger dig bara fiender som en vacker dag kommer att ge igen.

  • Var trevlig. Det du säger och inte säger på jobbet har betydelse. Om du pratar nedvärderande till eller om andra, använder sarkasmer eller låter allmänt otrevlig så hör andra dig och blir rädda att råka ut för samma behandling. Det gör att de gärna slipper ha med dig att göra.

  • Gå med problemet till den du har problem med. Om du har svårt att jobba med Göran, prata med honom med det och gå inte till chefen som sedan tar upp det på ett möte.

  • Stå fast vid dina åtaganden. Eftersom andra är beroende av ditt jobb ger du dem problem om du inte gör det ni kommit överens om i tid. Om du är den som alltid gör det du har sagt att du ska göra så ökar din popularitet.

  • Dela med dig av äran för saker som gjorts bra, idéer och bidrag till att något blivit bra.

  • Hjälp andra att bli bättre och utvecklas. Alla har sina talanger och erfarenheter. Om du kan hjälpa en medarbetare att utveckla sina så hjälper du inte bara honom utan företaget och till sist dig själv eftersom du vinner en vän.

  • Betrakta dem du jobbar med som dina kunder. Då är det lätt att veta hur du ska bete dig mot dem. Det kan ju kännas överdrivet – herregud, vi kan ju inte gå runt som på nålar och le hela dagarna och det är helt rätt, men då måste jag först berätta att jag tycker att man ska behandla sina kunder som sina bästa vänner, inte som några man ska smöra för – man ska ge dem sin kunskap och ta tillvara deras intressen – det är så man ska behandla kunder för då får man också tillbaka allt man vill ha själv.

  • Håll en normalt låg profil. Det betyder att du inte skryter om saker som händer i ditt liv. Skälet är att det alltid gör någon person avundsjuk och det är farligt att jobba eller umgås med avundsjuka människor eftersom de älskar att se folk misslyckas.

  • Dofta gott men inte för mycket. Att går runt och lukta illa är som att be om skitsnack och att få ovänner. Det är hänsynslöst att inte ha koll på sin egen hygien. Det är också hänsynslöst att gå omkring och stinka parfym som en treåring som hittat mammas parfym i badrumsskåpet och hällt allt över huvudet.

  • Avbryt inte när någon annan talar. Det är lätt att entusiastiskt bara gasa iväg och försöka trycka in sina egna idéer i huvudet på andra. Människor (alltså du och jag) gillar att få uttrycka sina tankar och den som lyssnar intresserat på oss gillar vi mer än andra.

  • Dumpa inte jobb i knät på andra. Om du har mycket att göra kan du be någon hjälpa dig och göra jobbet tillsammans, men bli inte den som alla aktar sig för.

  • Beröm andra. Det finns ett cyniskt uttryck som dessvärre stämmer ganska bra: Folk tror på vad som helst så länge det är komplimanger. Jag gör det. Du gör det också. Men uppriktiga komplimanger som handar om jobb, inte om utseende (Sliskigt från man till kvinna) uppskattas alltid. Det är härligt att en sån enkel sak som att berätta för någon att han gör ett bra jobb kan lyfta hans dag – och det är du som har gjort det. Han kommer inte att glömma att det var du som sa det.

  • Gör mer än andra förväntar sig. Om någon behöver en sak gjord till på onsdag, ge henne det redan på måndag eftermiddag. Det gör livet lättare för dem och du räknas som en bra kraft.

  • Erbjud dig att hjälpa till när en kollega sitter i skiten. Om du hjälper honom nu, så kommer han både att bli tacksam och dessutom mer villig att hjälpa dig när du behöver det.

  • Bli den som säger hej till folk först. Det här är en tävling som jag själv kört sedan tio år tillbaka. Många människor är konstiga och undviker att säga hej och väntar till någon annan gjort det först. Det gäller grannar, föräldrar till barnens klasskompisar eller lite flyktigt bekanta. Den som säger hej först vinner. Börja med det.

  • Lyssna på andras råd. Människor älskar att dela med sig av sina kunskaper och om du visar att du är intresserad av andras åsikter så kommer du både lära dig mycket och samtidigt göra andra glada.

  • Var en bra gäst. Du skulle antagligen aldrig åka hem till en kompis och bara kliva in genom dörren utan att han vet att du är på gång att komma. Det är bra att tänka på samma sätt när det gäller ditt arbete. Innan du kliver in hos en kollega, knacka på. Det ger kollegan en chans att bestämma om det passar nu eller inte. Och det spelar ingen roll om ni sitter i ett kontorslandskap. Knacka på något eller fråga vänligt om det är ok att du stör en stund innan du bara slår dig ner och utgår från att han har tid med dig just nu.

  • Stanna hemma när du är sjuk. Det finns få saker som är lika irriterande som en person som dyker upp som en febersjuk martyr på jobbet och tycker att han är en hjälte när han i själva verket riskerar att smitta alla andra.

  • Tala tystare. Använd en röst som skulle funka på biblioteket. Alla andra har saker att göra och den där högljudda personens röst stör alla (utom henne själv).

  • Fråga innan du lånar saker. Regeln lyder:Behöver du låna en gång – fråga. Behöver du låna flera gånger – skaffa en själv.

  • Kommunicera tydligt.En del människor kommunicerar på ett sätt som, om man vill vara generös, kan kalla intuitiv kommunikation, vilket i praktiken betyder att motparten ska gissa sig till vad han/hon vill. Istället för att säga direkt vad de vill ”Kan du skicka mig saltet” så säger de ”Jag undrar om det finns något salt i skåpet” Det är bättre att säga vad du vill och riskera ordet Nej.

  • Lästips på jobbet
    Jobba smartare - inte hårdare
    Förenkla på jobbet
    Lyckas som konsult
    100 sidor om hur du vinner tid

    Om författaren: Stefan Ekberg har skrivit ett trettiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen och Ego förlag

    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook...

    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

    Smartare liv är tipsbrevet för dig som vill ha bättre balans i tillvaron. Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, konkreta råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv. Det är såklart GRATIS att prenumerera. Du får brevet varannan vecka och kan avsluta din prenumeration när du vill med bara en knapptryckning.

    Här kan du se om en gratisprenumeration på "Smartare liv" är något för dig.

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker som hjälper dig att leva ett smartare liv.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



    Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
    Webbredaktör - frida@smartare-liv.se | Sitemap